| کد خبر: 29673 |

کیسه هوای معیوب تاکاتا خارج از آمریکا قربانی گرفت

تین نیوز | مرگ یک زن باردار مالزیایی در تصادف خودرو که ژوییه در جزیره برونئی روی داد، ابعاد جدیدی در تحقیقات آمریکا در مورد کیسه‌های هوای معیوب ساخت تاکاتا می‌گشاید.
 
لا سوک له، 43 ساله 27 ژوییه به همراه خانواده خود سوار بر یک خودروی هوندا سیتی 11 ساله بود که در یک تقاطع در شهر سیبو واقع در جزیره برونئی با یک خودروی دیگر برخورد کرد.
 
به گفته پلیس محلی، این زن که هفته آخر بارداری را می‌گذراند، کمربند ایمنی بسته بود اما در ناحیه گردن هدف اصابت یک قطعه فلز به قطر دو و نیم سانتیمتر قرار گرفت که از منفجر شدن کیسه هوا در هنگام تصادف پرتاب شده بود. وی پیش از رسیدن به بیمارستان به دلیل شدت خونریزی درگذشت و کودکش نیز زنده نماند.
 
هوندا با تایید این تصادف مرگبار، پنج شنبه گذشته برای 170 هزار دستگاه خودروی دیگر فراخوان داد و مجموع فراخوان‌های مربوط به کیسه هوا از سوی این شرکت که در چند سال گذشته اعلام شده اند، تقریبا به 10 میلیون دستگاه رسیده است.
 
حدود هفت میلیون خودروی ساخت خودروسازان دیگر نیز به دلیل کیسه‌های هوای معیوب تاکاتا فراخوان شده اند.
 
این زن مالزیایی پنجمین قربانی کیسه هوای تاکاتا و نخستین قربانی خارج از آمریکا است. همه قربانیان سوار خودروهای هوندا بوده‌اند.
 
تاکاتا اعلام کرده است در ارتباط با کیسه‌های هوای معیوب، هدف تحقیقات کیفری در آمریکا قرار دارد و مدیران این شرکت و همچنین مدیران هوندا قرار است ظرف چند هفته آینده در کنگره آمریکا برای ادای توضیحات حاضر شوند.
 
این قطعه ساز ژاپنی پیش از این اذعان کرده بود قطعه معیوب بادکننده کیسه هوا ممکن است منجر به منفجر شدن کیسه هوا و پرتاب ترکش وار قطعات فلزی در داخل خودرو شود.
 
رطوبت بالا در فلوریدا و جزیره برونئی که حوادث مرگبار اتفاق افتاده نشان می‌دهد خطر انفجار کیسه هوا در این مناطق بالاتر است.
 
بر اساس گزارش رویترز، شعبه هوندا در برونئی این خودروساز ژاپنی را در مورد این حادثه مطلع کرد و این شرکت دو هفته بعد تیم پنج نفره را برای تحقیقات به شهر سیبو اعزام کرد.
 
روزنامه نیویورک تایمز اخیرا در گزارشی به نقل از دو کارمند سابق تاکاتا نوشت: این شرکت ژاپنی پس از اینکه متوجه وجود ایراد در قطعه بادکننده کیسه هوا شد، به تکنسین‌های خود دستور داد نتایج تست‌های انجام گرفته را از بین ببرند.
 
بر اساس این گزارش، این شرکت 50 کیسه هوای خودروهای اسقاط شده بر اثر تصادف را مورد تست قرار داد اما به جای مطلع کردن مقامات ایمنی آمریکا در مورد خطرات احتمالی، به کارمندانش دستور داد نتایج تست‌ها را از بین ببرند.
 
کارمندان سابق تاکاتا که نامشان فاش نشده است، به نیویورک تایمز گفتند نتایج تست‌ها در سال 2004 به اندازه ای تکان دهنده بود که مهندسان شروع به طراحی رفع ایرادهای موجود کردند تا آماده یک فراخوان احتمالی شوند. این تست‌ها تحت نظر ال برنات، معاون مهندسی وقت تاکاتا در تابستان سال 2004 در مقر این شرکت در میشیگان صورت گرفت اما پس از سه ماه دستور داده شد همه اطلاعات از جمله ویدیوها و بک آپ‌های رایانه ای نابود شوند.
 
این آزمایش‌ها چهار سال پیش از زمانی انجام گرفته اند که مدیران تاکاتا در اظهارنامه‌هایشان مدعی هستند کیسه هوای معیوب را نخستین بار آزمایش کرده اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.