| کد خبر: 324 |

نشست معاونین ترافیک شهرداریهای مراکز استانها و دبیران شورای ترافیک استانداریها تشکیل شد

تین نیوز | اولین "نشست معاونین حمل ونقل و ترافیك شهرداریهای مراكز استانها و دبیران شورای ترافیك استانداری ها" در دولت تدبیر و امید یكشنبه چهارم اسفند ماه از سوی دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیك شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور در سالن اجتماعات اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی كشور در تهران تشكیل شد.
 
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور، این نشست به منظور اعلام برنامه های كلان وزارت كشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور در حوزه حمل و نقل عمومی شهری و بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل مرتبط با این حوزه تشكیل شد.
 
علی نوذرپور معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور در این نشست از تهیه و تدوین بسته ویژه حمل و نقل همگانی با توجه به ویژگی های شهرها،شامل كمتر از یكصد هزار نفر،بالای یكصد هزار نفر و بیش از یك میلیون نفر،خبر داد.
 
وی افزود: مندرجات این بسته بزودی نهایی شده و با امضای وزیر كشور به دولت ارسال می شود تا مطرح شود.
 
وی گفت:بر اساس مطالعات صورت گرفته طی چند سال آینده در بخش اتوبوسرانی به 6500 دستگاه برای توسعه نیاز است و 17 هزار دستگاه باید نوسازی شود.همچنین سه هزار دستگاه مینی بوس دربخش توسعه نیاز است و 15 هزار دستگاه باید نوسازی شود. در بخش تاكسیرانی هم 19هزار دستگاه تاكسی در بخش توسعه نیاز است و 108هزار دستگاه باید نوسازی شود.
 
نوذرپور تعیین استانداردهای موردنیاز ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با همكاری وزارت كشور و سازمان ملی استاندارد،نحوه واگذاری ناوگان حمل و نقل عمومی شهری به بخش خصوصی،مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیك،مشخص شدن سخت و زیان آور بودن مشاغل مرتبط با حمل و نقل عمومی شهری را سایر مندرجات بسته مزبور ذكر كرد.
 
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور همچنین با اشاره به تدوین برنامه جامع مدیریت شهری از سوی این سازمان با همكاری متخصصان و پژوهشگران حوزه مدیریت شهری و كمیته های استانی از معاونین حمل ونقل و ترافیك شهرداریهای مراكز استانها و دبیران شورای ترافیك استانداری ها خواست تا پیشنهادها و نظرات خود در خصوص موضوعات مختلف مرتبط با حمل و نقل عمومی شهری را به سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور ارسال نمایند تا در این برنامه در نظر گرفته شود.
 
وی همچنین با بیان اینكه ظرفیتهای خوبی در اتحادیه های حوزه حمل و نقل عمومی شهری وجود دارد،تاكید كرد كه باید از آنها بخوبی برای توسعه امور و بهبود خدمت رسانی به شهروندان و سازمان ها و دستگاه ها بهره برد.
 
در ادامه این نشست مهندس سیادت موسوی مدیركل دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیك شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور طی سخنانی "بسته برنامه ای هوای پاك كشور" را برای حضار تشریح كرد.
 
وی در این زمینه گفت:سازمان بهداشت جهانی در سال 2006، میزان خسارت زیست محیطی آلودگی هوا در ایران را سالانه هشت میلیارد دلار تخمین زده بود، كه پیش بینی می شود این رقم امروز به حدود 16 میلیارد دلار رسیده باشد.
 
وی افزود : اكنون در شهرهای بزرگ كشور ، مقادیر زیادی از آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه شامل خودروها و موتورسیكلت های در حال تردد است .
 
سیادت موسوی در ادامه اظهار كرد: در بسته برنامه ای هوای پاك ، فرآیند برنامه ریزی كلان در قالب تشكیل كارگروه های مختلف پیگیری خواهد شد كه عناوین برخی آنها عبارتست از اقدامات حمل و نقلی ،مقررات و ضوابط و فعالیتهای فرهنگی شامل فرهنگ ، آموزش و جلب مشاركت عمومی.
 
وی افزود : سعی خواهیم نمود ضمن شناسایی ابعاد مختلف  مساله و چینش فعالیتها و برنامه های مناسب در قالب برنامه هوای پاك،شاخص هایی تخصصی را تعیین و موضوعات را بطور مستمر ارزیابی نماییم.
 
وی تاكید كرد: پرچمدار این حركت در سطوح محلی، معاونتهای  حمل و نقل و ترافیك شهرداری ها و شوراهای ترافیك استانها هستند.
 
در ادامه این نشست سید مهدی همدانی مدیركل دفتر حمل و نقل و ترافیك و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور  ضمن تشریح اهداف و وظایف این شورا اعلام كرد: در نظر داریم جلسات شورا با توجه به وظیفه آن در حوزه هماهنگی حمل و نقل كشور بطور مستمر و هر پانزده روز یكبار تشكیل شود.
 
وی در ادامه برخی موضوعات مرتبط با مسایل حوزه حمل و نقل عمومی شهری را متاثر بودن از تصمیمات كلان اقتصادی، وجود برخی قوانین و مقررات موازی ، عدم وجود شاخص های صحیح در برخی حوزه ها، مناسب نبودن ساختار شهرسازی شهرهای بزرگ برای اقدامات و برنامه های حوزه حمل و نقل عمومی ، فقدان الگوی مصرف انرژی و وجود برخی مشكلات ساختاری در بدنه واحدهای حوزه حمل ونقل برشمرد.
 
همدانی سپس با اشاره به هماهنگی خوبی كه بین شورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور  و دفتر حمل و نقل و عمومی و ترافیك شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای كشور برای ایفای نقش راهنمایی در این حوزه  و همكاری در زمینه ارتقای سطح خدمات این حوزه وجود دارد ، از معاونین حمل ونقل و ترافیك شهرداریهای مراكز استانها و دبیران شورای ترافیك استانداری ها خواست تا ضمن ارتباط مستمر با این دو دفتر ، پیشنهادها و نظرات خود در خصوص موضوعات كلان این حوزه را به شورای عالی ترافیك كشور ارسال نمایند تا در سیاستگذاری ها مورد توجه قرار گیرد.
 
در بخش دیگری از این جلسه،مهندس زندی از مركز ملی هوا و اقلیم  سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح وضعیت محیط زیست و آلاینده های كشور ،اهم اقدامات این سازمان در زمینه جلوگیری از آلودگی هوا برشمرد و خواستار یكپارچگی دراجرای  برنامه های در نظر گرفته شده برای حمل و نقل عمومی شهری بویژه در سطح كلانشهرها شد.
 
وی همچنین از محدودیت تردد اتوبوسهای دیزلی با توجه به ضررهای آن برای شهروندان خبر داد و خواستار توجه مجموعه مدیریت شهری به موتورسیكلت های برقی و اوتومبیل های دیزلی در بسته هوای پاك شد.
 
در خانمه این نشست مقرر شد چهار كارگروه تخصصی با حضور معاونین حمل ونقل و ترافیك شهرداریهای مراكز استانها و دبیران شورای ترافیك استانداری ها با عناوین قوانین و مقررات، فنی و اجرایی،ساختار و نشكیلات و فرهنگی و اجتماعی تشكیل و موضوعات تخصصی این حوزه را ارزیابی و به نشست ارایه نمایند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.