| کد خبر: 28727 |

افزایش سطح همکاری‌ تجاری بین ایران و عمان / بندر چابهار بارانداز کالاهای منطقه

تین نیوز | هیأتی 30 نفره از تجار و بازرگانان ایرانی به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی به عمان سفر کرده و در مورد افزایش سطح مبادلات تجاری در زمینه‌های مختلف وارد مذاکره شدند.
 
این هیأت که با هدف توسعه روابط بین المللی با عمان عازم این کشور شده‌اند، قرار است در جلساتی بین هیأت و مقامات تجاری عمان شرکت نمایند. 
 
هیأتی 30 نفره از تجار و بازرگانان ایرانی به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران شنبه 17 آبان ماه وارد مسقط پایتخت عمان شد.
 
ملاقات با وزیر بازرگانی، رییس اتاق و مسئولان منطقه آزاد عمان و نشست های رودر رو با بازرگانان این کشور از مهم ترین برنامه‌های سفرهیات ایرانی است.
 
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و رئیس این هیأت، در دیدار با وزیر بازرگانی و معادن عمان گفت: ایران و بخش خصوصی این کشور آمادگی دارد که در اجرایی کردن برنامه های توسعه ای عمان قدم های جدی و عملیاتی بردارد.
 
غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، در دیدار با وزیر بازرگانی و معادن عمان با اظهار خرسندی از فعالیت مقامات تجاری عمان در اجرایی کردن اهداف برنامه های ششم و هفتم توسعه ای این کشور تصریح کرد: بخش خصوصی ایران با حمایت های دو دولت عمان و ایران می تواند در اجرایی شدن برنامه های توسعه ای نقش پررنگی ایفا کند.
 
وی ادامه داد: روابط ایران و عمان از قدمت طولانی برخوردار است هرچند در طول چند سال اخیر رشد مناسبی نداشته و از آنچه که باید باشد فاصله گرفته است. در مسیر مناسبات اقتصادی، عمان از بین کشورهای منطقه جایگاه مناسب‌تری دارد و در واقع محور صادرات و واردات منطقه به خصوص در زمینه حمل و نقل به شمار می‌آید.
 
رئیس اتاق اتاق ایران درباره نوع روابطی که بین مردم دو کشور وجود دارد توضیح داد: روابط عاطفی بین مردم ایران و عمان در سطح مناسبی قرار دارد که همین موضوع می تواند به توسعه مناسبات تجاری دو کشور کمک کند. البته تا به امروز روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و عمان نتوانسته هماهنگ با هم رشد کند که باید این مورد بازنگری شود.
 
شافعی یادآور شد: به دنبال حضور دولت یازدهم در ایران روابط دو کشور و به طور کلی مناسبات تجاری ایران با کشور های منطقه وارد مرحله جدیدی شده است، چراکه دولت ایران علاقه دارد مبادلات تجاری خود را با کشورهای منطقه و به خصوص کشورهای مسلمان توسعه دهد. در همین راستا ارتقای سطح مناسبات تجاری با عمان یکی از اولویت های اصلی دولت و بخش خصوصی ایران محسوب می شود.
 
وی در ادامه تصریح کرد: عمان می تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین ایران با سایر کشورها به ویژه کشورهای آفریقایی نقش آفرینی کند. نگاه ایران به عمان در قالب دروازه ای است که می تواند محصولات ایران را به سوی بازار منطقه سوق دهد.
 
رئیس اتاق ایران در مقابل به گستره بازار این کشور اشاره کرد و گفت: ایران را نباید به بازاری داخلی مرزهای این کشور محدود کرد بلکه باید توجه داشته باشیم که برای دسترسی به منطقه اسیای مرکزی و افغانستان نیز می توان از ایران وارد شد.
 
رئیس پارلمان بخش خوصی همچنین تأکید کرد:در آینده ای نزدیک بندر چابهار به دلیل موقعیت مطلوبی که دارد می تواند به عنوان بارانداز تامین کننده کالاهای مورد نیاز کل منطقه شناخته شود.
 
رئیس اتاق ایران، جدیت و علاقه مندی سفیر ایران در عمان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: خوشبختانه توانسته ایم در مدت حضور ایشان در عمان گام های خوبی در مسیر رشد و تقویت مبادلات اقتصادی دو کشور برداریم و فصل جدیدی را در این حوزه اغاز کنیم.
 
شافعی همچنین توسعه صنعت گردشگری بین دو کشور را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: گردشگری در کنار فعالیت های اقتصادی می تواند به بهتر شدن روابط منجر شود البته در این رابطه می توان گردشگری سلامت را نیز به طور جدی دنبال کرد. خوشبختانه ایران از این نظر از وضعیت خوبی برخوردار است و جزو 10 کشور اول در منطقه شناخته می شود.
 
شافعی تشریح کرد: به اعتقاد من امروز و پس از دیدار رو در روی تجار دو کشور فرصت خوبی به وجود می‌آید تا بخش‌های خصوصی ایران و عمان بتوانند به بهتر شدن روابط کمک کنند.
 
وی با اظهار امیدواری از اینکه ملت و دولت عمان در ادامه مسیر خود در اجرایی سازی اهداف و برنامه ای توسعه ای این کشور موفق باشند اعلام کرد: دولت ایران و عمان باید قبل از حرکت بخش خصوصی زمینه های تسهیل تجارت را مهیا سازند.
 
ساخت بیمارستان توسط سرمایه گذاران ایرانی
در ادامه «علی بن مسعدر السنیدی» وزیر بازرگانی و صنعت عمان، ضمن ابراز خرسندی از حضور تجار ایرانی و با امید به توسعه روابط تجاری دوکشور تصریح کرد: ساخت بیمارستان توسط سرمایه گذاران ایرانی مهم ترین فعالیت مشترک بین دو کشور است که برای این منظور زمین وسیعی را در نظر گرفته ایم و امیدواریم که این پروژه در کمترین زمان ممکن به پایان برسد. قرار است که از برای انجام معاینات اولیه از این بیمارستان استفاده کنیم و به منظور انجام اعمال جراحی و یا معاینات پزشکی دقیق تر افراد را به ایران اعزام کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: تأسیس این بیمارستان می تواند به توسعه همکاری های ایران و عمان در حوزه گردشگری سلامت منجر شود. البته فراموش نکنیم که درحال حاضر نیز تعداد زیادی از بیماران عمانی برای درمان راهی ایران می شوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.