| کد خبر: 29748 |

مومنی: آمار سوانح رانندگی ۴۰ درصد کاهش می یابد

تین نیوز | رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: بزودی شاهد کاهش 30 تا 40 درصدی آمار سوانح و حوادث رانندگی در کشور خواهیم بود.
 
سردار'اسکندر مومنی' روز یکشنبه در آیین روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیک در تهران اظهار کرد: همه بر این اذعان دارند که موضوع ترافیک کاملا بین بخشی و با مولفه های متعدد است و تکیه بر یک عامل یا یک متغیر نه تنها ما را در رفع این معضل به هدف نمی رساند؛ بلکه باعث دور شدن از هدف می شود.
 
وی با اشاره به اینکه بالاترین آهنگ کاهش حوادث و سوانح ترافیکی مربوط به حمل و نقل کشور ایران است، افزود: یکی از مولفه هایی که بیشترین نقش را در کاهش حوادث ایفا می کند، رعایت قوانین و مقررات توسط مردم است.
 
مومنی با بیان اینکه در دنیا بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دستگاه وسیله نقلیه وجود دارد و سالانه بیش از یک میلیون و 270 هزار نفر در جاده های جهان کشته می شوند، گفت: تلفات رانندگی با دو شاخص هر 10 هزار وسیله نقلیه و 100 هزار جمعیت سنجیده می شود که در سال 84 در کشور ما به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 25 نفر کشته شدند که این آمار اکنون به 6.5 نفر کاهش یافته است.
 
وی شاخص های اندازه گیری سوانح در کشور را شامل میزان جمعیت، تعداد وسایل نقلیه، وسعت و حجم مسافرت ها عنوان و اظهار کرد: در سرزمین ایران حدود 30 کشور اروپایی جا می گیرد، یعنی وسعت ایران برابر با 30 کشور اروپایی از جمله پرتغال، سوئیس و اتریش است.
 
وی با اشاره به کاهش 50 درصدی تلفات سوانح رانندگی در سال گذشته نسبت به سال 84 افزود: در سال 84 در کشورمان حدود 28 هزار نفر کشته شدند اما این رقم در سال 92 به 18 هزار و اکنون به 17 هزار کشته رسیده است که کاهش 40 درصدی را نشان می دهد.
 
وی ادامه داد: با توجه به آمارهای مذکور کاهش هایی که به ازای جمعیت و تعداد وسیله نقلیه در کشور رخ داده یک افتخار است.
 
مومنی با اشاره به اینکه بالاترین آهنگ کاهش تلفات ترافیکی متعلق به کشور ماست، تصریح کرد: ایمنی وسایل حمل ونقل نیز نقش بسیار بالایی در کاهش حوادث ترافیکی دارد، اما در کشور ما تشکیلاتی که مسوول تولید خودرو است این موضوع را که ایمنی وسایل حمل ونقل در کشور ما پایین است؛ قبول ندارد.
 
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خاطرنشان کرد: 50 درصد کشته های حوادث ترافیکی در محل حادثه هستند درحالی که رقم میانگین دنیا در این خصوص 20 درصد است و اگر امداد هوایی در کشور توسعه یابد از 50 به 30 درصد خواهیم رسید، بنابراین امداد و نجات و درمان نیز از دیگر مولفه های موثر در کاهش حوادث است.
 
وی ادامه داد: عامل دیگر راننده است چرا که اگر شرایط دیگر ایمن باشد، راننده می تواند با احتیاط خود حوادث را کاهش دهد.
 
مومنی افزود: صنعت بیمه نیز یکی دیگر از موضوعات قابل توجه است زیرا در اکثر کشورها حق بیمه خودروهایی که عمر بالایی دارند بیشتر است زیرا ریسک بیشتری دارد اما در کشور ما کاملا عکس این موضوع صدق می کند و خودروهای جدید از حق بیمه بالاتری برخوردارند.
 
وی با تاکید براینکه نمی توان صرفا با تکیه بر یک عامل حوادث را به حداقل رساند، گفت: هر یک از عواملی که به آن اشاره کردم می تواند نقش تعیین کننده در کاهش سوانح داشته باشد و این نکته را باید در نظر گرفت که خطای انسانی نمی تواند به صفر برسد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.