| کد خبر: 37077 |

کنترل و اداره شهر تهران با روش های سنتی امکان پذیر نیست

وبلاگ تین نیوز، سید جعفر تشکری هاشمی |  به منظور ایجاد نظم و انضباط باید قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به درستی در شهر اجرایی شود، قانون شکنی از سوی برخی شهروندان که احترام به قانون را فرا نگرفته اند باید کنترل شود. از این رو هوشمندسازی شهر یکی از اولویت‌های اصلی حوزه ترافیک پایتخت است. 
تجهیز محدوده طرح زوج و فرد و هوشمند سازی معابر با تاکید شهردار تهران در سال جاری با جدیت در حال انجام است، با همکاری شرکت کنترل ترافیک شهر تهران بسترهای لازم برای اجرای طرح آماده شده و فیبر نوری که مهمترین زیرساخت اجرای هوشمندسازی است اکنون به مرحله اجرا درآمده است. 

مکانیزاسیون محدوده زوج و فرد یکی از پروژه‌های مورد تاکید وزارت کشور و شورای عالی ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران است، بر این اساس، طی ماه آینده عملیات نصب و تجهیز محدوده طرح زوج وفرد به دوربین ثبت تخلف آغاز خواهد شد. 
اکنون برخی از معابر که به تجهیزات چندمنظوره مجهز هستند ورودهای غیر مجاز به محدوده زوج و فرد را نیز کنترل خواهند کرد، به عنوان مثال برخی از دوربین هایی که کنترل عبور از چراغ قرمز و کنترل محدوده طرح ترافیک و طرح ایمنی بزرگراه ها را به اجرا در آورده اند این قالبیت را دارند که محدوده زوج و فرد را نیز کنترل کنند . 

۹۰ میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای این پروژه تخصیص یافته و تا پایان سال محدوده زوج و فرد به دوربین ثبت تخلف تجهیز خواهد شد. 
تجربه نشان داده کنترل و اداره شهر تهران با روش های سنتی و دستی امکان پذیر نیست، از این رو باید از تکنولوژی های روز دنیا در اداره شهر بهره بگیریم، بنابراین هوشمند سازی سریع پایتخت در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است. 
قطعا از ابتدای سال آینده محدوده زوج و فرد نیز به صورت هوشمند کنترل خواهد شد.

با شروع فصل سرما و وقوع پدیده وارونگی دما شاهد افزایش آلودگی هوا در پایتخت هستیم. تجربه سال های گذشته نشان داده اجرای طرح های مقطعی برای کاهش آلودگی هوا پاسخگوی مدیریت آلودگی هوا نیست. از سوی دیگر موضوع زوج و فرد یکی از موضوعاتی است که همواره با اعتراض شهروندان و متخصصان ترافیک روبرو بوده است. این در حالیست که شهرداری تهران نیز معتقد است تعیین تردد خودروها بر اساس زوج و فرد بودن پلاک خودروها شاخص مناسبی برای تردد نیست.
در حال حاضر با اعمال طرح زوج و فرد، به خودروهایی اجازه ورود داده نمی شود که ممکن است آلایندگی آنها در حد صفر باشد اما خودروهای مجاز با توجه به پلاک، با درصد آلودگی بالا مجاز به تردد می باشند. 
اجرای این طرح قطعا به صورت مقطعی اثر گذار است اما به منظور مدیریت آلودگی هوا طرحی عملی و کارآمد نخواهد بود. به همین منظور طرحی به شورای عالی ترافیک ارایه شده که بر اساس آن مبنا میزان آلایندگی خودروهاست و محدودیت ها بر مبنای شدت آلایندگی خودروها اعمال خواهد شد. 

این طرح اکنون به شورای عالی ترافیک ارایه شده و در دست بررسی است و در صورت تصویب به مرحله اجرا درخواهد آمد.

برگرفته از خبر سایت خبری شهرداری تهران

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.