| کد خبر: 29537 |

سالانه ۱۸ هزار نفر در جاده‌های کشور کشته می‌شوند / بی سرپرستی ۶۰۰۰ زن در اثر حوادث جاده‌ای

تین نیوز |   سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به افزایش سه برابری تردد در محورهای مواصلاتی استان قزوین و کاهش ۵۸ درصدی تلفات رانندگی در هفت سال گذشته از افتتاح دفتر جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها و تجلیل از فعالان عرصه ایمنی جاده ها خبر داد.

به گزارش تین نیوز از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، حامد مانی فر در مراسم افتتاحیه " دفتر جمعیت طرفداران ایمنی راه ها " و تجلیل از فعالان عرصه ایمنی جاده ها گفت: استان قزوین با داشتن ۲۱۷ کیلومتر آزادراه و شش هزار و ۶۷۱ کیلومتر حوزه استحفاظی جاده ای داریم که در نصب روشنایی راه ها با ۲۲۰ کیلومتر رتبه سوم کشوری را کسب کرده ایم.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین تصریح کرد: سالانه حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط کشی راه ها در استان انجام می شود که با نصب علائم و گاردریل و سایر امور ایمن سازی نسبت به کاهش حوادث اقدام کرده ایم.
این مسئول بیان کرد: در سال ۸۵ تعداد کشته های سوانح جاده ای در استان ۶۷۲ نفر بود که در سال ۹۲ این تعداد به ۲۸۸ نفر رسید و در طول هفت سال گذشته علیرغم سه برابر شدن تردد خودروها در راههای استان قزوین خوشبختانه با اقدامات انجام شده و ایمن کردن راهها و نیز فرهنگ سازی تلفات جاده ها تا ۵۸ درصد کاهش یافته است.
وی افزود: تلفات جاده ای در مدت یاد شده تا یک هفتم کاهش یافته در حالی که هم سرعت خودرو و هم تعداد سفرها افزایش قابل توجهی داشته است.
مانی فر یادآورشد: حدود ۶۵ درصد سوانح رانندگی مربوط به خطای انسانی است لذا با افزایش فرهنگ عمومی در حوزه راهها زمینه کاهش سوانح و تلفات بخوبی فراهم شده است.
 
۱۰ میلیارد تومان برای ایمنی جاده های استان قزوین هزینه شده است
 به منظور ایمن سازی جاده ها در سال جاری حدود ۱۰ میلیارد تومان برای ایمن سازی جاده های استان قزوین شامل روکش آسفالت، نصب علائم و گاردریلها، خط کشی جاده ها و اصلاح نقاط حادثه خیز هزینه شده است.
مانی فر گفت: ۲۵ درصد بودجه بهداشت برای قربانیان حوادث رانندگی هزینه می شود و ۶۰ درصد حوادث جرحی منجر به فوت به رانندگان اختصاص دارد و بی توجهی به رانندگی اصولی امروز سلامت جامعه را به جد تهدید می کند که باید برای آن تدبیر کنیم.
وی یادآورشد: در ده سال گذشته بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر جان خود را در جاده های کشور از دست داده اند که این حوادث حرکت خانواده ها به سمت فقر را شتاب بخشیده و ۱۰ میلیون نفر درآمد خود را به واسطه این حوادث از دست داده اند که یک سوم قربانیان متاهل هستند که نگران کننده است.
این مسئول اظهارداشت: در سال گذشته چهار هزار و ۱۶۸ نفر عابر پیاده در سوانح جاده ای جان خود را از دست دادند که دو هزار نفر آنها شش تا ۱۸ سال هستند که برای جلوگیری از دست رفتن این سرمایه های ارزشمند باید در کنار ایمن سازی جاده ها برای فرهنگ سازی نیز اقدام کنیم.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین بیان کرد: استفاده از کمربند، کلاه ایمنی در موتورسیکلت، عدم استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، عدم رانندگی در حالت خواب آلودگی، عدم استفاده از مواد مخدر، دوری از سبقت و سرعت غیرمجاز می تواند به کاهش سوانح رانندگی و تلفات و جراحات این بخش کمک کند که باید با کمک همه دستگاههای اجرایی و جمعیت های مردم نهاد در راین راه گام برداریم.
 
اصلاح نقاط حادثه خیز استان قزوین 
وی یادآورشد: یکی از کارهای موثر و مهم برای ایمن سازی جاده های استان شناسایی و آشکارسازی نقاط حادثه خیز است که در این راستا ۸۰ نقطه با نصب علائم برای رانندگان آشکار شده تا در این مناطق شاهد رعایت بیشتر قوانین رانندگی باشیم.
وی اضافه کرد: از سال ۸۵ تاکنون نیز از مجموع ۳۳ نقطه حادثه خیز استان قزوین تاکنون ۲۲ نقطه اصلاح شده و ۱۱ نقطه دیگر در دست اصلاح است.
 
جمعیت طرفداران ایمنی راهها در استان قزوین تشکیل شد
 وی تصریح کرد: تشکل های غیردولتی نقش مهمی در فرهنگ سازی و افزایش اطلاعات عمومی رانندگان دارند و بسیار خوشحالیم که قزوین به عنوان استانی پیشرو می تواند در راه اندازی جمعیت طرفداران ایمنی راهها در این عرصه نیز فعالیت کند که امیدواریم خروجی کار نیز مناسب باشد.
رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راههای کشور گفت: سالانه ۱۸ هزار نفر در جاده های کشور کشته و ۳۱۰ هزار نفر مجروح می شوند که پنج درصد آنها از کارافتاده می شوند و هزاران میلیارد تومان خسارت مالی به اقتصاد کشور تحمیل می شود.
محمد بخارایی در ادامه این مراسم گفت: در آستانه روز قربانیان حوادث جاده ای و سوانح رانندگی باید افکار عمومی را برای توجه بیشتر به این حوادث تهییج کنیم تا گام موثری برای کاهش تلفات جاده ای برداشته شود.
بخارایی بیان کرد: کشته سالانه ۱۸ هزار نفر و ۳۱۰ هزار مجروح که پنج درصد آنها از کارافتاده می شوند نگران کننده است و اگر وضعیت بازماندگان، معلولان سوانح را مورد بررسی قرار دهیم عمق فاجعه مشخص می شود.
 
بسیاری از حوادث قابل پیشگیری است 
بخارایی تصریح کرد: افزایش کودکان بی سرپرست و تحمیل آسیب های اجتماعی عدیده از دیگر پیامدهای حوادث رانندگی است.
وی گفت: باید بپذیریم بسیاری از حوادث قابل پیشگیری است و در کنار بسیج همه امکانات بخش دولتی که در حوزه پلیس راه، راهداری، اورژانس، جمعیت هلال احمر، پایانه ها و حمل و نقل جاده ای، به خوبی صورت گرفته اگر بتوانیم مشارکت مردمی را نیز در برنامه ها همراه کنیم به نتایج ارزشمندی دست خواهیم یافت.
رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه ها تصریح کرد: از مشارکت مردم در حوزه ایمینی راه ها غفلت کرده ایم که در سال های اخیر رویکرد مسئولان برخورداری از تشکل های غیردولتی برای فرهنگ سازی و آموزش است تا بتوانیم هم توقع مردم از مسئولان را بالا ببریم و هم به کاهش مشکلات کمک کنیم.
وی بیان کرد: در هر بخشی که از حضور مردم بهره مند شده ایم مانند توسعه اقتصادی، جنگ تحمیلی و سازندگی موفقیت ها افزایش یافته که از سال ۸۶ با راه اندازی انجمن های مردمی طرفدار ایمنی راه ها تلاش کرده ایم از ظرفیت های انجمن های مردمی در این کار استفاده کنیم.
 
پرورش شهروند مسئول در جمعیت های مردمی ایمن سازی جاده ها
 وی اظهارداشت: ایجاد انگیزه در مردم و افکار عمومی و بالا بردن توقع مردم از دستگاه های اجرایی از مهمترین اهداف راه اندازی جمعیت های طرفداران ایمنی راه هاست که با عزم ملی امیدواریم به نتایج پیش بینی شده دست یابیم.
رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه ها گفت: فرهنگ سازی در ایمنی جاده ها باید ابتدا از اعضاء جمیعت آغاز شود و سپس به دیگران منتقل شود تا هر شهروندی احساس مسئولیت کرده و به ایمن سازی جاده ها کمک کند.
بخارایی تصریح کرد: وقتی فرزندان خود را در صندلی جلویی خودرو به عنوان کیسه هوا استفاده می کنیم و صحبت با تلفن همراه، نبستن کمربند و سرعت و سبقت غیرمجاز را جدی نمی گیریم باید منتظر حوادث ناگواری باشیم که سالانه میلیاردها تومان خسارت به کشور تحمیل می کند و آسیب های فراوانی برحای می گذارد.
 
سالانه ۴۴ هزار نفر از بانوان در جاده ها قربانی حوادثند 
وی افزود: سالانه ۴۴ هزار و ۲۰۰ نفر از تلفات جاده های کشور را بانوان تشکیل می دهند که معادل ۲۴ درصد است که نشان می دهد این گروه آسیب پذیرترین افرادند زیرا پرستاری از مصدومان را نیز بر عهده دارند.
بخارایی بیان کرد: در جمیعت طرفداران ایمنی راه ها از دانش آموزان، بانوان، ورزشکاران، استادان و نخبگان، معلمان و فرهنگیان استفاده خواهیم کرد تا تاثیرگذاری جمعیت بیشتر شود.
 
مجلس آماده همکاری برای رفع نواقص قانونی در ایمنی راه‌ها است 
همچنین در این مراسم رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: مجلس شورای اسلامی برای وضع قوانین جدید برای تقویت ایمنی راهها و کاهش سوانح جاده ای آمادگی کامل دارد.
حجت الاسلام مرتضی حسینی ظهر شنبه در همایش تجلیل از فعالان ایمنی راههای استان که در سالن جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد اظهارداشت: اگر در حوزه آموزش درست عمل کنیم قادر خواهیم بود سوانح جاده ای را به حداقل برسانیم لذا باید بخشی از اعتبارات راه به آموزش و فرهنگ سازی اختصاص داده شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین تصریح کرد: آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی باید برنامه مدونی برای ترویج فرهنگ ایمنی جاده ها داشته باشد و با ارائه آن به مجلس هرجا که نیاز داشت از ظرفیت های قانونی هم استفاده کند تا کار نهادینه شود.
 
ایمن نبودن خودروهای داخلی نگران کننده است 
حجت الاسلام حسینی یادآورشد: ایمن نبودن خودروها یکی از عواملی است که به افزایش تلفات جاده ای منجر شده و امروز پسندیده نیست که در 10 سال گذشته همچنان شاهد عقب گرد در کیفیت و ایمنی خودرو هستیم و کسی چوابگو نیست.
وی افزود: تشکیل انجمن و جمعیت های مردم نهاد کار خوبی است به شرط آن که تشریفاتی و شعاری نباشد و همین تشکل باید مشکلات خودرو سازی را به عنوان مطالبات عمومی منعکس کند و خودروسازان را مجبور کند به کیفیت و ایمنی خودروها توجه شود.
حسینی از تلاش راهداران هم تشکر کرد و افزود: جا دارد از تلاش انسانهای ایثارگری که شبانه روزی در جاده ها حضور دارند تا ایمنی جاده و مردم تامین شود تقدیر کنیم.
این نماینده تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی برای تصویب بیمه راهداران مشکلی ندارد و امیدواریم در صورت طرح آن در خانه ملت آمادگی کامل برای همکاری و تصویب دارد.
سید مهدی دهاقین مدیرکل سازمان حمل و نقل و پایانه های استان قزوین هم در این مراسم گفت: مبلمان جاده ای از موضوعات مهمی است که در دستور کار قرار دارد که امیدواریم بتوانیم در اجرای آن موفق شویم.
دهاقین یادآورشد: توجه به زیرساخت ها و نحوه ارائه خدمات در مجتمع های رفاهی جاده ای از دیگر امور موثری است که با نظارت بیشتر تلاش می کنیم خدمات مناسبی به مردم در این حوزه ها نیز داده شود.
در این مراسم از 12 تن از فعالان عرصه ایمنی راه ها که بیشتری همکاری را داشته اند تقدیر شد
به مناسبت دهه ایمنی مراسم افتتاحیه " دفتر جمعیت طرفداران ایمنی راه ها " و تجلیل از فعالان عرصه ایمنی جاده ها ظهر شنبه با حضور محمد بخارایی رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه ها، مرتضی روزبه استاندار، داود محمدی، روح الله عباسپور و حجت الاسلام مرتضی حسینی نمایندگان مردم استان در جلس شورای اسلامی، مدیران دستگاههای اجرایی و راهداران و فعالان عرصه ایمنی راه ها در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.