| کد خبر: 29645 |

قطار و راه آهن در ایران؛

لکوموتیوران، خلبان قطار است

تین نیوز |  شاید کمتر توجه داشته باشید قطاری را که آسوده در آن نشسته‌اید و به سوی مقصد می‌روید، چه کسی و با چه ویژگی‌ها و صلاحیتی می‌راند. البته همه ما بارها لکوموتیوهای سبزرنگ قدیمی را که بسیاری از آنها الان هم استفاده می‌شود، دیده‌ایم.
  
ترسنت ها یا قطارهای سریع السیر خود کشش جدید هم از چشم ما پنهان نمانده است، اما کم پیش آمده از لکوموتیوران یا همان خلبان قطار چیزی بدانیم. اینچنین است که در گفت وگو با اردلان رضایی، یک ترنسنت ران باسابقه از چند و چون این شغل جالب و حساس پرسیده ایم.
 
خیلی از مردم شاید توجه نداشته باشند قطار نیز دارای راهنما، راننده، لکوموتیو ران یا ترنسنت ران است. درخصوص نقش این فرد در سالم رسیدن به مقصد توضیح دهید.
 
بله. شاید خیلی ها به این موضوع توجه نداشته باشند و صرفا به نقش خلبان در راندن هواپیما توجه کنند حال آن که لکوموتیوران خلبان قطار است و به همان اندازه نقش حساسی برای سالم رساندن مسافران به مقصد دارد. برای این که قطار به سلامت به مقصد برسد به یک نفر که دقت بسیار بالایی دارد، نیاز است. همان کسی که در قسمت جلوی قطار نشسته و نقش لکوموتیوران را برای قطارهای قدیمی و ترنسنت ران را برای قطارهای سریع السیر جدید ایفا می کند.
 
هر کسی می تواند در این قسمت بنشیند و مشغول هدایت قطار شود؟ 
خیر. برای این قسمت از افراد با سابقه و همچنین با تجربه بالا استفاده می کنند. به این دلیل که مسافران جانشان را به ما می سپارند. از این رو وظیفه خطیری بر عهده ترنسنت ران یا لکوموتیوران است.
 
آیا لکوموتیوران هم مانند خلبان کمک دارد؟ 
بله. برای هر قطار یک لکوموتیو ران و یک کمک لکوموتیوران وجود دارد. البته این دو نفر برای مسیرهای کوتاه است و در مسیرهای بلند تعداد لکوموتیوران ها و کمک ها بیشتر می شود.
 
قیمت هر واگن مسافربری چقدر است؟ 
بین چهار تا پنج میلیون دلار. در نظر بگیرید هر قطار دارای پنج تا شش واگن مسافربری است. در نتیجه قیمت هر قطار حدود 30 میلیون دلار (با دلار 3200 تومانی یعنی 9 میلیارد و 600 میلیون تومان) برآورد می شود. البته جان 400 مسافری که به قطار اعتماد می کنند تا به مقصد برسند بسیار باارزش تر از این مبالغ است و همه تلاش ما و همکارانمان سفری آسوده برای مسافران است.
 
در صحبت هایتان به اصابت قطار با موانعی که درون ریل قرار می دهند، اشاره کردید. چه کسی این موانع را قرار می دهد؟ برای چه کسی این برخوردها جذاب است؟
 برخی افراد متاسفانه به دلیل نبود آموزش های فرهنگی، موانع بزرگ مانند سنگ و اشیای دیگر را روی ریل قرار می دهند تا برخورد قطار با آنها را تماشا کنند. این کار باعث می شود به سیستم فنی قطار آسیب وارد شود.
 
امکان ترمز برای جلوگیری از برخورد وجود ندارد؟
 این سوال بسیار خوبی است. برخی افراد تصور می کنند هر زمان که قطار ترمز می گیرد باید بایستد، اما واقعیت این است زمانی که ترمز قطار کشیده می شود به دلیل اصطکاک فلز روی فلز 800 متر تا یک کیلومتر مسیر طی می شود تا قطار به صورت کامل توقف کند. از این رو اگر هم لکوموتیوران مانع را مشاهده کند باز هم توانایی توقف قطار در کمتر از فاصله مذکور وجود ندارد.
 
خطراتی که قطار را در برخورد با عابران تهدید می کند، چقدر است؟
 زمانی که ترنسنت ران مشغول هدایت قطار است و عابری را روبه روی خود می بیند، نمی تواند قطار رامتوقف کند. به همان دلیلی که عرض کردم. ترمز قطار با سرعت بالایی که دارد توانایی توقف آن را در متراژ پایین ندارد. حالا شما تصور کنید این فرد برای قدرت نمایی با وجود هشدارهای فراوان و بوق بلندی که کشیده می شود، کنار نمی رود. از طرف دیگر باید بگویم برخی مردم نسبت به ریل آهن بی توجه هستند. به کرات این اتفاق افتاده که قطار از یک روستا در حال عبور است و ترنسنت ران از فاصله دور مشاهده می کند چوپانی گله خود را از روی ریل آهن عبور می دهد. این مسائل باعث می شود حوادث ناگوار و جبران ناپذیری به وجود بیاید. مردم باید با آگاهی و فرهنگسازی فراوان از حریم ریلی آگاه باشند و به این حریم تجاوز نکنند.
 
حریم ریلی چقدر است؟ 
17.5 متر است، اما مردم هنوز آن طور که باید و شاید از شرایط ورود به خط ریل آگاهی ندارند. برخی افراد متاسفانه با این که قطار را از دور مشاهده می کنند با ذهنیتی که دارند تصور می کنند می توانند از جلوی قطار با سرعت بالایی که دارد، عبور کنند. جالب است برخی افراد با موتورسیکلت و حتی ماشین در حالی که مانع مخصوص بسته شدن جاده برای عبور قطار سد راهشان شده مانع را دور می زنند و به ریل تجاوز می کنند.
 
شما چگونه به عنوان ترنسنت ران نقش ایفا می کنید؟ آیا آموزش های خاصی دیده اید؟
 بله. راه آهن ایران بعد از آزمون استخدامی که شرایط خاصی دارد برای پذیرفته شدگان کلاس های آموزشی برگزار می کند.
 
این آموزش ها چقدر طول می کشد؟
 دو سال.
 
یعنی بعد از دو سال شما می توانید مسافر جابه جا کنید؟ 
خیر. بعد از دو سال تازه می توانیم فعالیت خود را از پایه شروع کنیم. بعد از پایان دوره آموزش، افراد به عنوان کمک لکوموتیوران قطارهای باری مشغول فعالیت می شوند. بعد از آن می توانند به عنوان لکوموتیوران، قطارهای باری را جابه جا کنند. بعد از همه اینها، این فرد به عنوان کمک لکوموتیوران قطار مسافربری می تواند فعالیت خود را شروع کند. البته ابتدا می تواند لکوموتیوران قطار مسافربری در مسیرهای کوتاه شود. در نهایت نیز سپردن مسافر به لکوموتیوران با توجه به سابقه و تجربه ای که کسب کرده صورت می گیرد. سوابق او در سفر نیز بسیار حائز اهمیت است. مدت زمانی که لکوموتیوران باید بگذراند تا بعد از آن بتواند در مسیرهای طولانی انجام وظیفه کند بین هشت تا 12 سال است.
 
امکان دارد یک لکوموتیوران در پست خود هوشیاری خود را از دست بدهد یا خوابش ببرد؟
 خیر. امکان اتفاق افتادن چنین موضوعی تقریبا صفر است. به این دلیل که کمک لکوموتیوران در کنار او قرار دارد. مهم تراز همه در قطارهای جدید پدالی به نام پدال هوشیاری قرار دارد و باید هر 30 ثانیه یکبار این پدال فشرده شود و در صورت فشار ندادن پدال علائم هشداردهنده به صدا در می آید. نام این پدال دِد من است.
 
لکوموتیوران می تواند مسیر خود را تغییر دهد؟
 به هیچ عنوان. مسیر توسط پانل مرکزی کنترل می شود و آنها مسیر و ریل را مشخص می کنند. راهبر قطار هیچ اختیاری در تغییر جهت مرکزی ندارد.
 
چگونه مطلع می شوید قطار دیگری در مسیر حرکتتان وجود ندارد؟ 
این وظیفه همان پانل مرکزی است. آنها به قول معروف مسیر را برای یک قطار پاک می کنند و اطلاعات را از طریق شبکه بی سیم به رئیس قطار و لکوموتیوران منتقل می کنند. به بیان بهتر مسیر را برای یک قطار لاک یا همان قفل می کنند.
 
قبل از حرکت چه عواملی توسط شما کنترل می شود؟

 اول ترمز قطار. آن هم حداقل دو تا سه بار. زمانی که قطار به سمت ایستگاه برای مسافرگیری حرکت می کند هم در طول مسیر، ترمز امتحان می شود. همچنین برف پاک کن ها، بوق و هماهنگی با پانل قبل از حرکت انجام شده و بعد وارد ایستگاه می‎ شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مفسر 4 9

    باتوجه به مقایسه خلبانی با شغل لکوموتیورانی لازم است ابتدا مطلبی را توضیح دهم … اولا ماهیت شغل خلبانی با لکوموتیورانی کاملا متفاوت است دوما خلبان مسئول تمام موضوعات نرم افزاری و سخت افزاری و خدمه پروازی هواپیماست ولی لکوموتیوران در معیت رییس قطار و به دستور رییس قطار حرکت می کند و کلیه پرسنل تحت نظر رییس قطار انجام وظیفه میکنند. سوما خلبان در انتخاب مسیر پروازی با هماهنگی کنترل پرواز قادر است وسیله را در حالات مختلف و از طریق خلبان اتوماتیک و در شرایط اضطرار از مسیر پروازی دیگری به فرودگاه مقصد هدایت کند اما لکوموتیوران این امکان را ندارد و ریل مسیر حرکت را تعیین می کند نه لکوموتیوران چهارما خلبان هواپیما خلبان هواپیماست و لکوموتیوران یک اپراتور است و اصلا قابل قیاس با هم نیستند اما در خصوص سختی شرایط محیط کار شغل لکوموتیورانی بسیار سخت و زیان آور است طوری که این عزیزان در طول خدمت از نظر جسمی آسیب می بینند طوریکه اغلب بعد از بازنشستگی از کارافتاده می شوند و یا بر اثر پیری زود رس از بین ما می روند که با احترام به این واقعیت که این همکاران و کلیه همکارانی که اصولا شب بیخوابی و استرس زیاد در کارشان به اثبات رسیده می بایست بعد از بیست سال بازنشسته شوند و در خصوص مسائل حقوقی و دستمزدی کاملا تامین گردند … روسای قطار مسافری و باری.. مامورین فنی قطارها و کشیک ایستگاههای طول خط که در درجات مختلفی از این دسته مشاغل قرار می گیرند نیز در زمره این مشاغل می باشند … با آرزوی توفیق برای این عزیزان جسارت بنده را ببخشند

    • حقیقت جو 1 1

      هموطن محترم متاسفانه نظر شما بر مبنای تعصب،اطلاعات ناقص و ناپخته و مقایسه غلط شکل گرفته.

  • gm 8 2

    با سلام به این نوشته دقت کنیم " چهارما خلبان هواپیما خلبان هواپیماست و لکوموتیوران یک اپراتور است و اصلا قابل قیاس با هم نیستند " تمام لوموتیورانان رانندگان و خلبانان اپراتور وسیله خود می باشند ولی نویسنده محترم با تبختری خاص این را مختص به لکوموتیورانان نموده است

  • saeed 7 3

    به نظر میرسه خیلیها به شدت مایلند لکوموتیوران باشند!!! همه میدونیم حقیقت ها و حساسیت کدام شغل در عمل بیشتر است.

  • مفسر 4 6

    به این جمله هم دقت کنید اختیاراتی که یک دوچرخه سوار داره یک لکوموتیوران نداره پس اگر به gm بخوام جواب بدم از دوچرخه بگیر تا راننده اتوبوس و کامیون و غیره همه خلبانند … دانشمند به راننده وسیله ای که پرواز می کنه می گن خلبان … شما دنبال کاپیتان می گردی که اونم اینجا با وجود رییس قطار اصلا معنی نمیده … عاشقتم خلبان

  • saeed 6 0

    یعنی حالا تشبیه شغل به خلبان اینقدر اعصاب شما را خورد کرده است؟ به همان اندازه که قطار با هواپیما فرق میکند خلبان هم با لکوموتیوران فرق دارد. ولی درمقام مقایسه به نظرتون رییس قطار شبیه خلبان هست یا لکوموتیوران؟ بهتره از حسادتهای آشکار دور بشیم و گیر الکی به این مصاحبه های مفید که مشاغل مهم راه آهنو معرفی میکنه نگیرید. در همه دنیا لکوموتیورانان بعلاوه کنترل و مامورین فنی مسئول سیر ایمن قطار هستند. و رییس قطاری بدین شکل وجود ندارد و تنها مدیر قطار از طرف شرکتها برای نظارت بر خدمات رفاهی و همینطور سوراخ کردن بلیط اقدام میکند. به تعالی راه آهن بیندیشیم نه به دفاع از مشاغل

  • مفسر 0 5

    جناب saeed که به تعالی راه آهن فکر میکنی در این مطلب جایگاه راننده؛ لکوموتیوران و خلبان کاملا مشخصه دوست عزیزی که فرار به جلو میکنه و لکوموتیوران رو به خلبان تشبیه میکنه اگر به راننده تشبیه کرده بود به واقعیت نزدیکتره تا به خلبان هر کس که دو تا پیچ سفت میکنه که مهندس نیست برادر من ضمنا این بحثچه ربطی به تعالی راه آهن داره؛ لکوموتیوران و لکوموتیورانی هم شغل سختی است و بیشتر این عزیزان از دوستان ما هستند روسای قطار مسافری هم در این حوزه مسئولیت ویژه ای دارند بهتر است کمی با معلومات وارد بحثشوید در سوانح ریلی بعد از لکوموتیوران این رییس قطار است که مسئولیت دارد اما در خصوص حوادثو امورات داخل قطار تنها رییس قطار است که مسئولیت دارد؛ نگاه به سایر مامورین اعم از فنی و برق را از کجا در آوردی که بهشون مسئولیت دادی؛ اینجا ایران است و راه آهن آن شرایط عمومی و خصوصی خود را دارد قوانین سیر و حرکت در راه آهن ما دو جنبه ملی و فرا ملی دارد از جمله توقف قطار به هنگام نماز در کدام راه آهن دنیا مصداق دارد جز در ایران … پزشک در قطار چطور؟ در کجای دنیا کوپه ویژه خواهران داری شما؟ بازم بگم یا میخوای بیخودی با هم بحثکنیم … شغل لکوموتیورانی شغل بسیار شریفی است و تکریم این شغل و سایر مشاغل پر مسئولیت سیر و حرکتی علی الخصوص شغل رییس قطار باید برجسته و مد نظر مسئولین امر قرار گیرد با تغییر عنوان لکوموتیوران به خلبان و رییس قطار به ناخدا یکم چه مشکلی از موضوع حل می کند برادر من؟

  • saeed 3 0

    ابتدا از سایت تین نیوز متشکرم که با ازادی کامل حتی بحثهای اینچنینی ما خوانندگان را درج میکند. برادر مفسر اتفاقا من هم دقیقا دنبال جایگاه شغل رییس قطارم. به سابقه روسای قطار و نوع استخدام و تغییرات وظایف آنها و همینطور اینکه هر شخصی در ترافیک و غیره بسادگی با عنوان رییس قطار در قطار حضور مییابند نگاه کنید چه متوجه میشوید؟ آیا بازرس راه آهن هستند؟ آیا از طرف شرکت خصوصی هستند؟ آیا در بحثسیر میتوانند نظارت خوبی بر لکوموتیوران داشته باشند؟ چند سال است که بصورت حتی شش ماه یبار قرارداد آنها تمدید میشود؟ یک جای کار میلنگد. با دخالت دادن مستقیم آنها در امور سیر ما لکوموتیورانان را بی خیال و تن پرور بار آوردیم و حتی با ایجاد گسستگی در ارتباط بین کنترل و لکوموتیوران امکان سانحه را بیشتر کرده ایم. به نظر من وظایف رییس قطار کاملا میتواند در بین لکوتیوران و کنترل و و مامورین فنی و مدیر قطار که از طرف خود شرکت صاحب قطار و بازرس که راه آهن خواهد گذاشت تقسیم شود. اینقدر این عزیزان را روی هوا نگه نداریم.

  • gm 6 0

    با سلام جناب آقای مفسر خوب است اینجا مطالب مکتوبه و کسی نمی تونه بزنه زیرش و جلوی چشم همه هست! بحثی که شما مطرح کردید این بود: " چهارما خلبان هواپیما خلبان هواپیماست و لکوموتیوران یک اپراتور است و اصلا قابل قیاس با هم نیستند " درستش اینه: " چهارما خلبان هواپیما خلبان هواپیماست و لکوموتیوران هم لکوموتیوران قطار و رانندگان هم راننده خودرو که در نهایت همه اونها در این وظیفه اصلی که اپراتور وسیله نقلیه ی خودشون هم هستند مشترکند البته بالطبع وظایف متفاوتی هم با همدیگر دارند چون جنس حمل ونقل اونها متفاوته " هیچ لکوموتیورانی و همچنین من دنبال این نیستیم که به مابگن خلبان قطار یا کاپیتان قطار لطفا شما عصابی نشین چون فشار روی مویرگای حساس چشمتون میاد و پاره میشن

  • 6 2

    این که سطح یه لکوموتیوران رو این قد پایین بیارید واقعاً باعثتعجبه. داشتن معلومات کلی از سایر مشاغل راه آهن برای یه لکوموتیوران الزامیه و بنده به عنوان یه راه آهنی تایید می کنم که همکاران لکوموتیورانمون چون با سایر مشاغل راه آهن در ارتباط هستن اغلب جزء باسوادترین های راه آهن هستن. این کار سخت هست ولی دریافتی های اونا تقریباً چند برابر سایر بچه های راه آهنه(که البته حقشونه). زنده باد راه آهن

    • gilori۷۰۱ @ gmail. com 16 2

      باید یکی از اینایی که ادعامیکنن لکوموتیورانی رو با رانندگی ماشین مقایسه کرد رو ببریم قطار باری ۲۰ ساعت سیر با چند تا تلاقی مسافری بفهمن لکوموتیوران یعنی چی

  • gfd @ ytu. com 10 1

    لکوموتیورانی شغل باحال و با کلاسیه. نسبت به زحمتی که این دوستان می کشن حقوقشون کمه. ولی این کار توی راه آهن و دوستانی که با اون آشنایی دارن دارای یه وجه خوبه.

  • لکوموتیوران چشم و چراغ راه آهن 6 0

    با سلام. از تفسیر کلمه لکوموتیوران که آقای مفسر اینجا درج نمودن معلوم هس که آقای مفسر عزیز خیلی زور زده که به شغل شریف لکوموتیورانی دست بیابه ولی متأسفانه نتونستن موفق بشن چون هر کسی جسارت ورود به این شغل عزیز رو نداره. انشاءالله تو رده شغلی خودتون ( آقای مفسر عزیز) پیروز و سربلند باشید تا از حسادت بی موردتون نسبت به این شغل خطیر و مهم کم و کمتر بشه.

  • Loco 5 1

    آقای مفسر کاپیتان صرفا ۱ اسمه که مثل میز مسئولین جو آدمو میگیره فکر میکنه چخبره.۱ خلبان اگه تکنسین پرواز نباشه کاری ازش ساخته نیست یعنی عملا فقط تیک آف و لندینگ میکنه که کار هر کسی هست با یکم آموزش باز اگه خلبان جنگنده باشه یچیزی مخه نه خلبان عادی که اصلا معلومات و قابلیتش نصف ۱ لکوموتیوران نیست.شما اطلاعاتت ازین شغل زیر صفره حتی اگه جراتشو داشته باشی یبار سیر کنی با قطار میفهمی کدکم شغل سخت تر و دل و جیگر بیشتری میخاد ۱ لکوموتیوران علاوه بر دانش لکوموتیو نسبت به سازه های خط و ابنیه.وضعیت قطار.بازرسین فنی و تعمیرات لکوموتیو آگاهی لازم داره و هوشیاری و توان تحمل ساعات کاری بالا.۱ لکوموتیوران همیشه نوک پیکان همه سوانحه که متاسفانه قدرشو نمیدونن.همه مشاغل سخته واسه خلبان و کاپیتان هم احترام قائلیم صنف ما دنبال اسم و رسم و شومنی نیست برادر دنبال برابری حق و حقوقه.یا حق

    • FH 0 0

      با آقای مفسر کاری ندارم . خلبان ها همیشه به شغل لوکومیتو ران های عزیز احترام گذاشتند و از سختی هاش هم مطلع هستند اما چه معنی داره که برا نشون دادن ارزش کار خودتون ارزش کار یک خلبان رو پایین بیارید . تمام آگاهی های فنی رو خلبان هم نیاز داره و قبل از پرواز موارد زیادی رو باید بررسی بکنه که اینجا جای توضیح تخصصی اون نیست و خلبان بعد از گذروندن مراحل زیادی به اون سطح رسیده . ضمنا اگر لوکوموتیو رانی جیگر میخواد پس دل و جیگر خلبانی که موتورش آتیش گرفته و تو ارتفاع سی هزار پاییه چیه ؟ و هزاران احتمال دیگه که خلبان برا تک تکش آموزش دیده و آمادست.روی نحوه صحبت و گفتار دقت کنید و به تمام اقشار جامعه احترام بذارید .

  • ناشناس 0 1

    بد

  • ناشناس 1 1

    خلبان لکوموتیوران هواپیماست

  • ناصر 0 0

    سلام بر استاتید محترم . من به تازگی لکوموتیوران شرکت پویا نوین سبز قبول شدم قراره برم مصاحبه . میخواستم بپرسم میزان درامد یک لکوموتیوران چقدر هست خواهشا صادقانه بگید ایا با وجود سختی کار زیاد ارزش داره وارد این شغل بشم یا نه . ممنون

  • Hossein 1 0

    یکی از دوستان گفته لوکوموتیو ران چن میگیره
    از ۷میلیون شروع میشه تا۱۴ میلیون
    بستگی به درس وسابقا هم دارد