| کد خبر: 34479 |

چشم‌انداز تفاهم

تین نیوز | بار دیگر ایران و کشورهای غربی بر سر میز مذاکره قرار گرفته‌اند تا درباره موارد مورداختلاف به بحث و گفت‌وگو بنشینند و برای حل‌وفصل این پرونده 12ساله راه‌حل مناسبی پیدا کرده و پرونده هسته‌ای کشورمان را از وضعیت بن‌بست فعلی خارج کنند. مرحله جدید مذاکرات از جهات مختلف دارای اهمیت است. به‌خصوص اینکه این دور از مذاکرات بعد از دو دور مذاکرات فشرده انجام می‌شود.

دور اول مذاکرتی بود که در مسقط انجام شد و همانطور که مشاهده شد، دیدگاه‌های دو طرف فاصله زیادی با هم داشت. در مسقط، آمریکایی‌ها به‌دنبال زیاده‌خواهی‌های معمول و جرزنی‌های همیشگی بودند و مذاکره‌کنندگان ایران نیز با پافشاری بر مواضع بحق کشورمان از زیاده‌خواهی طرف مقابل جلوگیری کردند. بعد از آن دومین مذاکرات مهم در وین شکل گرفت که فضای بهتری حاکم شد. اگرچه اختلاف‌نظر همچنان بین دو طرف وجود داشت و همین اختلاف‌نظر موجب شد تا نتیجه مطلوب از مذاکرات به‌دست نیاید.

با این پیشینه دو طرف دور جدید مذاکرات را آغاز کرده‌اند. اهمیت این دور از مذاکرات آنجاست که طرف‌های غربی فهمیده‌اند ایران زیر بار خواسته‌های غیرمنطقی و غیرحقوقی نخواهد رفت. می‌توان اینطور برداشت کرد که امروز گفتمان و فضای متفاوتی بر مذاکرات حاکم شده است. اگر طرف غربی به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات توجه کند که ایران هر خواسته منطقی و متعارف را می‌پذیرد اما در مقابل خواسته‌های زورگویانه خواهد ایستاد، شاید مذاکرات روند سریع‌تری به خود بگیرد. این پیام روشنی به طرف‌های غربی بود که ایران آماده یک تعامل و گفت‌وگوی سازنده برای رسیدن به تفاهم است.

در واقع آنچه مقام معظم رهبری فرمودند، علامتی روشن برای غرب و تیم مذاکره‌کننده ایران است. نکته مهم دیگر آن است که آنچه در به نتیجه رسیدن مذاکرات تعیین‌کننده است، در مذاکرات بین ایران و آمریکا شکل می‌گیرد. لذا اگر بنا باشد یک فضای مثبت، سازنده و رو به جلو در مذاکرات به وجود بیاید، بیشتر این آمریکایی‌ها هستند که باید پیشنهادهای معقول ایران را بپذیرند. اگر ایران در مذاکره با آمریکا روندی رو به جلو داشته باشد، در مذاکره با 1+5 نیز می‌توان انتظار تسری این فرایند را داشت.

از این منظر اهمیت دور جدید مذاکرات بیش از پیش به چشم می‌آید چراکه بعید نیست بعد از چند دور مذاکره، بار دیگر زمینه مذاکرات در سطح وزرا فراهم شود و این‌بار به نتیجه روشن برسد. درحال حاضر این امیدواری وجود دارد که حداکثر تا پایان اسفند یا ابتدای فروردین تفاهم کلی به‌وجود بیاید و در زمان باقیمانده نیز کار جزئیات و نگارش تفاهمنامه پیش برود.

وضعیت مذاکرات نسبت به آنچه در مسقط رخ داده بود، بهتر شده و طرف غربی هم به این نتیجه رسیده است که تحریم و فشار، چیزی برای آنها به ارمغان نمی‌آورد. آمریکا نیز اگر به دنبال شفاف‌سازی و ایجاد اعتماد برای سود دو طرف است باید با منطق و نگاه حقوقی و نه سیاسی وارد مذاکرات شود تا ان‌شاءا... 
این گره 12ساله این‌بار گشوده شود.

* سخنگوی پیشین وزارت‌خارجه
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.