| کد خبر: 34555 |

حمل و نقل نیروی محرکه‌ی توسعه در کشور است

تین نیوز | سرزمین ایران، حدود هیجده قرن و تا زمان انقلاب صنعتیِ اروپا، موقعیت ممتازی در تجارت بین المللی و منطقه‌یی داشته است. سوابق تاریخی نشان می‌دهد که راه ابریشم، که بخشی از آن از قلمرو ایران عبور می‌کرده، از قدیمی‌ترین مسیرهای حمل و نقل کالاهای تجاری و دانش و فرهنگ بشری بوده است.

با گستردگی منحصر به فرد فعالیت‌هایی که در بخش حمل و نقل انجام می‌گیرد و همچنین، تحولات سریع فن‌آوری این بخش، ارتباط میان آن و فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی را آن چنان حساس و پیچیده ساخته است که کارشناسان اقتصادی، از بخش حمل و نقل به عنوان «نیروی محرکه‌ی توسعه» یاد می‌کنند و کارآمدی و توانمندی آن را، زمینه‌ساز توسعه همه جانبه‌ی کشورها می‌دانند.

به عقیده کارشناسان، موفقیت‌های راهبردی در زمینه رشد و توسعه اقتصادی، مدیون سرمایه‌گذاری کلان در زیرساخت‌ها و تجهیزات حمل و نقل و نیز توسعه مهارت‌های حمل و نقل بوده است

در این میان، تولیدکنندگان و صادرکنندگانی موفق می‌شوند که با برخورداری از فن‌آوری روز در بخش تولید و بهره‌گیری صحیح از مدیریت علمی بازار در بخش توزیع و حمل‌ونقل، بتوانند قیمت تمام شده و هزینه‌های تجاری را برای عرضه محصولی استاندارد کاهش دهند. بر این اساس، تجارت جهانی و حمل و نقل، دو پدیده‌ی جدانشدنی هستند.

از سال 1361 در کشور بزرگ ایران روز 26 آذر ماه هر سال به عنوان روز حمل و نقل نامیده می‌شود، چراکه در این روز و در بحبوحه‌ی جنگ تحمیلی، حدود یک‌صد کشتی حامل کالا در بنادر جنوبی کشور، در انتظار تخلیه بار بود و بروز بحران ناشی از اتمام ذخیره کالاهای اساسی در کشور، تهدید کشتی‌ها از سوی عراق و نیز شمول بیمه‌های جنگی، نگرانی‌هایی را برای مسئولان نظام فراهم آورده بود، در همین روز حضرت امام خمینی(ره) در پیامی تاریخی، کامیون داران کشور را به مشارکت در تخلیه هرچه سریع‌تر کشتی‌ها فراخواندند، و این بزرگ مردان عرصه‌ی کار و تلاش با لبیک به فرمان ایشان، کشور از وضع بحرانی خارج نمودند و همین امر باعث شد که این روز، به عنوان «روز حمل و نقل» نامیده شود.

حال در میان همه بخش‌های حمل‌ونقلی، صنعت هوانوردی و فرودگاهی جایگاه ویژه‌یی را به خود اختصاص داده به‌طوریکه در طول‌ سالیان‌ گذشته‌ سرمایه‌‌گذاری‌هایی‌ در بخش‌ حمل‌ونقل‌ هوایی انجام‌ شده و از تجهیزات‌ مدرنی‌ بهره‌برداری‌ شده‌ تا كالاهای‌ تولیدی‌ جوامع‌ مختلف‌ از مراكز تولید تا بازار مصرف‌ با حداقل‌ خسارات‌ و ضایعات‌ و در حداقل‌ زمان‌ انتقال‌ پیدا كنند و انسان‌ها نیز بتوانند با بهترین‌ شرایط‌ از مبادی‌ خود را به‌ مقاصد سفرهایشان‌ برسانند. حمل‌ونقل‌ هوایی‌ ابتدا در داخل‌ كشورها برقرار شد و روز به‌ روز رونق‌ پیدا كرد و سپس‌ با تولید هواپیماهای‌ جدیدتر و با فناوری‌ مدرن‌ پرواز بین‌ كشورهای‌ جهان‌ امكان‌پذیر شد.

امروز علی‌رغم‌ جوان‌بودن‌ صنعت‌ حمل‌ونقل‌ هوایی‌، در مقایسه‌ با سایر تسهیلات‌ حمل‌و نقلی،‌ این‌ صنعت‌ از جایگاه‌ خاصی‌ برخوردار است‌.
روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها این روز را به تمامی دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل کشور، به‌ویژه به همکاران هوایی که با پشتکاری شگفت‌انگیز در راه شکوفایی اقتصاد ایران اسلامی گام بر می‌دارند، تبریک می‌گوید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.