| کد خبر: 29624 |

شناخت مفهوم ترافیک

تین نیوز |  ترافيک يک واژه شناخته شده بين‌المللي است و در قوانين به مجموعه عبور و مرور وسائط نقليه و اشخاص و حيوانات در راهها اطلاق مي‌مي شود.
ترافيک از سه عامل تشکيل مي‌شود اين عوامل عبارتند از: انسان، راه، وسيله نقليه.چنانچه هر يک از عوامل سه گانه نباشد اصولا مساله اي بنام ترافيک وجود نخواهد داشت. بررسيها نشان داده است که بهترين راه کنترل ترافيک و به مفهوم ديگر به حداقل رسانيدن ضرر و زيان ناشي از آن، استفاده از سه گروه عواملي است که شايد بتوان آنها را به صورت سه نوع راه جهت بهبود ترافيک بيمار در اين جامعه تجويز نمود که اين عوامل عبارتند از:
1- مهندسي ترافيک
2- اجراي مقررات
3- آموزش در مهندسي ترافيک
راهها و تقاطع ها به منظور سهولت عبور و مرور يا مرمت احداث مي‌گردند.

علت ايجاد ترافيک
ترافيک هم مانند عوارض يک معادله تک مجهولي نيست که با برخوردي يک بعدي بتوان آن را حل کرد. در يک دسته بندي کلي علل ايجاد ترافيک تهران را در5 بند مي‌توان مورد بررسي قرار داد. 1- ارزان بودن بنزين 2- کمبود شبکه هاي بزرگراهي درون شهري 3- کمبود شبکه حمل و نقل ريلي (مترو) 4- هوشمند نبودن ترافيک 5- عدم وجود تسهيلات در نقاط گوناگون شهر.

در مورد موضوع اول مي‌توان اينگونه توضيح داد که ارزان بودن بنزين موجب مي‌شود تا صاحبان خودروهاي شهري تشويق شوند تا براي تردد در شهر از خودروهاي تحت تملک خود استفاده کنند در حالي که آنان براي هرموردي مجبور نيستند اتومبيل هايشان را از پارکينگ منازل خود به سطح خيابان هاي شهر هدايت کنند. يا از سوي ديگر کمبود بزرگراهها نيز مشکل ساز مي‌شود.به موجب طرحي که براي تهران تهيه شده اين شهر بايد 600 کيلومتر بزرگراه داشته باشد اين در حالي است که تهران تنها 300 کيلومتر بزرگراه دارد. کمبود اين شبکه هاي بزرگراهي نيز به تشديد مشکل ترافيک تهران کمک مي‌کند.

بحث شبکه حمل و نقل ريلي نيز در به وجود آمدن ترافيک اهميت فوق العاده اي دارد.در حال حاضر تنها دو خط مترو در تهران مورد بهره برداري قرار گرفته است درحالي که در شهري مانند مادريد که نصف جمعيت تهران را دارد 17 خط مترو وجود دارد که تمام شهر را پوشش مي‌دهد. در مورد شبکه حمل و نقل عمومي مانند اتوبوس نيز نقص هايي وجود دارد که به شدت گرفتن بحران ترافيک کمک مي‌کند. اين نکته را نيز نبايد از ياد برد که لجام گسيختگي ترافيک و عدم هدايت صحيح آن در تشديد اين معضل کنوني کلان شهرهاي کشور و به خصوص تهران بسيار موثر است. هوشمند بودن به اين مفهوم است که به کمک اطلاعات ترافيکي رانندگان خودروهاي شخصي را مطلع کرد که از کدام معابر براي تردد استفاده کنند.

هوشمند کردن چراغ هاي راهنمايي نيز در بحث هوشمند کردن ترافيک بايد مورد توجه خاص قرار گيرد. دادن موج سبز که در دنيا نيز مرسوم است به خوبي اين شرايط را به وجود مي‌آورد که حرکت اتومبيل ها در بين چهارراهها منطقي شود زيرا هنگامي که يک خودرو از يک چراغ سبز عبور مي‌کند در مواجه با چهار راه بعدي باچراغ قرمز روبرو مي‌شود. به اين شکل در وقت او صرفه جويي مي‌شود.

نابساماني در توزيع امکانات در نقاط گوناگون شهر هم علت ديگر ايجاد ترافيک به شمار مي‌آيد. در کشورهاي توسعه يافته تمام نيازهاي شهروندان در نقاط گوناگون شهر ايجاد شده است. اين امکانات شامل فروشگاهها، مراکز اداري، مراکز درماني و مراکز آموزشي مي‌شود. به اين طريق در دسترس بودن امکانات اوليه مورد نياز شهروندان ميزان سفرهاي درون شهري آنان را کاهش مي‌دهد و به تبع آن از بار ترافيکي شهر کم مي‌کند. براي نمونه در شهر تهران تعداد مدارس به شکل صحيحي تقسيم نشده است.

در تهران 30 درصد سفرهاي درون شهري به موضوع آموزش مربوط مي‌شود. براي حل مشکل ترافيک تهران نيز بايد اين 5 عامل حل شود.متولي حل اين موضوعات نيز شهرداري است. اما نظام اداري کشور اجازه نمي‌دهد که شهرداري به عنوان نهاد مسئول درپي حل اين بحران برآيد.به دليل آنکه شهرداري اختيارات کامل را ندارد، قدرت مانور کمي هم پيدا مي‌کند. ولي در شهرهاي پيشرفته دنيا قدرت تصميم گيري زيادي به شهرداري ها واگذار شده اين در حالي است که در ايران حتي شهرداري منابع درآمدي کافي نيز ندارد.اما تفکر مرکز گرايي يا سانتراليسم موجب در ايران که ميان گردانندگان نظام به وجود آمده موجب شده تا اين اختيارات به شهرداري واگذار نشود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.