| کد خبر: 28755 |

مرگ رسانه‌های کاغذی فرا می‌رسد؟

تین نیوز | معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی آینده رسانه‌های نوشتاری و اینکه آیا رسانه‌های دیجیتال جایگزین رسانه‌های نوشتاری خواهند شد؟ مطرح کرد: در محدود‌ترین حالت‌ها روزنامه‌ها و نشریات کاملا نمی‌میرند؛ مانند اتفاقی که پیش از این در قبال تلویزیون و رادیو افتاد.
 
 حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص آینده رسانه‌های نوشتاری اظهار کرد: رسانه‌های دیجیتالی هم می‌توانند جایگزین رسانه‌های نوشتاری باشند و هم نه. به جهت اینکه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات قدرت پیش‌بینی 10 ساله حتی توسط کارشناسان آن رسانه وجود ندارد. آنقدر در این تحول سرعت وجود دارد که حتی متخصصان نمی‌توانند آن را مطرح کنند. این فناوری و بعضی تغییرات جامعه‌شناختی سبب شده است الگوی مصرف رسانه تغییر کند.
 
انتظامی در ادامه مطالب بالا عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 10 سال است در آمریکای شمالی و اروپای غربی مصرف سرانه کاغذ کاهش پیدا کرده است در حالی که مطابق شاخص‌های توسعه انسانی مصرف سرانه کاغذ یکی از موارد توسعه‌یافتگی است اما علت کاهش مصرف سرانه کاغذ در آمریکای شمالی و اروپای غربی توسعه نیافتگی نیست بلکه مدل‌ها عوض شده است. در این میان همزمان دو اتفاق افتاده است؛ یکی ظهور باند پهن (برودبند) است که جای «برود کست» را می‌گیرد و دیگری تلفن‌های هوشمند. لذا دیده می‌شود در حال حاضر نسل جوان در خارج از کشور روزی چهار- پنج ساعت با موبایل خودشان کار می‌کنند و همزمان ایمیل خود را چک می‌کنند، تلفن خود را جواب می‌دهند، به عنوان سرگرمی از آن استفاده می‌کنند، همزمان کسب خبر می‌کنند و حتی ممکن است مطلبی را بنویسند که همه در قالب یک ابزار است. در نتیجه همه این اتفاقات به سمتی می‌رود که کاغذی‌ها حذف شوند.
 
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درخصوص حذف رسانه‌های کاغذی و عمر آن‌ها در کشور ما گفت: این روند اگر به کشورهایی مثل ما برسد فکر می‌کنم تا هشت سال دیگر نمی‌توانیم از حالا اعلام کنیم که مرگ رسانه‌های کاغذی فرا رسیده است در عین حال حتی در محدود‌ترین حالت‌ها روزنامه‌ها و نشریات کاغذی کاملا نمی‌میرند. عین اتفاقی که در قبال تلویزیون و رادیو افتاد.
 
انتظامی در عین حال در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بیستمین نمایشگاه مطبوعات زمینه تشویق برای آموزش‌های روزنامه‌نگاری را فراهم کرده است، اظهار کرد: بله، در این چند روزه رسانه‌ها فرصت می‌کنند به خودشان بپردازند و کمبودهای احتمالی و نقاط ضعف را بازبینی کنند. در حوزه رسانه، روزنامه‌نگاران نیازمند آموزش مدام هستند به جهت اینکه تغییرات پر سرعت در حوزه‌های اجتماعی وجود دارد. از طرفی همه روزنامه نگاران آن مهارت‌های لازم را باید مسلط باشند. این مهارت‌ها صرفا مهارت‌های تکنیکی نیستند بلکه دید جامعه، قدرت تهدید بالا، درک شرایط عمومی کشور و تعیین این اولویت‌ها شامل این مهارت‌ها هستند. این مهارت‌ها، مهارت‌هایی است که افراد باید در سطوح مختلف آن‌ها را تجربه، رشد و کسب کنند. لذا در این نمایشگاه چنین زمینه‌ای به وجود می‌آید اما متعاقب آن این آموزش‌ها را باید توسعه داد.
 
انتظامی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه آموزش‌ برای خبرنگاران است، گفت: توسعه آموزش‌ها به ویژه در حوزه‌هایی که بحث روز است و برای اولین بار نیاز به سرمایه‌گذاری است، تأثیرگذار است.
 
او مطرح کرد: اتفاقا اگر بخواهیم روش درست خرج کردن یارانه مطبوعات را بدانیم باید در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری شود. وقتی نیروی انسانی توانمند می‌شود این سرمایه‌ای است برای فضای رسانه‌ای کشور و سبب قدرت و توان بیشتر رسانه‌های کشور می‌شود.
 
انتظامی در ادامه گفت‌وگوی خود درخصوص مشکلات و دغدغه‌های روزنامه‌نگاران و اینکه به عنوان معاون مطبوعاتی تا چه میزان با روزنامه‌نگاران در تعامل است؟ اظهار کرد: معاون مطبوعاتی فقط معاون مدیران مسئول در صاحبان رسانه‌ها نیست، به هر حال معاون خبرنگاران و روزنامه‌نگاران هم هست.
 
این جایگاه بیشتر به دنبال حل مشکلات و تسهیل روابط روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها با دولت و حاکمیت است نه مسئول ابلاغ نظرات دولت به رسانه‌ها. در این راستا جلساتی با دوستان خبرنگار و اینکه موارد مورد نیاز جامعه روزنامه‌نگاری را از جمله بیمه خبرنگاران، امنیت شغلی و حرفه‌ای آن‌ها را منتقل کنیم، داریم که در این زمینه بخشی از مقدمات را فراهم کرده‌ایم از جمله راجع به بیمه خبرنگاران به جهت اینکه در ماده 6 قانون مطبوعات صراحت دارد که وظیفه بیمه به عهده صاحبان امتیاز است به هر حال صاحبان امتیاز را باید تشویق کرد. یعنی این وظیفه معاون مطبوعاتی است که یارانه‌ها را به سمتی ببرد که اگر صاحبان رسانه همکاران‌شان را بیمه کردند بدانند فرد دیگری از آن‌ها قدردانی می‌کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.