| کد خبر: 35420 |

درخواست اتحادیه از سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص اعمال تعرفه‌های متعارف در بنادر

بگویید تعرفه‌ها طبق چه اصولی تعیین می‌شود…

تین نیوز |  اتحادیه مالکان کشتی ایران بر این باور است که تعرفه‌های بندری کشور، به هیچ عنوان با نرخ‌های بین‌المللی این خدمات همخوانی ندارد و تحمل آن مسایل و مشکلات عدیده‌ای را برای صاحبان کشتی‌ها و بنگاه‌های حمل‌ونقل دریایی ایجاد کرده است. کاپیتان حسن تیمورتاش، دبیرکل این اتحادیه اخیرا طی نامه‌ای به معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی به این موضوع اعتراض کرده و با محاسباتی نشان داده است که نرخ هزینه‌های بندری ایران نه تنها با نرخ‌های بین‌المللی بلکه با بنادری که رقیب بنادر کشورمان در منطقه محسوب می‌شوند نیز هماهنگی ندارد.

در نامه ارسالی از سوی اتحادیه به علی جهاندیده، عضو هیأت عامل و معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی، ضمن اشاره به اعتراضات واصله از مالکان شناورهای ایرانی در رابطه با بالا بودن تعرفه‌ها در بنادر کشور نسبت به کشورهای خارجی و طرح آن در جلسه هیأت مدیره اتحادیه و همچنین نشست تخصصی اعضا به منظور بررسی و مقایسه تعرفه‌ها با سایر بنادر کشورهای خارجی، تاکید شده است که اعضای اتحادیه با توجه به دلائل و مستندات خود انتظار دارند که سازمان بنادر و دریانوردی درخواست آنان برای تجدید نظر و کاهش تعرفه‌های بندری را با جدیت بیشتری در دستور برنامه‌های خود قرار دهد.
 
دلایل ارائه شده از سوی اتحادیه:
 1- افزایش تورمی تعرفه‌ها، رفته رفته رقم‌های بالایی را در سال‌های اخیر به وجود آورده که در سال جاری نمود بیشتری پیدا کرده است، بنابراین افزایش سالانه درصدی هزینه‌ها از طرف سازمان منطقی نمی‌باشد.
 
2- در تعرفه‌های بندری سازمان بنادر و دریانوردی، بندهایی مطرح می‌شود که در تعرفه‌های بندری سایر کشورها وجود ندارد؛ مثل SECURITY GUARD، لایروبی و فانوس دریایی.
 
3- اگر قیمت‌ها بالا رفته و سازمان در این رابطه مقادیر زیادی را به صورت ارز دریافت می‌نماید، نباید مجددا این افزایش را در تعرفه‌ها اعمال نماید.
 
4- دریافت تعرفه‌ها باید بر مبنای محدوده‌های تعیین شده GRT و یا طبقه‌بندی شناورها باشد، نه صرف خود GRT.
 
5- با بالا رفتن GRT شناورها، تناسب رشد تعرفه‌ها باید تقلیل پیدا کند.
 
6- تعرفه‌های بندری در برخی مباحث در دو جا دریافت می‌شود مانند:
 
- راهنما، یک‌بار در بحث عوارض گمرکی و یک‌بار هم در بحث هدایت کشتی؛
 
- یدک‌کش، یک‌بار در بحث عوارض گمرکی و یک‌بار هم در بحث هدایت کشتی.
 
7- در بحث جابه‌جایی شناورها در کنار اسکله (شیفتینگ) به دلیل پهلوگیری یک شناور یا مسائل دیگر مربوط به اداره بندر، مالکان شناورها مجبور هستند هزینه آن را پرداخت نمایند.
 
8- در تاخیرات به وجود آمده در رابطه با تخلیه و بارگیری به دلایل مختلف بدون کوچکترین کوتاهی از طرف شناورها، هزینه‌های جانبی به مالک شناورها تحمیل می‌شود.
 
9- آماده نبودن اسکله‌ها جهت تخلیه و بارگیری و توقف شناورها در لنگرگاه‌ها، باعث تحمیل پرداخت هزینه‌های لنگرگاهی به مالک شناور می‌گردد.
 
10- بالا بودن تعرفه‌ها در بنادر ایرانی نسبت به سایر بنادر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس باعث کسادی رونق بنادر خودی و رشد رقبا در سطح منطقه شده است.
 
11- پاس شناورها که در دست نیروی انتظامی است، بنا به شرایط زمان جنگ وضع شده است که باید مجددا مورد بازنگری قرار گیرد.
 
12- Cost & Demand در بنادر ایرانی سال به سال افزایش می‌یابد، در حالی که در سایر بنادر مبلغ ثابتی است.
 
13- در پهلوگیری شناورها و استفاده از یدک‌کش‌ها، هزینه‌های دریافتی در ایران براساس GRT شناور است، در حالی که در سایر کشورها، هزینه‌ها براساس قدرت موتور یدک‌کش‌ها محاسبه می‌شود.
 
14- در بنادر کشورهای خارجی، در صورتی که یک شرکت کشتیرانی دارای حجم عملیاتی بالا از نظر رفت‌وآمد و تخلیه و بارگیری باشد، تا 60 درصد از تخفیف ویژه برخوردار می‌گردد، در صورتی که این موضوع در بنادر ایرانی اجرا نمی‌گردد.
 
15- وجود اختلافات محاسباتی در افزایش تعرفه‌ها و تخفیف. به عنوان مثال؛ 10 درصد افزایش تعرفه‌ها و سپس 10 درصد تخفیف که عملا مقادیر دیگری نیز دوباره باید پرداخت شود.
 
16- اگر شناور پس از خاتمه تخلیه و بارگیری، آماده عزیمت به دریا ‌شود، ولی به علت بدی آب و هوا و بسته بودن بندر، مجبور به توقف در کنار اسکله تا پایان شرایط به وجود آمده باشد، هزینه‌های توقف کنار اسکله، به مالک شناور تحمیل می‌گردد.
 
17- با توجه به پایین بودن امکانات و تسهیلات بندری در بنادر ایران نسبت به سایر بنادر کشورهای خارجی، به همان نسبت نیز باید تعرفه‌های بندری در ایران پایین‌تر باشد.
 
18- یکی دیگر از مشکلات، هزینه‌های دریافتی از مالکان شناورها بابت اضافه‌کاری‌های انجام شده در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل از ساعت 19 الی 7 صبح است، در حالی که عملا تا ساعت 3 صبح مشغول کار هستند و از آن طرف به جای ساعت 7 صبح، ساعت 9 صبح سر کار حاضر می‌شوند. همچنین در روزهای تعطیل برای مثال شناوری کنار اسکله جمعا طی 165 ساعت، بارگیری و جدا شده، در صورتی که طبق تعرفه اداره بندر، هزینه 358 ساعت دریافت می‌شود.
 
19- در خصوص کشتی‌هایی که به صورت لاینری و کاپوتاژی در حال تردد مداوم به یک بندر هستند، هزینه‌های بندری بر مبنای معافیت یک ماهه پرداخت می‌گردد.
 
20- اگر کشتی درخواست تخلیه زباله نماید، بدون انجام خدمات مربوطه، هزینه‌ها دریافت می‌گردد.
 
21- در بنادر خارجی مثل چین، Tonnage Dues پرداخت شده در صورت خرید یک ماه آن، از پرداخت این هزینه‌ها توسط همان کشتی در سایر بنادر آن کشور معاف می‌باشد.
 
22- در بنادر خارجی مثل چین هزینه Berthage و Anchorage برای یک کشتی که در یک سفر به چند بندر وارد شود، فقط بار اول گرفته می‌شود و برای دفعات بعدی 30 درصد تخفیف داده می‌شود.
 
23- مقایسه هزینه‌های بندری یک کشتی از نوع پاناماکس کانتینری در یک روز در بنادر مختلف به شرح زیر می‌باشد: (در شرایط مساوی) که نشان می‌دهد تعرفه‌های اعمال شده در بندرعباس نسبت به سایر بنادر بیش از 2 الی 3 برابر است.
 
تعرفه در بندر عباس: 36596 دلار
 تعرفه در بنادر مالزی: 10538 دلار 
تعرفه اعمال شده در بندر دوبی: 11882 دلار
 تعرفه اعمال شده در بنادر تایوان: 10787 دلار
 تعرفه اعمال شده در بندر شانگهای: 27553 دلار
 تعرفه اعمال شده در بندر سنگاپور: 1843 دلار
 
در انتهای نامه، اتحادیه تقاضا کرده است که سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کند که تعیین تعرفه‌ها و افزایش آن توسط چه کمیته‌ای و طبق چه اصولی انجام می‌گیرد تا با کمیته مربوطه بتوان مذاکره کرد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.