| کد خبر: 29706 |

آستارا تکمیل‌کننده کریدور شمال - جنوب

 تین نیوز | فرماندار بندر مرزی آستارا از نقش ویژه این شهرستان در نشست مشترک روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان سخن گفت.
 
سیروس شفقی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های دولت یازدهم تلاش برای رساندن پیام حقانیت ملت ایران به جهان و تقویت مناسبات با کشورهای همسایه بوده که با جدیت در حال انجام است.
 
وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید سیاست‌های اصولی را در مناسبت‌های بین‌المللی پیش گرفته است، ادامه داد: از زمان بکارگیری این سیاست، جایگاه بسیار مناسبی را در عرصه جهانی کسب کرده‌ایم که این مهم آثار مثبتی را برای کشورمان به ارمغان آورده و در خصوص گسترش روابط با همسایه‌ها ملموس‌تر است.
 
شفقی در بخش دیگر سخنان خود از سفر اخیر دکتر روحانی به کشور جمهوری آذربایجان سخن گفت و تصریح کرد: این سفر، فصل جدیدی از روابط را بین دو کشور دوست و همسایه به همراه داشت که اراده سیاسی دو رئیس جمهور، مهمترین عامل تحقق این مهم بود.
 
وی با اشاره به دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد و متعاقبا سفر فروردین 1393 الهام علی اف (رئیس جمهور آذربایجان) به ایران و همچنین برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو طرف، تصریح کرد: علاوه بر این سفرها نشست‌هایی بین هیئت‌های عالی رتبه دو کشور برگزار شد که سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در روزهای 14 و 15 مرداد ماه به باکو و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی، گام های اساسی را در این زمینه برداشت.
 
فرماندار آستارا با تأکید بر اینکه اعتقاد داریم جمهوری آذربایجان می‌تواند علاوه بر یک شریک خوب منطقه‌ای برای کشورمان، به عنوان یک پل ارتباطی برای برقراری ارتباط ایران با آسیای میانه و همچنین اروپا نقش ایفا کند، اظهار کرد: در برقراری این ارتباط شهرستان مرزی بندر آستارا جایگاه ویژه‌ای دارد.
 
وی در ادامه سخنان خود به اهمیت نقش ایران برای همسایه شمالی خود در خصوص وصل شدن آن جمهوری به خلیج فارس و دریای عمان و سپس آب‌های آزاد با بهره‌مندی از امکانات حوزه حمل و نقل و ترانزیت اشاره کرد و افزود: در همین راستا ما شاهد بیان جمله "ما در انتظار روزی هستیم که در «آستارا» راه‌آهن ایران و جمهوری آذربایجان را افتتاح کنیم" از سوی دکتر روحانی در نشست با رئیس‌جمهور آذربایجان هستیم.
 
آستارا تکمیل کننده کریدور شمال - جنوب
سیروس شفقی در بخش دیگر سخنان خود از تکمیل کریدور شمال - جنوب (نوستراک) به واسطه بندر مرزی آستارا سخن گفت و ادامه داد: اتصال خطوط راه‌آهن دو کشور از طریق آستارا از این حیث برای گیلان و مردم شهرستان حایز اهمیت است که خط آهن قزوین - رشت - آستارا فرصتی مناسب برای اتصال ایران به اروپا و کشورهای حاشیه دریای خزر خواهد بود.
 
وی اضافه کرد: در همین راستا تکمیل هشت کیلومتر باقیمانده از خط آهن آستارای جمهوری آذربایجان و اتصال آن به آستارای ایران و ساخت پل راه آهن آستارا - آستارا براساس توافق طرفین در اجلاس سه جانبه «جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران» توسط طرف آذری تأمین هزینه شده و توسط همان کشور عملیاتی می‌شود.
 
عالی‌ترین مقام دولت در شهرستان آستارا در خصوص سایر توافقات ریلی کشورهای منطقه اظهار کرد: چند قطعه خط آهن در غرب و شرق دریای خزر ساخته می‌شود که در نتیجه احداث و تکمیل آنها، دور تا دور دریای خزر به واسطه خطوط ریلی به هم متصل می‌شوند.
 
وی با سخن گفتن از اینکه خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان و همچنین تکمیل راه آهن آذربایجان - گرجستان - ترکیه موجب بالا رفتن موقعیت و مزیت کشورهای منطقه خواهد شد و عزم همه کشورها جهت تکمیل کریدور شمال - جنوب جدی می باشد، عنوان کرد: راه آهن می‌تواند تأثیرات قابل توجهی در کاهش هزینه‌های حمل و نقل برای تجار، بازرگانان و فعالان این عرصه داشته باشد.
 
فرماندار آستارا سایر توافقات صورت گرفته در سفر دکتر روحانی به جمهوری آذربایجان را مثبت و به نفع شهرستان مرزی بندر آستارا دانست و اضافه کرد: برای گسترش روابط و شتاب مناسبات، پنج یادداشت تفاهم و یک سند همکاری در حوزه‌های حمل و نقل، ارتباطات، صنعت و انرژی با امضاء طرفین رسید که همکاری در زمینه‌های ساماندهی رودخانه‌های مرزی، اقتصادی و فنی، اطلاعات و فناوری و ارتباطات، همکاری‌های پستی و همکاری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر از آن جمله هستند.
 
وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌ها و پیگیری‌های «دکتر محمدعلی نجفی» استاندار گیلان در زمینه تحقق و عدم انحراف مسیر اتصال خط آهن قزوین - رشت – آستارا، تأکید کرد: حاصل اینگونه اقدامات و توافقات که با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی شهرستان مرزی بندر آستارا اتخاذ می‌شود، منشاء تحولات عظیم در کشور، استان و به خصوص شهرستان خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.