| کد خبر: 29757 |

قربانیان ترافیک و معلولیت‌های دائمی

تین نیوز | همیشه هم حوادث هولناک جاده‌ای به مرگ منجر نمی‌شود. اگر میانگین تعداد کشته‌های ترافیکی کشور ما طی سال‌های اخیر را حدود 20 هزار نفر در نظر بگیریم، گفته می‌شود که باید تعداد معلولان این حوادث را ضرب‌در7 کرد.
 
یعنی جدای از این‌که سالانه 20 هزار ایرانی به دلیل تصادفات جاده‌ای جانش را از دست می‌دهد، سالانه حدود 140 هزار نفر هم به جمع معلولان کشور اضافه می‌شود.
 
آن‌گونه که سازمان پزشکی قانونی گزارش کرده است، در فاصله بین سال‌های 80 تا 91 حدود 280 هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان باخته‌اند. حالا اگر همین 12 سال را مد نظر قرار دهیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم در طول این سال‌ها حدود دو میلیون نفر بر اثر تصادفات رانندگی به انواع معلولیت‌ها دچار شده‌اند.
 
بسیاری از معلولیت‌های حوادث ترافیکی نیز به صورت دائمی بروز پیدا می‌کند. مثلا ضایعه نخاعی که در اغلب تصادفات سنگین جاده‌ای اتفاق می‌افتد، معلولیتی است که درمان قطعی و قابل بازگشتی ندارد.
 
جدای از این‌که این‌گونه حوادث ترافیکی هولناک می‌تواند جسم قربانی را تا سر حد مرگ بکشاند یا او را معلول کند. نکته مهم‌تر این است که قربانیان این‌گونه حوادث ترافیکی سنگین تا مدت‌ها در شوک حادثه قرار دارند و از تبعات روانی آن رنج می‌برند.
 
مثلا فردی که بر اثر تصادف معلول شده است و باید از این به بعد با کمک وسایل کمک توانبخشی حرکت کند، به مشاوره‌های روانی نیاز مبرم دارد تا بتواند خود را با شرایط جدید وفق دهد و دوباره به شکل زندگی سابق برگردد، زیرا حتی گاهی مشکلات روحی - روانی پیش آمده برای این گروه از معلولانی که در تصادفات جاده‌ای معلول شده‌اند، به مراتب بیشتر از مشکلات جسمی آنهاست.
 
درست است که تا حد امکان باید مساله پیشگیری را جدی گرفت و اجازه نداد یک شهروند غیرمعلول بر اثر تصادف رانندگی به معلولیت جسمی دچار شود، اما نکته مهم دیگر هم این است که در صورت رخ دادن تصادف رانندگی و معلول شدن فرد تصادف کرده‌ در این حالت باید هم خانواده، هم دوستان و هم جامعه به کمک این گروه از معلولان بیایند تا آنها بتوانند با روحیه‌ای بهتر مراحل درمان را پشت سر گذراند و با آرامش و اعتماد به نفس بیشتری به فعالیت‌های عادی زندگی خود برگردند.
 
این کار مستلزم این است که مسئولان نیز برای فرآیند درمان این گروه از معلولان حوادث جاده‌ای، تسهیلاتی قائل شوند. همچنین نهادهای حمایتی مسئول هم باید با ارائه کمک‌های مالی و توانبخشی به فرد معلول کمک کنند تا شهروندی که قربانی تصادف شده است بتواند دوباره به آغوش جامعه برگردد و به‌عنوان نیرویی فعال و مفید به زندگی کاری‌اش ادامه بدهد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.