| کد خبر: 29611 |

سوت نمایشی در راه‌آهن آذربایجان غربی

تین نیوز |  حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر، راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن به شمار می‌رود، ولی مردم آذربایجان غربی 14 سال است از این مزایا بی‌بهره‌اند.
هر چند ایستگاه راه‌آهن میاندوآب و مهاباد با بیش از ۱۲ سال تاخیر چند سال پیش با سوت‌های نمایشی به بهره‌برداری رسیده و با عبور قطار از این مناطق به شبکه ریلی وصل شدند؛ اما بعد از گذشت مراسم افتتاح دیگر مردم این شهرستان‌ها صدای سوت قطار را نمی‌شنوند.
به گفته مسوولان امر وجود نواقص و مشکلات فنی از مهم‌ترین دلایل توقف فعالیت ایستگاه‌های میاندوآب و مهاباد است که نشان از افتتاح نمایشی یا شتابزده دولت دهم برای به سرانجام رسیدن این طرح است؛ اقدامی که هیچ سودی برای مردم نداشته. کمبود اعتبار، همکاری نکردن برخی سازمان‌ها در اجرای پروژه راه آهن مراغه - ارومیه در تملک و آزادسازی اراضی طی سال‌های گذشته و هزاران مساله و مشکل موجه و غیرموجه پیش روی در حالی مطرح می‌شود که طرح مشابه راه‌آهن ارومیه – مراغه در کشور سال‌ها است به سرانجام رسیده است. ضریب نفوذ شبکه ریلی در یک کشور، شاخص مهمی از توسعه اقتصادی بوده ولی با وجود قدمت ۸۰ ساله راه ‌آهن در کشورمان، این زیرساخت مهم توسعه اقتصادی و ترانزیتی در آذربایجان غربی از ضریب نفوذ کمتری برخوردار است.
 
 فعالیت مجدد نیازمند رفع نواقص 
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی درخصوص دلایل تاخیر در اجرای طرح راه‌آهن مراغه – ارومیه گفت: بیش از یک دهه از اجرای این طرح می‌گذرد و در این مدت نیز دو ایستگاه میاندوآب و مهاباد به‌صورت مقطعی به بهره‌برداری رسیده است.
هادی بهادری ادامه داد: هم‌اکنون ایستگاه‌های مهاباد و میاندوآب به‌دلیل وجود نواقص فنی فعال نیستند و ادامه فعالیت‌ها نیازمند رفع این اشکالات است و وجود این مسائل نشان می‌دهد در دولت گذشته این دو ایستگاه شتابزده و عجولانه به بهره‌برداری رسیده است. وی با تاکید بر اینکه مردم آذربایجان غربی خواستار تسریع در اتصال مرکز استان به شبکه ریلی هستند، اظهار کرد: اتمام راه‌آهن مراغه – ارومیه به‌عنوان یکی از خواسته‌ها و مطالبات جدی مردم آذربایجان غربی از مسوولان و مدیران اجرایی مطرح است. بهادری با اشاره به گذشت بیش از یک دهه از آغاز عملیات این پروژه گفت: پروژه راه‌آهن استان در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی تاثیر بسزایی دارد و با توجه به اهمیت آن در رشد اقتصادی و رونق بازار کسب‌وکار این منطقه از کشور، متاسفانه تاکنون به سرانجام نرسیده است.
 
 اتمام راه‌آهن مراغه – ارومیه نیازمند اعتبار 
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه اتمام این طرح ملی نیازمند پنج هزار میلیارد ریال اعتبار است، اظهار کرد: تاخیر در روند اجرای این طرح ناشی از کمبود اعتبار است و مسوولان کشوری باید توجه داشته باشند برای اتمام این طرح اعتبارات با توجه به نیاز تخصیص یابد. بهادری با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده است، افزود: تخصیص کم اعتبارات مورد نیاز این طرح از عمده دلایل تاخیر بوده و مردم منطقه با توجه به شرایط جغرافیایی استان خواستار به سرانجام رسیدن آن هستند. وی با اشاره به وعده‌های جدید مسوولان کشوری مبنی بر اختصاص اعتبارات مورد نیاز این طرح گفت: در صورت تحقق این وعده‌ها در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از ایستگاه نقده خواهیم بود. به گفته معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی همچنین بر اساس این وعده‌ها در صورت تخصیص اعتبارات اختصاص یافته سال آینده نیز ایستگاه ارومیه آماده بهره‌برداری می‌شود.
این اظهارات در حالی است که استاندار آذربایجان غربی در اولین نشست خبری خود بهره‌برداری از ایستگاه نقده یا ارومیه را در سال‌جاری با توجه به روند تخصیص اعتبارات بعید دانسته بود.
 
 موثر در مراودات بین‌المللی 
بهادری همچنین در دیدار با معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز تاکید کرده بود که فعالیت ۵ پایانه مرزی استان، نشان از اهمیت و نقش آذربایجان غربی در تجارت بین‌المللی دارد که تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه شبکه ریلی این ظرفیت و توان را دو چندان خواهد ساخت.
وی اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و افزایش مراودات بین‌المللی به‌ویژه با کشورهای منطقه مسوولان استان برای رفع موانع و تسریع در اجرای این پروژه ملی تلاش و اهتمام ویژه‌ای دارند.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: امسال براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته ۶۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح اختصاص داده شده است. معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در این دیدار گفت: عملیات زیرسازی خط آهن تا ایستگاه نقده ۸۵ درصد پیشرفت اجرایی دارد و درصورت تخصیص کامل بودجه مورد نیاز تا آخر امسال به بهره‌برداری می‌رسد. نصر آزادانی افزود: برای این پروژه ۶۰۰میلیارد ریال بودجه مورد نیاز است که تاكنون ۱۵درصد آن تخصیص یافته است.
 وی پیشرفت خط آهن نقده تا ارومیه را نیز ۸۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: بخش عمده‌ای از عملیات زیرسازی این قطعه نیز به اجرا درآمده و با اختصاص کامل بودجه ۲۴۰۰ میلیارد ریالی آن مرکز استان نیز در سال آتی به خط آهن سراسری متصل می‌شود. معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور همکاری و همراهی مسوولان و مدیران استانی را در سرعت‌دهی به اجرای این طرح موثر دانست و گفت: با همراهی مدیران استان و رفع موانع و مشکلات در مسیر اجرای طرح، روند ساخت پروژه سرعت می‌یابد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.