| کد خبر: 28735 |

تغییر نام راه آهن گلستان به اترک خلاف مصوبه دولت است

تین نیوز | نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان این که بر اساس مصوبه دولت، نام گلستان برای راه آهن بین المللی گرگان اینچه برون انتخاب شده است، گفت: مدیریت راه آهن در تلاش است نام اترک را برای این مسیر انتخاب کند.
 
عیسی امامی گفت: پروژه راه آهن به موجب مصوبه معاونت توسعه نیروی انسانی گمرک به عنوان راه آهن گلستان تصویب شد.
 
وی افزود: بعد از کار کارشناسی برای استقرار راه آهن و پیگیری های انجام شده، با موافقت  وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران چارت تشکیلاتی آن تهیه شد و این چارت تشکیلاتی براساس ضوابط و مقررات تابع تشریفاتی است.
 
وی بیان کرد: آنچه که بر اساس مصوبه دولت ابلاغ شده، نام این راه آهن مسلما اداره کل راه آهن گلستان است، ولی اخیرا با توجه به اینکه تغیراتی که در مدیریت راه آهن وجود داشته در صدد تغییر نام به اترک هستند.
 
امامی ادامه داد: البته آن ها بصورت منطقه ای به موضوع نگاه می کنند و می خواهند حساسیت های منطقه ای را کم کنند ولی اعتقاد ما بر این است که اداره کل به نام گلستان است و تابلوی آن هم باید به نام گلستان بالا برود.
 
وی اضافه کرد: اگر قرار است تغییراتی در نام ایجاد شود بر اساس چهارچوب، مقررات و ضوابط باشد و اصولا هم با توجه به این که این فرصت به استان داده شده و جانمایی هم در استان گلستان است، بهترین نام همان گلستان است.
 
وی بیان کرد: در صورت ضرورت تغییر نام هم باید نام هایی متناسب با تاریخ منطقه مانند استراباد یا جرجان که به هرحال برگرفته از خود پیشینه تاریخی خود گرگان زمین و این منطقه باشد استفاده شود.
 
امامی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک قرار است راه آهن گلستان با حضور رییس جمهور و روسای جمهور کشورهای ترکمنستان و قزاقستان افتتاح شود، لذا به نظر می رسد بهتر است مدیریت محترم راه آهن هم به این موضوع کمک کنند، از طرفیم هم با شخص دکتر آخوندی در هفته گذشته صحبت کردم که وی هم اعتقاد داشت به این موضوع باید کمک شود و از نام های مرتبط با خود منطقه استفاده شود.
 
وی اظهار کرد: امروز هم با توجه به حساسیت هایی که بوجود آمده بود و خبرگزاری ها هم مطالبی را انعکاس داده بودند با مدیریت عامل راه آهن جمهوری اسلامی صحبت کردم و وی هم گفت که چند اسم را معرفی کنید و ما کمک می کنیم، البته نظر وی این بود که نام هایی که انتخاب می شود بیشتر به جغرافیایی سیاسی مرتبط باشه تا بتوانیم محدوده بیشتری را تحت پوشش قرار بدهیم.
 
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که بهترین نام گلستان است، ادامه داد: در غیر اینصورت نام های با مسمایی که با پیشینه تاریخی ما نظیر استراباد، جرجان، هیرکان  و وارکان می تواند برای منطقه مفید باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اترک 0 0

    با سلام ۱ - رود اترک از کوه‌های هزار مسجد در خراسان سرچشمه می‌گیرد و در خلیج حسنقلی در کشور ترکمنستان به دریای خزر می‌ریزد. اترک رودی خروشان و سیل‌گیر با بستر گلی است و با داشتن ۶۶۹ کیلومتر طول پنجمین رودخانه بلند ایران و طولانی‌ترین رودخانه ترکمنستان به شمار می‌آید. رود اترک این رود حدود ۲۷،۳۰۰ کیلومتر از اراضی را آبیاری می‌کند، اما به جهت مصرف زیاد آب آن فقط در مواقع سیل تا دریا ادامه می‌یابد. بخشی از رود اترک در ناحیه چات، پس از اینچه برون به موجب قرارداد آخال در سال ۱۸۸۱ مرز رسمی ایران قاجاری و امپراتوری روسیه شد. در سال ۱۹۲۶ به موجب قراردادی میان ایران و شوروی قرار شد که حداقل ۵۰ درصد از آب این رودخانه وارد خاک ترکمنستان شود. منطقه مراوه‌تپه با دارا بودن ۵ هزار هکتار مزارع گندم و جو آبی در حاشیه رودخانه اترک، به دلیل شرایط آب و هوایی خاص و استفاده از آب رودخانه اترک برای آبیاری مزارع گندم نقش مهمی در تولید گندم شهرستان کلاله(در استان گلستان) دارد. ۲ - این ناحیه اترک از ناحیه شمال دارد جدا میشود به خاطر خط مهم ترانزیتی اینچه برون که پلی نیز در اینچه برون از رود اترک که نقطه مشترک مرزی دو کشور ترکمنستان و ایران می باشد پس این نام بی ربط با موضوع نیست. ۳ - در ضمن برای اینکه این پروژه نشانهی از اشتراکات و دوستی دو کشور(ایران و ترکمنستان) شود نام مناسبی می باشد. ۴ - بنا به اینکه طرحی بنام پروژه راه آهن مشهد - بجنورد - گرگان هست در آینده ناحیه اترک می تواند تشکیل شود از دو استان گلستان و خراسان شمالی چون رود اترک از خراسان سرچشمه می گیرد.

  • اترک 0 0

    دکتر ارازمحمد سارلی مشاور استاندار در امور ترکمن ها در این باره گفت انتخاب یک نام همیشه دارای توجیه قوی و دفاع مستند بوده است که معمولا به پیوست تاریخی و فرهنگی آن توجه می گردد. این استاد دانشگاه افزود: اترک در قرون گذشته نقطه ترانسفر کالاهای تجاری به آسیای مرکزی و قفقاز بودبه همین جهت روسیه از زمان پطر کبیر جهت اشغال اترک به عنوان دروازه ورود به اسیای مرکزی و دریای هند حملات متعددی انجام شد. علاوه بر ان اترک نقطه اتصال تجاری و ترانزیتی با سابقه ی هزار ساله است. مسیر سنتی ایران به اسیای مرکزی با طی منزل ها از اترک می گذشت. مدیر مجله فراغی اظهار داشت اگر ما این نقظه استراتژیک را به فراموشی بسپاریم ممکن است همسایگان این نام را به خود منتسب کنند. سارلی افزود: امروزه نام اترک بر بام عالم بلند است به واسطه خط اهنی که در بادی امر سه کشور را به هم وصل می کند باید از این فرصت استفاده کرد همچنانکه گذشتگان مان برای حفظ خاک و رود اترک ساعی بوده اند. آنا محمد بیات عضو مجمع حامیان روحانی در ترکمن صحرا نیز گفت: هر پروژه نام خود را از محیط آن طرح دریافت می کند اترک نام منطقه وسیعی است. اترک با ترکمنستان نام مشترک میباشد. حاجی قربان طریک خبرنگار صحرا نیز گفت نمی دانم چرا بعضی از آدمهای انحصارطلب دوست دارند بخشی از هویت و تاریخ ایران زمین را نادیده بگیرند اسامی و فرهنگ ترکمن بخشی از هویت ایران است مخالفت با اسامی و عناوین ترکمنی مخالفت با فرهنگ و سنن مملکت مان است. منصور آق روزنامه نگار گنبدی اترک را مناسب ترین نام دانست و گفت این نام بامسماترین و بهترین گزینه برای راه آهن و منطقه آزاد تجاری است و مشابه نام مناطق آزاد اروند و ارس می باشد. وی افزود: اترک نامی ساده، بین المللی شناخته شده آشنا در دو سوی مرز و مهمتر از همه بومی منطقه است. بهروز مفیدی کارشناس تاریخ گفت اترک هویت تاریخ کهن آسیا و آسیای مرکزی است یکی از صاحبنظران نیز گفت نامگذاری هر منطقه ای بر اساس نامهای استراتژیکی آن منطقه که اشتهار خاصی دارد گذاشته میشود.

  • اترک 0 0

    اولکامیز - یاشار نیازی: همیشه نامگذاری اماکن، شهرها، مؤسسات و پروژه‌های بزرگ برای مردم بومی آن مناطق حائز اهمیت بوده و هست. نامگذاری باید نمایانگر تاریخ، جغرافیا، تمدن و فرهنگ بومی و ملی منطقه را با شرایط استراتژیک همگون داشته باشد. در نامگذاری معیارهای مختلفی بکار می‌رود؛ یکی از آنها پیشینه تاریخی در یک قوم و منطقه است. همچنین در نامگذاری عواملی اعتقادی یا فرهنگی باید در نظر گرفته شود. بیشتر مواقع؛ وقایع تاریخی، جریانات اجتماعی و سیاسی نیز در نام‌گذاری‌ها دخیل است. قوم تورکمن از کهن‌ترین و باستانی‌ترین اقوام در جهان بشمار می‌آید و از تمدنی دیرین تشکیل شده است. با توجه به اسناد، سنگ‌نوشته‌ها و کتیبه‌های بجای مانده سرزمین اصلی این قوم بزرگ بین(دریای خزر) سیحون و جیحون معرفی می‌شود. ترکمن‌ها فارغ از هرگونه تعصبات خشک همواره در مقابل سختی‌ها در طول تاریخ ایستادگی کرده و در حفظ زبان، آداب، سنن و مقدسات خود کوشیده‌اند. تصویر کوچک شده اترک منطقه تاریخی با چند قرن قدمت است و نقطه ترانسفر کالاهای تجاری به آسیای مرکزی و قفقاز بوده. اترک منطقه استراتژیک و دروازه ورود به آسیای مرکزی و دریای هند محسوب می‌گردد، در اعصار گذشته پطرکبیر تلاش زیادی برای اشغال اترک نموده و حملات متعددی به این منطقه که نقطه اتصال تجاری و ترانزیتی ایران محسوب می‌گردد داشته.(به نقل از یک استاد دانشگاه) آئین نامه نامگذاری شهر‌ها، خیابان‌ها، اماکن، معابر و میادین طبق مصوب ۳۸۷ جلسه ۰۶ / ۰۹ / ۷۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوب ۴۶۶ مورخ ۰۲ / ۰۶ / ۸۶ شورای فرهنگ عمومی باید صورت بگیرد. بنا به ضوابط و معیارهای نامگذاری؛ نام اترک با آئین نامه‌ی نامگذاری جمهوری اسلامی ایران همسو بوده و بر اساس منطقه جغرافیایی و اقلیمی مشترک با کشور همسایه مناسبت دارد، چرا که ترکمن‌صحرای ایران با کشور ترکمنستان در منطقه اترک که رودخانه اترک هم شامل آن می‌شود هم مرز و مشترک است. یکی دیگر از عواملی که نام اترک را متناسب راه آهن(ایران – ترکمنستان و قزاقستان) می‌کند: کشورهای ترکمنستان و قزاقستان از کشورهای ترک زبان بوده در دین، زبان، فرهنگ، تاریخ مشترکات فراوانی با سرزمین پهناور ایران بخصوص منطقه ترکمن صحرا دارند. نامی که برای راه آهن اترک نهاده شده باعثایجاد روحیه افتخار ملی، حماسی و عاطفی در مردم منطقه که اکثریت به شمار می‌روند ایجاد کرده و باعثدلگرمی هرچه بیشتر مردم بومی خواهد بود. مصداق مخالفت‌های نماینده و شورای گرگان(استرآباد)؛ به یادآورنده ضرب‌المثل قدیمی(شاه می‌بخشه، شاه‌قلی نمی‌بخشه) است. تصویر کوچک شده چرا که وزیر راه و شهرسازی نیز در پاسخ به اعتراض نماینده گرگان گفته‌اند: نام اترک بر اساس مختصات جغرافیایی سیاسی منطقه انتخاب شده است. پیشنهاد به نماینده محترم آق‌قلا و گرگان: بهتر است به جای مخالفت با نام این پروژه ملی که بر اساس مطالعات استراتژیک؛ جغرافیایی، تاریخی و محلی نهاده شده است با آن همگام و همسو باشید و برای پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی عزم جدی داشته باشید، چرا که رأی اکثریت شما نیز از مردم آق‌قلا حاصل شده و مخالفت شما با اترک معنایی جز مخالفت با فرهنگ و تاریخ بومی منطقه نخواهد بود که نشانه اختلاف سلیقه و تعصب تهی و عاملی دیگر برای چالش کشیدن افکار درونیتان به عنوان نماینده مردم آق قلا و گرگان می‌باشد.