| کد خبر: 34486 |

۶۵ درصد اقلام وارداتی کالاهای واسطه‌ای هستند

تین نیوز | معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در بین 7300 اقلام گمرکی، برای بیش از 3500 قلم ترتیبی اتخاذ شده که تاجر نیاز به مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت نداشته باشد و از طریق سامانه اقدام کند. همچنین حدود 65 درصد اقلام وارداتی کالاهای واسطه‌ای هستند.
 
ولی الله افخمی راد - رییس سازمان توسعه تجارت - امروز - چهارشنبه - در هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان کرمان با بیان اینکه میزان صادرات امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: آمار صادرات استان کرمان شاید جامع نباشد به دلیل اینکه بخشی از صادرات استان از گمرکات سایر استان ها خارج می شود.
 
وی افزود: آمار صادرات کشور در هشت ماه گذشته امسال نشان می دهد 31 و نیم میلیارد دلار کالای غیرنفتی صادر شده و در مقابل، قریب به 34 میلیارد و 225 میلیون دلار واردات داشته ایم.
 
افخمی راد تصریح کرد: با این وجود، وضعیت بهتری نسبت به گذشته داشته‌ایم و میزان صادرات امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته و نشان دهنده فعالیت، تلاش و زمینه سازی برای استمرار فعالیت و توسعه صادرات دارد.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: البته این آمار جدا از صادرات نفت است که امیدواریم منابع حاصل از فروش نفت در راه توسعه کشور و توسعه سرمایه گذاری ها استفاده شود.
 
رییس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: برنامه مجموعه اقتصاد کشور این است که موانع و مشکلات موجود در مسیر صادرات کشور حذف شده و به حداقل ممکن رسیده و زمینه صدور کالای بیشتری را در کشور فراهم کنیم.
 
وی افزود: ظرفیت سازی نخستین نیاز است و نباید فکر کنیم آنچه که در تولید بخش های مختلف تاکنون انجام شده کفایت می کند و اگر عرضه و تقاضای یکسانی داریم، نیازی به سرمایه گذاری نخواهد بود.
 
افخمی راد تصریح کرد: زمانی که آهنگ رشد صادرات سریع تر شود، می بینیم که ظرفیت های موجود کشور پاسخگو نیست و وظیفه داریم بخش دولتی را تقویت و بخش خصوصی این ظرفیت را در کشور افزاش داده و بتوانیم صادرات بیشتری داشته باشیم.
 
وی بیان کرد: برطرف شدن مشکلات و موانع مسیر صادرات گام دوم است و باید فضای کشور صادراتی شود و عزم کشور صادرات باشد و هر مجموعه ای از آحاد کشور بررسی کند که چگونه می توانند در فرآیند صادراتی شدن کشور کمک کنند؟
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: نباید فکر کنیم همه مشکلات به تامین نقدینگی و تسهیلات بانکی بر می گردد و نباید چشم امید ما به بانک ها باشد، مدیر خلاق و مبتکر کسی است که بتواند با روش های دیگر خلق منابع کرده و در جهت تولید و توسعه صادرات عمل نماید.
 
وی افزود: دستگاه های اجرایی باید مسوولیت خود را در زمینه افزایش تولید صادراتی انجام دهند، مشکلات موجود نشان می دهد که این فضا و عزم در بین دستگاه های اجرایی وجود ندارد.
 
افخمی راد تصریح کرد: دولت هرچه بزرگ تر باشد، ممنوعیت و محدودیت بیشتری در فرآیندهای خود ایجاد می کند لذا هر چه دولت و ادارات را محدودتر کنیم، یک مانع را از سر راه فعالان بخش خصوصی بر می داریم و توسعه دولت ایجاد محدودیت برای بخش خصوی است و باید مسوولین ادارات دولتی به این امر توجه کنند.
 
وی بیان کرد: باید فعالیت های هر سازمان پالایش شود و ببینیم چه بکنیم که صادرات سهل تر و روان تر انجام شود؟
 
رییس سازمان توسعه تجارت گفت: بخش عمده ای از کار معطوف شده به اینکه مقررات به ویژه در دهه اخیر درباره بخش خصوصی وضع شده، رفع کنیم.
 
وی افزود: باید معادله بین واردات و صادرات را به نفع صادرات داشته باشیم و در کنار افزایش واردات، افزایش صادرات هم باشد، ایرادی نخواهد داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.