| کد خبر: 29633 |

وسایل نقلیه هر‌ماه ۱۰۹ تهرانی را به کام مرگ می‌کشانند

تین نیوز | هر۶ ساعت و ۳۵ دقیقه یک نفر در پایتخت جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهد. این آمار در ۴۸ ساعت اخیر ۷ نفر و از ابتدای آبان تاکنون ۹۰ نفر بوده است.
 
رعب‌انگیز‌تر اینكه عدد كشته‌شدگان 6‌ماه نخست سال به 674نفر و در سال به بیش از 1300نفر می‌رسد.این آمار را سازمان پزشكی قانونی در آستانه روز جهانی «یادآوری قربانیان ترافیك» منتشر كرده است. عدم‌رعایت هنجارهای ترافیك از سوی رانندگان و عابران موجب شده است حوادث رانندگی به‌راحتی جان شهروندان تهرانی را نشانه بگیرد و هر‌ماه عدد كشته شدگان بر اثر تصادف به‌طور میانگین به 109 نفر برسد. این آمار تهران را در صدر شهرهای كشور با كشته‌شدگان درون‌شهری قرار می‌دهد.
 
امروز به مناسبت روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیك قرار است همزمان با صدها كلانشهر جهان، در تهران نیز همایشی در این زمینه برگزار شود تا شاید همفكری مسئولان بتواند عدد كشته‌شدگان تهران بر اثر برخورد وسایل نقلیه را كاهش دهد و به صفر برساند. سرهنگ سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با همشهری اعلام كرد كه 55درصد تلفات ناشی از حوادث و سوانح رانندگی در تهران عابر پیاده و موتورسوار هستند و این دو گروه را آسیب‌پذیرترین حاضران در معابر شهر دانست.
 
بر اثر آمار منتشرشده از سوی مسئولان، بیشترین حوادث مربوط به عبور عابرین پیاده در پایتخت از عرض بزرگراه‌هاست. به‌گفته سرهنگ حسینی باید با بهره‌گیری از روش‌های ایجابی عابرین پیاده و موتورسواران را به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ملزم كرد چراكه عمده‌ترین دلیل حوادث برای عابران پیاده و موتورسواران رعایت نكردن اصول عبور از تقاطع‌ها و معابر است. بنابراین باید این باور در مردم ایجاد شود كه خطر تصادف در كمین همه است و همه باید قوانین راهنمایی و رانندگی را برای حفظ سلامت رعایت كنند. وی با اشاره به نقش آموزش در كاهش تلفات و صدمات ناشی از حوادث رانندگی گفت: پلیس با برپایی دوره‌های آموزشی برای اقشار مختلف جامعه درصدد رفع اینگونه معضلات است.
 
    لزوم رعایت هنجارها
 اعمال مقررات در عملكرد صحیح رانندگان و ایمنی آنها اثر مستقیم دارد. آمارها نشان می‌دهد اجرای دقیق مقررات به میزان 3تا 5برابر، می‌تواند تعداد تصادفات را 10تا 50درصد كاهش دهد بنابراین تصادفات با اعمال دقیق مقررات كاهش می‌یابد. البته در تهران دامنه موارد تخلف از مقررات ترافیك بسیار متنوع است. برای نمونه مواردی وجود دارد كه به‌صورت مستقیم در بروز تصادفات مؤثر هستند كه سرعت غیرمجاز، عدم‌استفاده از كمربند و كلاه ایمنی، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، عبور از چراغ قرمز، عدم‌رعایت فاصله طولی و سبقت و تغییر مسیر ناگهانی ازجمله این موارد است. اما اجرای صحیح قوانین می‌تواند در تعدیل رفتار رانندگان و كاهش آمار تصادفات مؤثر باشد و بر این اساس با از بین رفتن تخلفات، میزبان صدمات و خسارات ناشی از تصادفات تا 40درصد كاهش می‌یابد.
 
    سهم 25درصدی موتورسیكلت‌ها
 از هر 4قربانی تصادفات در تهران یك نفر مربوط به تصادف موتورسیكلت‌هاست. سیدجعفر تشكری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: موتورسیكلت‌های بنزینی از آلایندگی بسیار‌بالایی برخوردارند. علاوه بر این، موتورسیكلت‌های بنزینی با توجه به شتاب بالا و بی‌مبالاتی راكبان آنها یكی از دلایل اصلی تصادفات محسوب می‌شوند. بدین‌ترتیب بخش قابل توجهی از قربانیان تصادفات را راكبان موتورسیكلت و ترك‌نشین‌های آنها تشكیل می‌دهند، ضمن اینكه عابران پیاده نیز حتی در پیاده‌روها از دست موتورسیكلت‌ها در امان نیستند.
 
سهم بالای موتورسیكلت‌ها در حوادث رانندگی در شرایطی رخ می‌دهد كه سهم موتورسیكلت‌ها در سفرهای روزانه تهران تنها 6درصد اما سهم آنها در تولید انواع آلاینده‌های هوا 23درصد است. این موضوع نشان می‌دهد كه موتورسیكلت‌های بنزینی علاوه بر خطرات متعدد برای راكب، سرنشینان و عابران، خطرات دیگری نیز برای شهر دارند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.