| کد خبر: 31415 |

تا ۶ سال آینده برای توسعه اقتصاد گردشگری در دنیا،

یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون نفر به گردش می‌روند

تین نیوز |  گردشگری از برترین صنایع و فعالیت‌های درآمدزا و اشتغالزا در جهان به‌شمار می‌رود. تعداد گردشگران سال ۲۰۱۳م در سطح جهانی حدود ۵ درصد افزایش داشته و به رکورد ۱۰۸۷میلیون رسیده است.
 
تعداد گردشگران در سطح جهانی در سال۲۰۱۲م، یک میلیارد نفر بوده است. به گزارش بازار خبر، قاره آسیا و اقیانوسیه با افزایش ۶درصدی میزان گردشگری، بالاترین رتبه را نسبت به قاره‌های دیگر دارند. قاره‌های اروپا و افریقا نیز هرکدام به تنهایی بالای ۵درصد افزایش میزان گردشگر را داشته‌اند. در قاره امریکا تعداد مراجعه گردشگران ۳درصد افزایش داشته، در حالی‌که خاورمیانه شاهد افزایش تعداد گردشگران نبوده است. در سال ۲۰۱۳م میزان درآمد حاصل از صنعت گردشگری به ۱۱۵۹ میلیارد دلار رسیده و این میزان در سال ۲۰۱۲م حدود ۱۰۷۸ میلیارد دلار بوده است. بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان جهانی جهانگردی، آینده بازار اقتصاد و تجارت بین‌المللی دنیا، به‌ویژه در سال ۲۰۲۰م با تعداد ۱/۰۶۳میلیارد نفر گردشگر ورودی و تعداد ۱/۸۰۹میلیارد نفر در سال ۲۰۳۰م در اختیار صنعت گردشگری خواهد بود. هم‌اکنون از ۹۸۳ میلیون نفر گردشگر افزون بر ۴۵۰میلیون نفر به کشورهای در حال‌توسعه سفر می‌کنند.
 
وضعیت ایران

براساس آمارهای سال‌های گذشته، ایران در سال ۲۰۱۰م میزبان ۲میلیون و ۹۳۸ هزار گردشگر بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۱م از پیشرفت به نسبت خوبی برخوردار بوده و به رقم ۳ میلیون و ۳۵۴ هزار نفر رسیده و در سال ۲۰۱۲م نیز حدود ۵۰۰ هزار نفر نسبت به سال قبل افزایش داشته است. آمار قطعی گردشگری ایران در سال ۲۰۱۳م هنوز توسط سازمان جهانی گردشگری منتشر نشده است. در مورد درآمد ایران از صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱م به ترتیب شاهد ۲۴۰۰ و ۲۳۰۰ میلیون دلار هستیم که روندی نزولی داشته است. در سال ۲۰۱۲م نیز با کاهشی شدید، درآمد ایران از صنعت گردشگری به ۱۱۰۰ میلیون دلار رسیده است. اما مسلما آنچه بدیهی به‌نظر می‌رسد، این است که ایران سهم ناچیزی از صنعت گردشگری در دنیا را به خود اختصاص داده است. یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون گردشگر در دنیا جابه‌جا می‌شوند، در حالی‌که ایران با دارا بودن قابلیتی بیش از ۱۵درصد، تنها یک درصد از سهم گردشگری را داراست. در حوزه گردشگری ایران از بیش از ۱۴۰ کشور دنیا عقب افتاده است. به گفته مسئولان این حوزه، کشور ترکیه در طول ۱۵ سال توانسته است ۲۳میلیارد دلار از راه گردشگری کسب درآمد کند در حالی‌که درآمد سالانه ایران از گردشگری ۱/۵میلیارد دلار است.
 
زمینه‌های گردشگری در ایران
کشور ایران برای مردم اروپا که تمایل به کویرگردی و بوم‌گردی دارند، بسیار مناسب و جذاب است. ایران از نظر ارزانی هزینه‌های سفر گردشگری در رتبه نخست منطقه قرار دارد و این مهم مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته است، البته برخی مشکلات مانند تحریم‌ها و نداشتن پرواز از تهران به بسیاری از پایتخت‌های کشورهای جهان موجب شده تا گردشگران از سفر به ایران محروم شوند.
جاذبه‌های مذهبی، گردشگری حلال، وجود ۳هزار کیلومتر نوار ساحلی جنوب و هزاران اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی از دیگر زمینه‌های توسعه گردشگری در کشور است، به‌طوری‌که مناطق بکر و کم‌نظیری مانند کوه‌های مینیاتوری، شن‌های طلایی، دریای فیروزه‌ای و رقص دلفین‌ها بدون دخالت انسان که تنها ۳ یا ۴نقطه در دنیا از آن بهره‌مند هستند، در بسیاری از استان‌های ایران ازجمله سیستان و بلوچستان وجود دارد. ایران سرزمینی است که می‌توان با افتخار از وجود آثار تاریخی ۷هزار ساله آن یاد کرد و این آثار باید محور توسعه گردشگری باشد. ایران از نظر ثبت آثار تاریخی رتبه هفتم و هشتم جهان را دارد، این در حالی است که با وجود داشتن یک میلیون بنا، سایت و اثر تاریخی و فرهنگی بیش از ۳۱ هزار مورد آن ثبت ملی شده است. 
 
موانع گردشگری در ایران
به گفته دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، در سال‌های اخیر خاورمیانه بیشترین رشد را در زمینه گردشگری داشته است اما جایگاه ایران در بازار بزرگ گردشگری کمتر از کشورهای استونی، قبرس، اروگوئه و حتی کشور کوچک بحرین است. ایران تنها در کمتر از یک درصد از بازار گردشگری جهان سهم دارد. در تبیین برخی موانع و عوامل موثر بر توسعه صنعت گردشگری در ایران، می‌توان به عواملی چون فقدان پرواز مستقیم به مقصد ایران، وضعیت نامناسب بازاریابی و تبلیغات گردشگری، نبود تدوین استانداردها و ضوابط فنی از سوی اقامتگاه‌ها، هتل‌ها، مراکز سیاحتی و واحدهای ارائه‌کننده خدمات گردشگری، شناسایی نکردن مناطق گردش‌پذیر، اماکن تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و معرفی نشدن آنها در سایت‌های گردشگری جهانی، فقدان نیروی انسانی کارآزموده و متخصص در این زمینه، کمبود جاذبه‌های دست‌ساز و مصنوعی، تبلیغات منفی علیه ایران، حضور دستگاه‌های موازی در تشکیلات گردشگری، تمایل نداشتن بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این زمینه، نبود گردشگری و فعالیت‌های الکترونیک، نبود یک برنامه جامع و استراتژیک و همچنین مشخص نبودن هدف‌ها و سیاست‌های ایرانگردی و جهانگردی در قالب یک برنامه اجرایی، نبود پیوستگی و یکپارچگی خدمات، تکیه اقتصاد ملی کشور به درآمدهای نفتی و احساس استغنا از سایر درآمدها، نبود نگرش علمی به توسعه تجارت، بی‌توجهی به نقش چهره‌های شاخص بین‌المللی و افراد مشهور در جلب توجه افکار جهانی به کشورمان، توجه نکردن به آرایش شهری، پاکیزگی معابر و ساختمان‌ها، رعایت نکردن نظم اجتماعی و قوانین و مقررات اشاره کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.