| کد خبر: 28734 |

دستکاری خط محدوده پایتخت؟

تین نیوز |  روز گذشته رئیس كمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران از درخواست شهرداری برای تغییر مساحت محدوده رسمی كلان‌شهر تهران خبر داد.

در صورتی كه شورای عالی شهرسازی و معماری كشور با این پیشنهاد موافقت كند، خط محدوده تهران برای دومین‌بار ظرف سه سال، جابه‌جا می‌شود!

مساحت محدوده اصلی یا همان محدوده رسمی كلان‌شهر تهران در سال91 با تصویب طرح تفصیلی جدید تهران، كوچك شد و وسعت محدوده از 700 كیلومترمربع به 600 كیلومتر مربع تغییر كرد.

اما به واسطه آنچه روز گذشته یك عضو شورای شهر تهران اعلام كرده، شهرداری اخیرا بدون هماهنگی و اطلاع شورای‌شهر، درخواست افزایش مجدد محدوده را به شورای عالی شهرسازی ارائه كرده است. ظاهرا شهرداری تهران در پیشنهاد خود، موضوع احداث و تكمیل یك بزرگراه در جنوب شرقی تهران– احتمالا بزرگراه شهید صیادشیرازی- را به‌عنوان استدلال برای افزایش خط‌محدوده شهر مطرح كرده و درخواست دارد، «محدوده فعلی تهران از سمت  جنوب شرق تا جایی كه بزرگراه در دست احداث را در بر بگیرد، افزایش یابد».

این پیشنهاد در صورتی كه با موافقت و تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری كشور همراه شود، باعث خواهد شد قطعاتی زمین متراژ‌بزرگ كه هم‌اكنون در حریم شهر تهران– خارج از محدوده- قرار دارند و عملا امكان ساخت‌وساز روی آنها مقدور نیست نیز به داخل محدوده راه پیدا كنند!

در این باره، روز گذشته رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر در جلسه غیرعلنی شورا، در تذکری به شهرداری گفت: اعضای محترم شورا استحضار دارید خط  محدوده شهر تهران در مقیاس دو هزارم در سال 91 به همراه طرح تفصیلی به تصویب شورای شهر، کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهر سازی و معماری رسیده است اما اخیرا مطلع شده‌ام شهرداری تهران پیشنهادی را بدون جلب نظر شورای شهر مبنی بر تغییر خط محدوده شهر تهران به شورای عالی شهر سازی و معماری ارائه كرده که این امر مطابق ماده 34 بند 71 قانون شهرداری نیست.

 این عضو شورای شهر تهران صرف‌نظر از اینكه، افزایش دوباره مساحت محدوده فعلی كلان‌شهر تهران را به نفع یا ضرر شهروندان بداند، معتقد است: هر نوع پیشنهاد شهرداری، پیش از آنكه به شورای عالی شهرسازی برود، باید ابتدا در شورای شهر تهران و سپس كمیسیون ماده5 بحث و بررسی روی آن صورت بگیرد.
در جلسه غیرعلنی دیروز شورای شهر، رحمت‌الله حافظی یك عضو دیگر شورا، به عدم پاسخگویی شهرداری درباره بوستان مادر اشاره كرد و گفت: بر اساس تبصره 13 بودجه سال 93 سقف اختیارات معاملات شهردار 50 میلیارد تومان و در بودجه سال 92 نیز این سقف 40 میلیارد تومان بوده است؛ اما بر حسب اطلاعات موجود ارزش زمین پروژه بوستان مادر 500 میلیارد تومان بوده  كه فروخته شده، از این رو تذکر من  به شهردار این است که به استناد کدام مجوز این تهاتر صورت گرفته است و مستندات خود را به شورای شهر تهران ارائه دهد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.