| کد خبر: 28693 |

راه های چهارمحال وبختیاری در انتظار خروج از بن بست

تین نیوز | جاده های ایمن و مناسب و شبکه های حمل ونقل مطلوب از شاخص های توسعه یافتگی و از زیرساخت هایی است که زمینه شکوفایی سایر بخش های اقتصادی را نیز فراهم می کند.
 
وضعیت کوهستانی چهارمحال وبختیاری با وجود وسعت کم این استان باعث شده تا شبکه جاده های این استان از وضع مطلوبی برخوردار نباشد.
 
چهارمحال وبختیاری فقط یک درصد وسعت کشور را دارد و حلقه ارتباطی استان های خوزستان و اصفهان به عنوان قطب های انرژی و صنعت کشور محسوب می شود، اما توسعه نیافتگی راه های استان باعث شده تا از این موقعیت برای توسعه استان استفاده نشود.
 
واقع امر این است که بخشی از توسعه اقتصادی چهارمحال وبختیاری در بن بست زیرساخت های حمل ونقل گرفتار شده، که تحقق طرح های توسعه راه های استان و بهره برداری از راه آهن می تواند آن را از بن بست خارج کند.
 
از حدود چهار هزار کیلومتر راه در چهارمحال وبختیاری 849 کیلومتر آن راه اصلی، 150 کیلومتر چهارخطه، 291 کیلومتر راه فرعی و دو هزار و 336 کیلومتر راه روستایی است.
 
حرکت لاک پشتی احداث چهارخطه ها در چهارمحال وبختیاری
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال وبختیاری گفت: اکنون عملیات اجرایی 244 کیلومتر راه چهار خطه در استان درحال اجراست.
 
'قاسم قاسمی' افزود: از این چهارخطه ها 157 کیلومتر چهارخطه در مسیر شهرکرد - بروجن به لردگان است که بطور متوسط 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
وی گفت: عملیات ساخت چهارخطه شهرکرد - بروجن به لردگان از حدود سال 85 آغاز و تاکنون 520 میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده و تکمیل این طرح دو هزار و 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
 
قاسمی تصریح کرد: 57 کیلومتر چهارخطه نیز در مسیر شهرکرد - بن به داران با 35 درصد پیشرفت فیزیکی درحال اجراست.
 
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان ادامه داد: برای اجرای چهارخطه محور شهرکرد -بن به داران 40 میلیارد ریال هزینه شده و هزینه تکمیل این طرح 395 میلیارد ریال برآورد شده است.
 
قاسمی افزود: 30 کیلومتر چهارخطه شهرکرد - فارسان به چلگرد نیز با 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست که 175 میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده و 475 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح مورد نیاز است.
 
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: با هدف بازسازی و توسعه راه های چهارمحال وبختیاری، عملیات اجرای 115 کیلومتر باند دوم شریانی در استان از ابتدای امسال آغاز شده که بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
قاسمی گفت: 180 کیلومتر عملیات روکش آسفالت راه اصلی و فرعی نیز با مصرف 220 هزار تن آسفالت از ابتدای امسال تاکنون اجرا شد.
 
وی ادامه داد: با پیگیری های استاندار، امسال 950 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ماده 10 و 12 به توسعه و بهسازی راه های استان اختصاص یافته است.
 
قاسمی اظهارداشت: برای احداث هر کیلومتر راه در چهارمحال وبختیاری 15 میلیارد ریال هزینه می شود.
 
وی ادامه داد: اکنون پنج اکیپ جاده سازی در مسیر بروجن به لردگان درحال فعالیت هستند که تا پایان سال 30 کیلومتر دیگر از این مسیر چهارخطه بهره برداری می شود.
 
به گفته وی توسعه، بازسازی، بهسازی و چهارخطه شدن راه های استان به هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
 
ایجاد راه آهن، اقتصاد چهارمحال وبختیاری را رونق می بخشد
استاندار چهارمحال وبختیاری نیز گفت: با بهره برداری از راه آهن در این استان، اقتصاد چهارمحال وبختیاری رونق می گیرد.
 
'قاسم سلیمانی دشتکی' اظهار داشت: با بهره برداری از راه آهن این استان بیش از 400کیلومتر فاصله فلات مرکزی به جنوب کشور نزدیک می شود.
 
وی افزود: پروژه راه آهن چهارمحال وبختیاری به طول 20 کیلومتر از مبارکه درحال اجراست و تاکنون یکصد میلیارد ریال برای زیرسازی آن هزینه شده است.
 
سلیمانی تصریح کرد: زیرسازی این پروژه تاکنون حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل این طرح حدود سه هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
 
اجرای خط راه آهن چهارمحال وبختیاری در دو مرحله پیش بینی شده که فاز نخست آن شامل اتصال راه آهن این استان به خط ریل مبارکه اصفهان از ایستگاه حسن آباد است.
 
طول این خط راه آهن از ایستگاه حسن آباد به شهرکرد 86 کیلومتر پیش بینی شده که در کیلومتر 13 به محور ارتباطی زرین شهر - سفیددشت متصل می شود.
 
در مسیر عبور این خط راه آهن و در محل گردنه بیدکان دو تونل به طول 5.8 کیلومتر احداث می‎شود و حداکثر سرعت قطار در این خط راه آهن برای قطار مسافربری 220 کیلومتر و برای قطار باری 160 کیلومتر در ساعت پیش بینی شده است.
 
قطعه دوم خط راه آهن این استان از کیلومتر 42 تا 63 از ایستگاه سفید دشت تا گردنه زردی هاست.
 
بنابر گفته وزیر راه و شهرسازی، با فعال شدن راه آهن در چهارمحال وبختیاری، سالانه 57 میلیون تن بار و سه میلیون مسافر از طریق این مسیر جابه جا می شود.
 
فرصت تردد ترانزیتی درچهارمحال و بختیاری به تهدید تبدیل نشود
مدیرکل حمل ونقل و پایانه های استان گفت: فرصت تردد ترانزیتی در راه های چهارمحال و بختیاری نباید به تهدید تبدیل شود.
 
'فریبرز کرمی' افزود: سالانه 70 میلیون تردد خودروهای حمل بار در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب که بخشی از آن نیز در چهارمحال وبختیاری واقع شده انجام می شود.
 
به گفته وی، اگر 10 درصد این میزان حمل بار برای ارائه خدمات در چهارمحال وبختیاری نگه داشته شود، حمل ونقل و اقتصاد استان رونق گرفته و متحول می شود.
 
کرمی ادامه داد: نبود بارانداز و بندر خشک در چهارمحال وبختیاری مشکل راه های ارتباطی استان را دو چندان کرده است.
 
وی ادامه داد: روزانه 200 هزار تردد در راه های اصلی چهارمحال وبختیاری ثبت می شود که 30 تا40 درصد آن مربوط به ناوگان سنگین و بخش اعظم آن از مسیر ترانزیتی شمال به جنوب در جاده بروجن به لردگان انجام می شود.
 
مدیرکل حمل ونقل و پایانه های استان تصریح کرد: سهم چهارمحال وبختیاری از مسیر ترانزیتی شمال به جنوب تنها محور عبوری است و در این صورت تمام زیرساخت های استان خراب شده و تلفات و صدمات جانی و مالی فراوانی متحمل می شود.
 
از سوی دیگر مسئولان بخش راهداری چهارمحال و بختیاری، موقعیت توپوگرافی این استان، کمبود و قدیمی بودن ماشین آلات راهداری و راهسازی و کمبود اعتبار را مهم ترین دلایل ضعف این حوزه راه در استان عنوان می کنند.
 
چهارمحال وبختیاری فقط از وضع نامناسب زیرساخت های حمل ونقل متحمل زیان های اقتصادی نشده بلکه ایمن و استاندارد نبودن جاده های استان باعث وقوع حوادث رانندگی زیادی در این استان می شود که مطابق آمار سال گذشته، 238 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند.
 
اینک بام ایران و حلقه ارتباط قطب های صنعت و انرژی کشور چشم امید به تدابیر دولت دارد تا با گره گشایی دولت تدبیر و امید و توسعه زیرساخت های راه استان علاوه بر کاهش تلفات و خسارات حوادث رانندگی، زیرساخت های توسعه اقتصادی و خروج چهارمحال و بختیاری از بن بست نیز فراهم شود.
 
14 تا 25 آبان ماه دهه ایمنی راه ها نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.