| کد خبر: 37382 |

طرح کنترل مکانیزه حمل بار در قم و اصفهان اجرا شد

تین نیوز | رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اجرای آزمایشی طرح کنترل مکانیزه حمل بار جاده ای در محورهایی از استان قم و اصفهان خواستار آمادگی دستگاه ها و رفع تمامی موانع، برای اجرای کامل طرح طی ماه های آتی در کل کشور شد.
 
«حبیب الله حقیقی»در جلسه‌ای که با حضور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مسوولان وزارت اطلاعات و با هدف پیگیری اجرای مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، بر اهمیت انضباط بخشی به حوزه حمل و نقل و بهره‌گیری از سامانه‌های مکانیزه و هوشمند در این رابطه، به عنوان راهکار اساسی در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تاکید کرد.

براساس ماده 5 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دولت مکلف است به منظور پیشگیری از ارتکاب قاچاق و شناسایی نظام‌مند آن با پیشنهاد ستاد و پس از ابلاغ رئیس‌جمهور سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند جدید مورد نیاز جهت نظارت بر فرآیند واردات، صادرات، حمل، نگهداری و مبادله کالا و ارز را ایجاد و راه‌اندازی نماید.

وی افزود : شناسایی خلاءهای حوزه حمل و نقل در زمینه دسترسی به شرکت های حمل و نقل، اجرای مقررات و ایفای حقوق دولت در زمینه بارنامه و کشف نمونه های مهم تخلف و قاچاق از جمله نتایج مثبت اجرای این طرح است.

حقیقی با بیان اینکه هیچ طرحی جامع و مانع نیست اظهار داشت: نمی‌توان گفت سامانه‌های مورد نظر،لزوماً تمام تخلفات و مصادیق قاچاق را پوشش می‌دهد؛ اما خطر قاچاق را برای متخلفین و قاچاقچیان افزایش داده و در عین حال برای آنانی که فعالیت سالم اقتصادی دارند تسهیلاتی را فراهم می‌آورد.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطر نشان کرد: اجرای چنین طرح هایی  موجب استیفای بهتر حق و حقوق دولت و در نتیجه لازم است تا دستگاه‌های ذیربط هماهنگی و اهتمام بیشتری برای اجرای طرح کنترل مکانیزه ناوگان بار جاده‌ای از خود نشان دهند.
 
ناراحتی از بالا بودن حجم ناوگان فاقد بارنامه یا دارای بارنامه مغایر در جاده‌ها
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این جلسه، ضمن اشاره به شرایط نامناسب فعلی در اجرای مقررات و دریافت بارنامه در حوزه حمل بار جاده‌ای، از بالا بودن حجم ناوگان فاقد بارنامه یا دارای بارنامه مغایر در جاده‌ها ابراز ناراحتی کرده و گفت: از این حیث بازدارندگی موثر و مقررات کافی در کشور وجود ندارد.

کشاورزیان گفت: در حالیکه کرایه حمل بار در مسیر بندرعباس- تهران حدود 2 میلیون تومان است؛ راننده فاقد بارنامه در واقع خود را از پرداخت 10% رقم کرایه معادل 200 هزار تومان (7% سهم شرکت حمل و 3% سهم سازمان راهداری) معاف می‌کند و در صورت مواجهه با پلیس، تنها مبلغ ناچیز 30 هزار تومان جریمه را پرداخت و تا انتهای مسیر و رسیدن به مقصد با همین جریمه می‌ دهد.

وی ادامه داد : این در حالی است که باید علاوه بر جریمه، کامیون حامل بار متوقف و راننده دلالت به اخذ بارنامه شده و گزارش مستند موضوع از سوی پلیس راه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای اعمال سایر مقررات اعلام شود که این مهم در شرایط کنونی انجام نمی گیرد.

کشاورزیان افزود:  برهمین اساس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اجرای طرح‌هایی مانند کنترل مکانیزه حمل بار جاده‌ای و حمایت و موفقیت در اجرای آن را در گروی همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط مخصوصا نیروی انتظامی و حمایت ستاد می‌داند.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین از طرح نصب دوربین‌های جاده‌ای برای 30 هزار کیلومتر باقیمانده از کل 34000 کیلومتر جاده‌های شریانی کشور و از برنامه این سازمان برای اجرای این طرح طی 2 سال با حداقل 1000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، خبر داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.