| کد خبر: 28762 |

خطر رانش زمین پارکینگی که مجتمع تجاری شد

تین نیوز |  وضع نگران‌کننده گودبرداری بزرگراه حقانی تعدادی از اعضای شورای شهر را برای بازدید از این پروژه به تپه‌های عباس‌آباد کشانده است. برای سال‌های طولانی مردم فکر می‌کردند زمین مجاور ایستگاه مترو به یک پارکینگ طبقاتی تبدیل می‌شود حالا اما این زمین برای ساخت یک مجتمع عظیم تجاری واگذار شده است. البته در شهری که پارک‌هایش را تغییر کاربری می‌دهند تا برج بسازند خیلی هم دور از انتظار نیست که از زمین پارکینگ‌هایش هم مال و مجتمع تجاری بالا بیاید.
دومین ماه از پاییز امسال با تذکرهای جدید سازمان نظام مهندسی به یکی از گودبرداری‌های تهران این بار در بزرگراه حقانی سپری می‌شود. دو روز پیش کمیته عمران شورای شهر تهران تذکرات تازه‌ای را درباره وضع نگران‌کننده یکی از عمیق‌ترین گودبرداری‌های پایتخت دریافت کرد. گودبرداری بیخ گوش ایستگاه متروی حقانی که چندی است اخبار و گزارش‌های متعددی درباره پرخطر بودن آن منتشر شده است، آن‌قدر که حالا دیگر سازمان نظام مهندسی هم می‌گوید از نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های مکرر درباره این پروژه خسته شده است. پس از گود بابک زنجانی در خیابان خدامی، این دومین گود پرخطر موجود در منطقه ٣ شهرداری تهران است که به‌رغم هشدارهای متعدد و خطر رانش، شهرداری همچنان دست روی دست گذاشته است. «اقبال شاکری»، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «شهروند»، درباره آخرین وضع گودِ بزرگراه حقانی گفت: «نامه سازمان نظام مهندسی دو روز است که به دست ما رسیده است. تمام سوابق پرونده این زمین و پیگیری‌هایی را که داشته‌اند، هم ضمیمه کرده‌اند و انصافا باید گفت که ناظران سازمان بررسی و نظارت بسیار دقیقی داشته‌اند. تذکراتی هم طی چند مرحله داده شده و ما از طرف شورا امروز(دوشنبه) از این پروژه دیدن می‌کنیم، موضوعات مختلفی هست که باید بررسی کنیم و جزییات بیشتر را پس از بازدید اعلام خواهیم کرد.»
او در پاسخ به این پرسش که در گزارش‌های سازمان نظام مهندسی وضع فعلی این گود چطور اعلام شده است، گفت:  «مشکل اصلی به سیستم پایداری دیواره‌های بخشی از گود حقانی بر می‌گردد که به علت طولانی شدن زمان از احداث پروژه زمان مورد اطمینان از سیستم نیلینگ چندماه است که به پایان رسیده است و این نگران‌کننده است.» به گفته او برای ایمنی بیشتر این پروژه بزرگ ساختمانی که دیوار به دیوار ایستگاه مترو انجام می‌شود باید چند اقدام صورت می‌گرفته، او گفت: «یکی از اقدامات نصب دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق با توجه به این‌که نزدیک مترو است و تغییر شکل‌های زمین خیلی مهم است این دستگاه می‌تواند به ما اطلاعات دقیق و ریز بدهد و اگر جابه‌جایی زمین صورت می‌گیرد اخطار بدهد.»
شاکری افزود: «دومین موضوع سیستم مهاربندی گود، زمان طولانی از اجرای آن گذشته است آیا این سیستم هنوز کارآیی دارد یا نه مشخص نیست و باید بررسی شود باید چند تا از مهار را آزمایش کنند. سومین موضوع با توجه به این‌که از زمان تضمین این سیستم پایداری گذشته باید سازه‎‌های پایداری گود و مقاوم‌سازی گود انجام شود.»
به گفته شاکری مهم‌ترین نگرانی درباره امنیت این گود همجواری آن با ایستگاه و تونل‌های مترو است که اگر رانش زمین در آن رخ دهد موجب می‌شود بخشی از تونل‌های مترو هم ریزش کنند.
جدا از خطراتی که حالا گودبرداری خیابان حقانی ایجاد کرده و نگرانی‌های سازمان نظام مهندسی درباره وقوع حادثه در این منطقه از تهران، پرسش دیگری که این روزها درباره این پروژه پلازا مطرح است این‌که مجوز ساخت یک مجتمع تجاری در جایی که پیشتر اعلام شده بود پارکینگ طبقاتی خواهد بود و آن هم در منطقه ویژه عباس‌آباد که یکی از تنفس‌گاه‌های شهری است و اصولا ساخت‌وسازهایی گسترده و جدید در آنها ممنوع شده، پرسش‌های تازه‌ای را متوجه شهردار تهران کرده است. براساس اعلام شرکت اطلس ایرانیان قرار است در این زمین ٧٥‌هزار مترمربعی، مجتمع چندمنظوره‌ای با زیربنای ٤١٢‌هزار مترمربع احداث شود. براساس اطلاعات مندرج در سایت اطلس ایرانیان این مجتمع چندمنظوره دارای ١٣٧‌هزار متر مربع کاربری تجاری، ٥٩‌هزار متر مربع کاربری اداری و بیش از ٥ جایگاه پارکینگ و علاوه بر آن فضای تفریحی، رستوران، شهربازی، نمایشگاهی، بهداشتی، فرهنگی و علاوه بر اینها هتل مدرن ٥ ستاره در بام مرکزی پایتخت خواهد بود. این پروژه آنطور که پیداست هیولایی وسط تپه ماهورهای عباس‌آباد خواهد بود اطلس پلازای حقانی غولی ٣٢ طبقه در تپه‌های عباس‌آباد خواهد بود همان جایی که مقام معظم رهبری بارها در سخنانشان خطاب به شهرداری تهران تأکید کرده‌اند که«این تپه‌ها تنها سرمایه‌ای است که برای شهر تهران باقی مانده است» حالا اما این بارگذاری بزرگ و درواقع باید گفت بسیار عظیم در اراضی حفاظت‌شده عباس‌آباد چه توجیهی دارد؟ «محمد سالاری»، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، به‌رغم پیگیری‌ها دراین‌باره پاسخی به «شهروند» نمی‌دهد و ترجیح می‌دهد سکوت کند و حرفی نزند.
«اقبال شاکری»، عضو دیگر شورا و رئیس کمیته عمران شورا اما می‌گوید: «ما الان درحال بررسی وضع ایمنی گودبرداری حقانی هستیم. این‌که آیا این‌جا باید مجتمع تجاری ساخته می‌شد و این‌که آیا چنین مجتمعی با هویت فرهنگی عباس‌آباد در تضاد نیست، موضوع دیگری است که باید به طرح جامع عباس‌آباد مراجعه کنیم. الان در اراضی میلاد و آزادی هم همین مشکلات را داریم به‌هرحال اینها مواضع استراتژیک شهر هستند و باید برای آنها طرح جامع تهیه شود.»
وزارت مسکن و شهرسازی چند روز پیش گفته است که در ارتباط با پروژه اطلس پلازا در تپه‌های عباس‌آباد ورود پیدا خواهد کرد. پیروز حناچی، معاون وزیر راه و شهرسازی به «فارس» گفته است که وزارت مسکن نسبت به تغییراتی که یک طرفه در طرح تفصیلی تهران اعمال شده اعتراض دارد. او گفت: «طرح جامع مسکن مصوب‌ سال ٨٦ شورایعالی شهرسازی است و طرح تفصیلی که امروز در شهر اجرا می‌شود، ارتباط منطقی و موضوعی چندانی با طرح جامع ندارد، بنابراین آن عدم انطباق‌ها درحال حاضر از سوی شورایعالی شهرسازی درحال بررسی است.»
به گفته او وضع نگران‌کننده گودِ حقانی را از طریق سازمان نظام مهندسی و براساس ماده ٣٥ قانون نظام مهندسی درحال پیگیری هستیم و این موضوع به شورایعالی شهرسازی گزارش شده است. او درباره ساخت یک مجتمع تجاری هم گفته: «در منطقه عباس‌آباد گود مجاور متروی حقانی در طرح جامع مصوب عباس‌آباد هم داشتیم، حال این‌که درحال حاضر پروژه‌ای که در مجاور متروی حقانی درحال احداث است چه میزان منطبق با آن مصوبه نیست یک بحث است، اما آن‌جا قبلاً هم بارگذاری وجود داشته است.» به گفته او، در مصوبه شورایعالی شهرسازی هم آن منطقه به‌عنوان دروازه‌های عباس‌آباد و مکان‌هایی که هم ایستگاه مترو و هم پارکینگ است، دیده شده بود.
حالا آنطور که حناچی گفته شرکت نوسازی عباس‌آباد موظف شده گزارشی درباره این ساخت‌وساز در حاشیه متروی حقانی ارایه کند و از سوی دیگر هم کمیته فنی درحال بررسی عدم انطباق یا انطباق طرح مصوب شورایعالی شهرسازی با طرح‌های درحال اجرا در تهران شده است. عدول شهرداری تهران از طرح‌های تفصیلی و تغییر کاربری‌های نگران‌کننده به‌ویژه در ارتباط با زمین‌هایی که کاربری‌های عمومی و خدماتی دارند در یک‌سال اخیر به دفعات اعلام شده و نگرانی‌های زیادی به دنبال داشته است. شهردار تهران محمد باقر قالیباف تاکنون هیچ یک از موارد مطرح‌شده را نپذیرفته و می‌گوید در این زمینه‌ها طبق قانون عمل کرده است اما هرچه هست واقعیت این روزهای تهران این است که در گوشه و کنار شهر ناگهان پارکی، برج می‌شود و پارکینگی به یک مجتمع عظیم تجاری تبدیل می‌شود و تقریبا هیچ پاسخ روشنی درباره چرایی این رویدادهای نادر از ساخت یک محله مسکونی در بوستان ولایت گرفته تا تبدیل شدن پارکینگ مترو به یک مجتمع تجاری وجود ندارد و شهردار تهران هم می‌گوید همه این‌ها، همه این شهر فروشی‌ها قانونی است! در چنین شرایطی پرسش اینجاست که کدام بند و تبصره در کجای قانون هست که اجازه می‌دهد معدود فضاهای عمومی شهر تهران هم به فروش برسد و اگر چنین قوانین و مصوباتی هست چه کسانی کجا آنها را مصوب کرده‌اند و نام و نشان و امضای کدام یک از اعضای شورا در چه دوره‌ای پای اسنادی هست که اینچنین آسان، محدود زمین‌ها و ذخایر باقی‌مانده برای فضاهای عمومی تهران را برای ساخت‌وساز به مزایده می‌گذارند و به فروش می‌رسانند؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.