| کد خبر: 29628 |

خلاقیت های ترافیکی

تین نیوز |  با رشد سریع جمعیت در شهرهای بزرگ جهان و به دنبال ایجاد ترافیك در خیابانها فكر ایجاد مترو، رهایی از خیابانهای شلوغ اولین بار به ذهن آندره فلانژ فرانسوی رسید.

بر طبق نقشه ای كه او به ناپلئون پیشنهاد كرد، خیابانها می‌بایست كنده شده و وسیله نقلیه از زیر آن عبور نماید و لیكن به علت درگیری ناپلئون در جنگ این طرح رد شد. اولین خط متروی جهان در حدود 140 سال پیش در سال 1863 در لندن افتتاح گردید. این قطار مجهز به یك موتور بخار بود كه سوخت آن از طریق ذغال سنگ تامین می‌شد و آلودگی شدیدی در هوای تونل به وجود می‌آورد.

بعد از نخستین متروی جهان كه در لندن گشایش یافت متروی بوداپست، پایتخت مجارستان در سال 1896 (33 سال بعد) شروع به كار نمود، جمعیت بوداپست در زمان افتتاح مترو 607 هزار نفر بود. هم اكنون بوداپست دارای 2/4 میلیون نفر جمعیت با سه خط مترو به طول 23/5 كیلومتر می‌باشد. در پاریس در سال 1898 پس از مباحثات شدید مجلس ایجاد شش خط مترو را تصویب كرد. در آن سالها دو هزار كارگر شبانه روز كار می‌كردند تا در سال 1900 اولین خط و در سال 1910 اولین بخش مترو آماده شد.

در فرانسه سه شهر با جمعیت بیش از یك میلیون نفر دارای مترو است. در حال حاضر بیش از 75 شهر در جهان مترو دارد. در شوروی 7 شهر بزرگ دارای مترو می‌باشد كه قدمت متروی باكو مركز جمهوری آذربایجان فعلی به بیش از 40 سال میرسد.

حتی در شهرهای آمریكا كه قبلاً به دلائل سیاسی و اجتماعی خاص و اعمال نظر سرمایه داران و صاحبان كارخانجات اتومبیل سازی مبنای رفت و آمد بر توسعه معابر و استفاده از وسایل نقلیه شخصی و عمومی در سطح زمین بوده است، در چند سال اخیر تغییر كلی در روش و سیاست خود داده اند و برنامه های مفصلی در جهت تعمیم شبكه مترو در شهرهای مختلف نظیر واشنگتن، سانفرانسیسكو، آتلانتا و چند شهر دیگر در دست اجراست. اولین خط متروی آمریكا در سال 1897 در بوستون افتتاح شد.

طبق طرحهای موجود قرار است در آینده نزدیك، سرعت مترو شهر نیویورك در 450 كیلومتر در ساعت برسد. در كشورهای همسایه نیز تلاشهایی برای احداث مترو شروع شده است. مطالعات متروی آنكارا شامل دو خط و به طول 11/4 كیلومتر از شهریور 59 آغاز شده است و شهر بغداد نیز قرار بود كه دارای دو خط مترو به طول 32 كیلومتر در داخل شهر و یك خط مترو در خارج شهر گردد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.