| کد خبر: 35424 |

سهم فعالیت‌های‌اقتصادی در رشد۴درصدی؟

تین نیوز | رشد اقتصادی مثبت چهار درصدی در حالی برای نیمه اول امسال ثبت شده که در بین فعالیت‌های اصلی اقتصادی، کشاورزی کمترین و صنعت بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.
 
برآورد ارزش افزوده فعالیت‌های مختلف اقتصادی در نیمه اول سال نشان می‌دهد که علت عمده تحقق رشد و افزایش تولید ناخالص داخلی در افزایش ارزش افزوده چند فعالیت اصلی بوده است.
 
این در حالی است که شاخص ضمنی گروه‌های کشاورزی 19.5 درصد، نفت 14.4 درصد، صنایع و معادن 10.3 درصد و خدمات 18.6 درصد از فروردین‌ماه تا پایان شهریورماه افزایش یافته‌اند. علاوه بر این شاخص ضمنی تولید ناخالص ملی و تولید ناخالص داخلی 17.9 درصد و تولید ناخالص بدون نفت 18.1 درصد بوده است.
 
در عین حال که برآورد ارزش افزوده فعالیت های مختلف اقتصادی تاکید می‌کند که "نفت" با 0.9 درصد، "صنعت" یک درصد، "ساختمان" 0.5 درصد، "بازرگانی، رستوران و هتلداری" 0.7 و "خدمات موسسات پولی و مالی" با 0.6 درصد دلایل اصلی رشد تولید ناخالص ملی تا چهار درصد را تشکیل می دهند.
 
رشد 9.2 درصدی در نفت
 براساس برآوردهای اولیه، ارزش افزوده گروه "نفت" در نیمه نخست امسال بر مبنای قیمت‌های ثابت سال 1383 بالغ بر 10 هزار و 531 میلیارد تومان بوده که حاکی از رشد 9.2 درصدی این بخش نسبت به مدت زمانی مشابه در سال گذشته است.
 
 افزایش تولید و صادرات نفت خام همچنین افزایش تولید و صادرات میعانات گازی و گاز طبیعی از جمله علت اصلی رشد افزوده گروه نفت در دوره مورد بررسی بوده است.
 
سهم عمده صنعت در رشد اقتصادی 
اما گروه صنایع و معادن در شش ماه نخست سال جاری از نرخ رشد حدود 7.2 درصدی برخوردار بود که در نتیجه‌ی آن یک 1.7 واحد درصد از نرخ رشد چهار درصدی اقتصاد را به خود اختصاص داده است.
 
در این گروه ارزش افزوده بخش‌های صنعت با 6.5 درصد، معدن 10.5 درصد، ساختمان 7.5 درصد و آب و برق و گاز 10.3 درصد همراه بوده است.
 
رشد اقتصادی کشاورزی 3.2 درصد
 در شش ماه اول سال جاری ارزش افزوده گروه کشاورزی حدود 10 هزار و 104 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 3.2 درصد افزایش دارد و بیان‌کننده رشد اقتصادی 3.2 درصدی در بخش کشاورزی است.
 
سهم بخش کشاورزی در رشد اقتصادی چهار درصدی در نیمه اول سال حدود 0.3 درصد بوده است.
 
همچنین برآوردهای انجام شده بیانگر آن است که تولید محصولات زراعی و باغی که در سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب 1.4 درصد و 5.9 درصد و تولید محصولات اصلی دامی 9.1 درصد افزایش دارد.
 
رشد ارزش افزوده ساختمان 
در بخش ساختمان نیز ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان مناطق شهری به قیمت‌های جاری در شش ماهه اول سال نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل 6.8 درصد افزایش دارد؛ بنابراین با اعمال شاخص‌های قیمت متناظر و تعدیل این رقم نرخ رشد ارزش افزوده ساختمان‌های بخش خصوصی به قیمت‌های سال 1383 حدودا منفی 3.7 درصد است.
 
در نهایت با احتساب این رقم و نیز افزایش ارزش افزوده ساختمان دولتی نرخ رشد بخش ساختمان حدود 7.5 درصد برآورد می‌شود.
 
سهم 1.5 درصدی خدمات در رشد اقتصادی
 بنابراین گزارش ارزش افزوده گروه خدمات از رشد 2.5 درصدی در نیمه نخست امسال برخوردار بوده و سهمی حدود 1.5 درصد از رشد چهار درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.
 
آمارهای بانک مرکزی همچنین بیانگر این است که در بخش خدمات رشد "خدمات اجتماعی، شخصی خانگی" با منفی 0.1 کمترین و حوزه" بازرگانی،رستوران و هتلداری" با 0.7 درصد بیشترین رشد را داشته اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.