| کد خبر: 29626 |

ایمن سازی معابر؛ یک راهکار

تین نیوز |  کشورهای OECD (شامل اکثر کشورهای صنعتی است) در طی 25 سال تا 30 سال گذشته به موفقیت های بزرگی در حل مشکلات ایمنی معابر خود دست یافته اند. گرچه در این کشورها با کاربرد اقدامات اصلاحی تصادفات جاده ای در بخش های مختلف بهبود هایی حاصل شده ولی یکی از موفق ترین و بهترین زمینه های سرمایه گذاری، طراحی معابر و مهندسی ترافیک بوده است.

حذف تدریجی خطرناکترین نقاط در شبکه های معابر و استفاده از ورودی هایی که با در نظر گرفتن موارد ایمنی طراحی شده اند در طراحی و برنامه ریزی شبکه های معابر جدید باعث افزایش بسیار زیاد ایمنی ترافیکی شده است.

اگر چه راه حل های سیستماتیک و نحوه برخورد با مشکلات مربوطه که در کشورهای صنعتی بکار گرفته می‌شوند، برای استفاده درکشورهای در حال توسعه کاملا قابل اجرا می‌باشند.

از برخی نظرها کشورهای درحال توسعه از این جهت خوش شانس اند که شبکه معابر آنها هنوز مراحل اولیه تکامل خود را طی می‌نمایند. آنها این امتیاز مضاعف را دارند که می‌توانند از تجربه کشورهای پیشرفته که ازهمین مراحل تکامل اگر چه آهسته تر، عبور کرده اند، استفاده نمایند.

بکارگیری استراتژی های ثابت شده توسط کشورهای صنعتی، امکانات زیادی را برای ایجاد بهبود در ایمنی جاده را ارائه می‌دهند. این موارد می‌بایست توسط مقامات مسئول بطور جدی مد نظر قرار بگیرند. متاسفانه بسیاری از کشورهای در حال توسعه به تکرار اشتباهات کشورهای پیشرفته ادامه می‌دهند. برای مثال بسیاری از آنها هنوز هم دسترسی مستقیم از مجاور جاده را مجاز می‌شمرند.

اگرچه مشخص شده است که این امر باعث بروزمشکلات ایمنی خواهد شد ازجمله مواردی که تمامی کشورهای صنعتی اهمیت حیاتی آن را در تلاش های خودبرای بهبود ایمنی جاده ها دریافته اند، فقدان آمار دقیق و کامل تصادفات است، بطوری که بتوان مشکل را به صورت صحیح طرح کرده و اصلاحات مناسب را تعیین نمود. در نتیجه قبل از اینکه کشورهای در حال توسعه بتوانند از کشورهای صنعتی تقلید کنند لازم است که سیستم های خوبی را برای جمع آوری آمار تصادفات ایجاد نمایند.
 برای به حد اکثر رساندن تاثیر مهندسین بر مشکلات ایمنی لازم است که در مراحل مختلف توسعه شبکه های معابر از اصلاحات مناسب استفاده شود. با بکارگیری اصول درست طراحی، از همان نقطه اولیه می‌توان با طراحی و برنامه ریزی جاده های جدید به صورت امن تر، از بسیاری مشکلات پرهیز نمود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.