| کد خبر: 37173 |

آیین‌نامه‌هایی که از سال ۷۸ برای جلوگیری از آلودگی هوای کلان شهرها روی هم تلنبار شد

وبلاگ تین نیوز، سید جعفر تشکری هاشمی | اولویت اصلی برای کاهش آلودگی هوای تهران مدیریت یکپارچه شهری است، معضل آلودگی هوا پدیده نادری نیست و شهرهای متعددی در جهان توانسته اند با برنامه ریزی درست این معضل را کنترل نمایند. 
به دلیل عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری، اِعمال مدیریت مؤثر در موضوعات مختلف شهر از جمله موضوع کاهش آلودگی هوا با مشکل مواجه می‌شود. 
مهم ترین اصل در مدیریت آلودگی هوا، هماهنگی بین دستگاه های اجرایی است و این در حالی است که تهران از نبود مدیریت یکپارچه شهری رنج می برد و به دلیل عدم وجود هماهنگی لازم بین دستگاه های دست اندرکار، با تعدد سیاست گذاری های زیست محیطی و تنوع تصمیمات مدیریتی در این حوزه رو به رو هستیم. 

مدیریت یكپارچه شهری به معنای اتخاذ یك رویكرد كلی ‌نگرانه و طراحی ساز و اقداماتی در راستای پیگیری رویكرد مذكور در شهر است، به منظور تحقق مدیریت یکپارچه شهری،‏ شناسایی عوامل مؤثر بر یكپارچگی در شهر ضروری است و مدیریت شهری برای گشودن گره از این كلاف سر در گم، مناسب ترین و مؤثرترین گزینه محسوب می‌شود. 

مصوبات و آیین نامه های مختلفی از سال 78 برای جلوگیری از آلودگی هوای كلان شهرها روی هم تلنبار گردیده و در نهایت به دست فراموشی سپرده شده اند، با وجود این که در دولت‌های مختلف برای رفع آلودگی هوا نسخه‌های گوناگونی پیچیده شده و حدود 10 قانون نیز در مجلس برای مقابله با آلودگی هوا به‌ تصویب رسیده، متأسفانه هنوز هم باید منتظر باشیم تا باد و باران، آلودگی هوا را رفع كنند. 

در سال 92 و هم زمان با روی كار آمدن دولت یازدهم، مدیریت شهری طرحی نو را به منظور مقابله با آلودگی هوای تهران ارائه داد، از جمله اقدامات مؤثر در جهت پایه ریزی زیرساختی اجرای این اقدام داوطلبانه، تحقق مدیریت یکپارچه شهری است و در صورت واگذاری این مسئولیت از سوی دولت به شهرداری تهران، مدیریت شهری می‌تواند به صورت گسترده و سریع برای رفع این معضل دیرپای پایتخت اقدام نماییم. 

مدیریت شهری، تحقق مدیریت یكپارچه شهری را متضمن رفع مشکلات زیست محیطی تهران می‌داند، در صورتی که هنوز هیچ اقدام جدی در جهت رفع مشكلات مدیریتی در این زمینه انجام نشده، با این حال، مدیریت شهری دست روی دست نگذاشته و گام های مؤثری جهت ارتقای زیست محیطی تهران برداشته است. 

تجربه اقدامات محیط‌ زیستی مدیریت شهری در جهت رفع آلودگی هوای تهران هنوز به‌ صورت كامل محقق نشده، اما با این وجود در بسیاری از زمینه‌های مربوطه به وظایف خود عمل كرده ایم و همین مهم می تواند بزرگ‌ترین دلیل برای سپردن مدیریت كاهش آلودگی هوا به شهرداری تهران باشد.

مدیریت شهری گام های مؤثری در مسیر کاهش آلودگی هوای تهران برداشته،  ایجاد و توسعه مراکز مکانیزه معاینه فنی، خروج تدریجی صنایع آلاینده از تهران، توسعه حمل ‌و نقل عمومی با محوریت مترو، ورود به موضوع جایگزینی موتورسیكلت‌های برقی به جای موتورسیكلت‌های بنزینی، ورود به موضوع جایگزینی تاکسی های هیبریدی به جای 4 هزار دستگاه تاكسی فرسوده، نوسازی 200 دستگاه مینی‌بوس فرسوده و تست فنی مخازن گاز اتوبوس‌های گازسوز، از جمله این اقدامات است. 

حذف موتورسیكلت‌های بنزینی و جایگزینی موتورسیکلت های برقی با اهتمام مدیریت شهری نیز می‌تواند موجب كاهش 25 درصدی آلاینده‌های جوی و ۵۰ درصدی آلودگی صوتی تهران شود، استفاده از موتورسیكلت‌ برقی، سیاست تجربه ‌شده‌ای است كه نقش مؤثری در كاهش مصرف سوخت و كاستن از آلایندگی محیط زیست‌ دارد. 

آغاز ورود موتورسیكلت‌های برقی به تهران، زمستان سال‌ جاری خواهد بود، مدیریت شهری تهران برای نخستین ‌بار به منظور حمایت از محیط زیست ‌شهری، وام بدون بهره‌ای را برای خرید موتورسیكلت‌های برقی اختصاص داده و به منظور تشویق به استفاده از این وسیله پاک، نسبت به اختصاص برق رایگان به این موتورسیکلت ها نیز اقدام می‌نماییم. 

لزوم كاهش استفاده از خودروهای شخصی به منظور كاهش آلودگی هوا، تنها زمانی محقق می‌شود كه بتوان جایگزین مناسبی به نام توسعه حمل‌ و نقل عمومی را در اختیار مردم قرار داد.  نوسازی ناوگان فرسوده حمل ‌و نقل شهری و گسترش خطوط مترو در كنار افزایش خطوط اتوبوسرانی به ویژه اتوبوس های تندرو، توانسته‌اند سهم قابل توجهی از سفرهای شهروندان را به سمت خود جلب نمایند و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، منجر به كاهش سفر با خودروهای شخصی و در نتیجه کاستن از آلودگی هوا شده است.

برگرفته از خبر روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.