| کد خبر: 29724 |

خطای انسانی عامل بیش از ۹۰ درصد تصادفات جاده ای است

تین نیوز | رییس قطب ترومای کشور گفت: خطای انسانی عامل بیش از 90 درصد تصادفات و مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای است.
 
دکتر مسعود خاتمی روز یکشنبه در همایش روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده ای استان گیلان در سالن مرکز آموزشی درمانی استان گیلان افزود: می توان با آموزش نیروی انسانی، از حجم حوادث جاده ای کاست.
 
وی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار طی شش ماه نخست امسال، 10 هزار نفر بر اثر حوادث جاده ای دچار سانحه شدند که در مقایسه با مدت مشابه قبل، کاهش چشمگیری را نشان می دهد.
 
رییس قطب ترومای کشور با بیان این که تروما (ضربه) سلامت انسان ها را در طول تاریخ مورد تهدید قرار داده است، خاطر نشان کرد: بیماری های عفونی، مادرزادی، سرطان ها و تروما چهار محور تهدید سلامت انسان ها به شمار می روند.
 
وی با اشاره به بررسی های صورت گرفته روی آمار تصادفات جاده ای در سال 85 با کل دنیا تصریح کرد: از نظر تعداد تصادفات ایران رتبه 40 را دارد در حالی که جمعیت ایران یک صدم جمعیت دنیا است.
 
خاتمی در رابطه با قطب تروما بیان داشت: در قانون برنامه سوم توسعه مقرر شد تا قطب های علمی در کشور در زمینه بسط آموزش، پژوهش و ارایه خدمات در دانشگاه های علوم پزشکی تشکیل شود.
 
وی با بیان این که مسوولیت هر قطب از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به یکی از دانشگاه ها داده شده است، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله مسوولیت قطب تروما را دارد که فعالیت این قطب با هدف جذب همه صاحب نظران و افراد ذیربط در سراسر کشور آغاز شد.
 
خاتمی یادآور شد: وظیفه همه قطب ها از جمله تروما در کشور جلب همکاری نخبگان، طراحی دوره های آموزشی، بومی سازی مراکز، برخورد با تروما، طراحی نظام استاندارد و ثبت مصدومان، تقویت نظام پژوهش و مدیریت رسانه در زمینه تروما است.
 
رییس قطب ترومای کشور با تاکید بر این که امروز در زمینه حوادث ترافیکی به همت نیاز داریم، یادآور شد: کادر پزشکی با همان فعالیت و اقدامات پیشگیری در دوران دفاع مقدس امروز نیز باید در کاهش و پیشگیری از حوادث ترافیکی تلاش کنند.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان نیز در این مراسم گفت: مقابله با حوادث ترافیکی، همکاری و هم اندیشی نخبگان سازمان های ذیربط را می خواهد.
 
انوش برزیگر افزود: حوادث جاده ای از پیامدهای عصر نوین محسوب می شود که سلامت بشر امروز را به مخاطره انداخته است.
 
رییس همایش روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده ای در گیلان، تصادفات را دومین عامل مرگ و میر در کشور نام برد و اظهار کرد: بیماری های قلبی و عروقی در جایگاه نخست و سرطان ها در جایگاه سوم قرار دارد.
 
وی بیان کرد: بی احتیاطی در رانندگی، ایمن نبودن جاده ها و پایین بودن ضریب ایمنی در برخی از خودروها سبب مرگ زودرس شهروندان می شود که با مرگ طبیعی فاصله زیادی دارد.
 
همایش روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده ای امروز (یکشنبه) از سوی مرکز تحقیقات ترومای جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان با شرکت دستگاه های ذیربط و اعضای شورای ترافیک استان برگزار شد.
 
سومین یکشنبه نوامبر ماه هر سال میلادی بنا به تصمیم سازمان ملل متحد روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.