| کد خبر: 31436 |

۱۳۰ میلیارد تومان سرمایه برای رسیدن به چین

تین نیوز | پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ایجاد سازمان کشورهای مستقل هم‌سود، توجه بسیاری از کشورها با هدف ایجاد روابط تجاری با کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی به‌ این منطقه جلب شد.
 
در این میان دو کشور ترکمنستان و قزاقستان به دلیل برخورداری از مرز آبی با دریای خزر موقعیت ویژه‌ای برای برقراری ارتباط ایران با این دو کشور در اختیار داشتند، در واقع آسیای مرکزی به عنوان بخشی از گستره‌ حوزه تمدنی ایران از جایگاه ویژ‌ه‌ای در سیاست خارجی ایران برخوردار بوده و هست.ترکمنستان پنجاه و دومین کشور بزرگ جهان و کمی از اسپانیا کوچکتر است. طول خط ساحلی ترکمنستان در دریای خزر ۱۷۶۸ کیلومتر و مهم‌ترین بندر آن شهر ترکمن‌باشی است. ترکمنستان در فهرست ۴ کشور بزرگ تولید‌کننده گاز طبیعی و ۴ کشور تولید‌کننده نفت در شوروی سابق قرار دارد. از آنجا که ترکمنستان یک کشور محاط در خشکی است، برای ترانزیت کالا از خاک کشورهای همسایه استفاده می‌کند. خط‌آهن ترکمنستان به شهر سرخس متصل است و از آنجا تا بندرعباس امتداد دارد.
اما قزاقستان نیز بزرگترین کشور محصور در خشکی است و تراکم جمعیتی کمی دارد. قزاقستان از شمال با روسیه، از شرق با چین، در جنوب شرقی با قرقیزستان، در جنوب با ازبکستان و در جنوب غربی با ترکمنستان همسایه است. سواحل شمال شرقی دریای‌خزر در خاک این کشور قرار دارد.
 
کاهش ۶۰۰ کیلومتری مسافت

اتصال ایران به دو کشور ترکمنستان و قزاقستان از طریق احداث خطوط آهن به منظور برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی به دنبال امضای توافقنامه‌ای صورت گرفت که در اردیبهشت ۱۳۸۶ در شهر «ترکمن‌باشی» بین روسای‌جمهوری ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید. طول این خط آهن حدود ۹۱۰ کیلومتر است که به‌طور تقریبی ۷۰۰ کیلومتر آن در خاک ترکمنستان، ۸۲کیلومتر آن در ایران و ۱۲۰ کیلومتر باقیمانده در خاک قزاقستان قراردارد. کارشناسان بخش حمل‌ونقل بین‌المللی معتقدند که با راه‌اندازی این خط، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از طول مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی کشورهای هم‌سود تا خلیج‌فارس و اروپا کاسته می‌شود.
با توجه به اینکه این مسیر، کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد خلیج‌فارس متصل می‌کند، از سوی دیگر با اتصال خطوط ریلی ایران به ترکیه در غرب و امتداد آن تا بندرعباس در خلیج‌فارس و همچنین اتصال به پاکستان، عراق، و اتصال قزاقستان به روسیه و اتصال خطوط ریلی ترکمنستان به ازبکستان در شمال شرق، می‌توان پیش‌بینی کرد که خط ریلی جدید تاثیر قابل‌توجهی در ترانزیت و رشد حجم تجارت درکشورهای منطقه خواهد داشت. 
 
اتصال به اروپا

در یکی دور روز گذشته، محسن‌ پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نشست خبری خود با بیان اینکه با راه‌اندازی کریدور شرق دریای خزر، ایران به کشور چین و کشورهای اروپایی متصل می‌شود، گفت: این کریدور در مرکز قزاقستان و در شرق دریای خزر، امکان ترانزیت را به سمت اروپا و خلیج‌فارس فراهم می‌کند، همچنین کالاهای چینی به خصوص در استان‌های غربی این کشور، می‌تواند از این مسیر به سمت اروپا به آب‌های خلیج‌فارس جابه‌جا شود.این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که درحال‌حاضر۱۶۰۰ کیلومتر از این خط آهن در قزاقستان ساخته شده که این خط آهن به عنوان مکمل این مسیر، اتصال به کشور چین را آسان‌تر خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود که امکان حمل بار تا ۱۰ میلیون تن در سال از طریق آن وجود داشته باشد.پورسیدآقایی با بیان اینکه هزینه ساخت کل این پروژه در حدود ۱۳۰ میلیارد تومان بوده که بخش عمده‌ای از آن در دولت سابق و اقدامات تکمیلی در دولت فعلی به انجام رسیده است، خبر داده بود که درحال‌حاضر تمام امکانات زیربنایی، ایستگاه‌ها، امکانات تعویضی، مبادله کالا و مسافر و اتصال این شبکه به خطوط اصلی ترانزیتی کالا فراهم شده و به زودی با حضور ۳ رییس‌جمهوری از آن بهره‌برداری خواهد شد.
 
 تحولی در حوزه حمل‌ونقل
ایران پیش از احداث این خط‌آهن از طریق ایستگاه سرخس به ترکمنستان متصل بود، اما آنچه اکنون در این مسیر به عنوان هدف اصلی اهمیت پیدا می‌کند، اتصال ایران به مرکز قزاقستان است، چرا که از طریق این خط می‌توان به شکل مستقیم از ترکمنستان به مرکز قزاقستان حرکت کرد. درحال‌حاضر بخش عمده‌ای از ترانزیت دنیا بین چین و غرب انجام می‌شود که حجم این جابه‌جایی کالا به ۳۵۰ میلیون تن در سال می‌رسد، اما اگر بتوان از طریق مسیر ریلی تسهیلات خوبی برای عبور کالا ایجاد کرد، بدون تردید تحول شگرفی در حوزه حمل‌ونقل و تجارت جهانی رخ خواهد داد.۱۲ آذر قرار است خط‌ آهن ایران- تر‌کمنستان - قزاقستان با حضور روسای ۳ کشور افتتاح و بهره‌برداری شود. رحمان قره‌باش، عضو کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و گمرک اتاق بازرگانی گرگان در مورد قطعی بودن افتتاح این خط آهن در روز اعلام شده به می‌گوید: درحال‌حاضر این خط‌آهن آماده بهره‌برداری است و به طور قطع در تاریخ اعلام شده افتتاح خواهد شد.به گفته وی، ایران و کشورهایی که ذی‌نفع این خط‌‌آهن هستند به بهره‌برداری از آن بسیار امیدوارند، چرا که ایران به عنوان یک چهارراه استراتژیک و تاثیر‌گذار در حمل‌ونقل کالا و مسافر در این مسیر زمینه رشد اقتصادی خود و کشورهای همسایه را فراهم می‌کند.
 
ضرورت ایجاد زیرساخت‌ها
بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت راه‌آهن، بهره‌برداری از این خط‌آهن امکان جابه‌جایی سالانه ۱۰ میلیون تن کالا را فراهم می‌کند. این موضوع از سوی عضو اتاق بازرگانی گرگان چندان مورد تایید نیست، چرا که وی معتقد است: درحال‌حاضر اعلام چنین رقمی بسیار خوشبینانه است در حالی که برای رسیدن به این میزان تبادل کالا ۲ تا ۳ سال زمان نیاز است، اما می‌توان میزان ۲ میلیون تن کالا را در یکی دوسال آینده برای جابه‌جایی از طریق این خط آهن تخمین زد. وی می‌افزاید: برای جابه‌جایی سالانه ۱۰ تن کالا در این مسیر باید زیرساخت‌های لازم از جمله پایانه‌‌های تخلیه و بارگیری، اپراتورها، انبارداری و... فراهم شود. راه‌اندازی این خط‌آهن علاوه بر تاثیر‌گذاری در حمل‌ونقل و ترانزیت میان کشورهای همسایه با ایران امکان سفر به قزاقستان از طریق ایران را نیز فراهم می‌کند. این خبر را محسن پورسیدآقایی اعلام کرده و گفته است که از این خط امکان جابه‌جایی مسافر هم وجود دارد و حجم سفر بستگی به تقاضای موجود در بازار دارد.انجام سفرهای ریلی در مسیر ترکمنستان، قزاقستان و ایران نیز پیش‌بینی شده است و در ایستگاه اینچه‌برون هم محل مهر گذرنامه، استقرار مسافران برای انجام فرآیند عبور مسافران از مرز و پایانه‌ای برای انجام این امور تعبیه شده است. ‌

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ترانزیت 0 0

    تیتر مطلب صحیح نیست. اولا ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه شده و طبق اخبار ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر باید هزینه شود. ثانیا هدف اصلی این خط چین نیست بلکه در کریدور شمال جنوب کار می کند البته دسترسی چین به ایران از طریق خطوط قزاقستان ازبکستان ترکمنستان فراهم بوده و با این خط اندکی بهبود می یابد و خط اصلی ریلی ایران چین بایستی از طریق افغانستان فراهم شود.