| کد خبر: 29730 |

برگزاری نشست تخصصی مدیران راهداری و راهسازی کشور در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

تین نیوز | نشست تخصصی مدیران راهداری و راهسازی کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونین و مدیران راهداری و راهسازی کشور صبح امروز در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز شد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در این نشست تخصصی که به منظور بحث و بررسی پیرامون محورهای ارتقای کیفیت رویه‌های آسفالتی، ارتقای ایمنی راه‌ها و آمادگی راهداری زمستانی برگزار شد،  شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تلاش دارد تا فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی خود را تبدیل به مسائل اجرایی نماید گفت: پس از ادغام مجموعه‌های حوزه راه در مرکز تحقیقات، این مرکز به حوزه‌های جدید و وسیع‌تری ورود کرده است و تلاش نموده‌ایم تا با استفاده از همکاران دانشگاهی و توان علمی و تخصصی موجود در کشور در راستای ارتقای کیفیت زیرساخت‌ها حرکت نماییم.

وی ادامه داد: از آنجا که کلیه وظایف تحقیقاتی وزارت راه و شهرسازی در مرکز تحقیقات متمرکز شده است سعی نموده ایم تا بخش آموزش‌های وزارت راه و شهرسازی را که مدت‌ها متوقف بود مجددا فعال نماییم که اولین اقدام آن نیز در حوزه راهداری خواهد بود. همچنین دوره‌های خاص قیر و آسفالت را هم در نظر داریم که در آتی اجرا خواهد شد.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه باید دستورالعمل روشنی برای راهداری تدوین شود، گفت: به دنبال راه اندازی صندوق توسعه ملی راه‌ها از محل منابع مالیات جاده و مالیات سوخت هستیم.
وی با بیان اینکه شبکه حمل و نقل جاده ای کشور نقش بسیار مهمی را در توسعه کشور دارد، گفت: اما این شبکه روبه فرسودگی است و در برخی از محورها ظرفیت اشباع رسیده است.

آخوندی با اشاره به اینکه نمی توانیم سطح سرویس جاده‌ها را فقط از طریق بودجه عمومی کشور حفظ کنیم، بیان کرد: در نهایت مجبوریم به یک نوع صندوق توسعه ملی راه ها بیاندیشیم و منابع را از طریق مالیات بر جاده و یا مالیات بر سوخت تامین کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال پیگیری این صندوق هستیم و لوایحی را به مجلس ارائه می دهیم، گفت: کل راه های شریانی کشور 34 هزار کیلومتر است که عمده راهداری در این بخش انجام می شود. در حالی که ما 45 هزار کیلومتر راه اصلی و 100 هزار کیلومتر راه روستایی داریم که عملا در آن راهداری وجود ندارد.

آخوندی با تاکید بر اینکه سطح راهداری راه های شریانی با دیگر راه ها متفاوت است، افزود: اما نمی توان به این دلیل دیگر راه ها را کنار گذاشت.
وی ادامه داد: در حال حاضر کمتر از 2 هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت راه و شهرسازی است که این نشان‌دهنده این است که نیاز به رویکرد مجددی در راهداری داریم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایمنی جاده ها بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: باید ارتقاء کیفیت را در بحث راهداری مدنظر داشته باشید و به تامین نشانه ها، ابنیه فنی و گازدهی ها توجه شود.
آخوندی با تاکید بر اینکه وضع استاندارد و دستورالعمل فنی برای راهداری از نکات مهم دیگر است، گفت: سازمان راهداری، در این زمینه دستورالعمل روشنی ندارد و از تجربیات گذشته استفاده می کند، بنابراین انتظار دارم که سازمان دستورالعملی را در این خصوص تدوین کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: موضوع جدی دیگر این است که ایمنی به شرطی ارتقاء می یابد که مردم را با خودمان همراه کنیم زیرا نحوه رفتار 20 میلیون راننده بسیار اهمیت دارد و باید در رفتار آنها تغییر ایجاد شود.
آخوندی با تاکید بر اینکه آموزش های ایمنی باید از دانش آموزان شروع شود، گفت: قصد داریم تا با آموزش و پرورش هم گفتگوی مفصلی در این باره داشته باشیم.

وی به نقش تکنولوژی در جاده ها اشاره کرد و گفت: چندین سال است که حرف جدیدی راجع به تکنولوژی نزده ایم و به تازگی صحبت هایی در مورد بتن غلتکی شده است، اما باید تکنولوژی های روز در راهسازی مورد توجه قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ارزان بودن قیر موجب شده تا تمام کسری بخش راهسازی با ضخامت قیر جبران شود و الان که قیمت قیر افزایش پیدا کرده، باید به فکر تکنولوژی ساخت باشیم.

آخوندی با بیان اینکه به راه باید به عنوان کریدور توسعه نگاه کنیم، افزود: معتقدم سازمان راهداری باید مورد نوسازی و مدرن سازی قرار گیرد و تحولی در نیروی انسانی و تجهیزات این سازمان ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه این سازمان جزء قدیمی ترین سازمان های کشور است، اظهار داشت: این موضوع موجب شده که سازمان راهداری بسیار سنتی باشد و در مقابل تغییر مقاومت کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بیمه مسئولیت راهداران را هم در قانون پیشبینی کردیم و امیدواریم که پس از تصویب در مجلس، همه راهداران را بیمه کنیم.
 
خاطرنشان می شود نشست تخصصی مدیران راهداری و راهسازی کشور عصر امروز به کار خود پایان خواهد داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.