| کد خبر: 283 |

در طومار ۳۴ کارگر تشریح شد

آثار خصوصی‌سازی در راه‌آهن بر زندگی کارگران

تین نیوز | کارگران در نامه خود در تشریح مشکلاتی که پس از گذشت یک سال از خصوصی‌سازی اینچنینی برایشان ایجاد شده است، آورده‌اند: بعد از گذشت ۱۱ ماه از واگذاری، شرکت بالاست احکام استخدامی کارکنان رسمی را به صورت سلیقه‌ای به روزمزد تبدیل کرده و احکام کارکنان روزمزد دائم را به قرارداد موقت تبدیل کرده است.
 
جمعی از کارگران شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با راه‌آهن ایران، با امضای طوماری، به جوابیه شرکت راه‌آهن که در آن اظهار شده بود این کارگران رابطه استخدامی با شرکت راه‌آهن ندارند، واکنش نشان دادند.
 
پس از انتشار خبر تجمع حدود ۶۰ کارگر در اعتراض به رابطه استخدامی شان با شرکت راه‌آهن در مقابل مجلس که در تاریخ چهارم اسفندماه انجام گرفت، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با ارسال جوابیه‌ای در تاریخ پنجم اسفند ماه مدعی شد که کارگران معترض رابطه استخدامی با «راه آهن» ندارند و در استخدام شرکت خصوصی «بالاست» هستند.
در جوابیه راه‌آهن آمده بود که شرکت بالاست نیز از طریق بورس واگذار و توسط بانک مسکن خریداری شده است و این شرکت درحال حاضر به عنوان یکی از پیمانکاران حوزه ریلی در حال فعالیت است.

اینک ۳۴ نفر از این کارگران با امضای طوماری به همراه ارسال مدارک استخدامی گذشته‌شان گفته‌اند: کلیه کارکنان قبل از سال ۷۵ از طریق آزمون استخدامی و گزینش راه آهن و وزارت راه در اداره کل ساختمان و تاسیسات راه آهن (ساختمان شهید صنوبری) و اداره کل راه آهن تهران و نواحی مشغول به کار شده‌اند.

کارگران در این نامه به تغییر غیر قانونی رابطه استخدامی شان پس از سال ۸۱ اشاره کرده و آورده‌اند: در سال ۸۱ راه آهن بدون اطلاع و رضایت و هماهنگی با کارکنان و انجام تسویه حساب، کارکنان را بر پایه اصل ۴۴ قانون اساسی (خصوصی سازی) به شرکت «بالاست» که یکی از شرکت های اقماری راه آهن بوده، انتقال داده‌ است.
 
این کارگران درباره ادعای شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مبنی بر خریداری شرکت بالاست توسط بانک مسکن توضیح داده‌اند: در اواخر سال ۹۱ شرکت راه آهن طبق بخشنامه شورای عالی اداری مبادرت به فروش سهام شرکت بالاست به شرکت سرمایه گذاری بانک مسکن از طریق فرابورس نمود.

در بخشنامه شورای عالی اداری هیچ گونه اظهاری مبنی بر انتقال نیرو‌ها نشده بود اما راه آهن و سازمان خصوصی سازی مبادرت به انتقال کارکنان به بخش خصوصی کردند که این امر بر خلاف قانون و اصل ۴۴ قانون اساسی است.
 
این کارگران در نامه خود در تشریح مشکلاتی که پس از گذشت یک سال از خصوصی‌سازی اینچنینی برایشان ایجاد شده است، آورده‌اند: بعد از گذشت ۱۱ ماه از واگذاری، شرکت بالاست احکام استخدامی کارکنان رسمی را به صورت سلیقه‌ای به روزمزد تبدیل کرده و احکام کارکنان روزمز دائم را به قرارداد موقت تبدیل کرده است.
کارگران معترض تاکید کرده‌اند: تغییر احکام استخدامی کارکنان رسمی هیچگونه وجاهت قانونی ندارد چرا که بر اساس قرارداد جدید مزایای شغلی کارکنان نه تنها بر اساس افزایش اعلام شده از سوی دولت و قانون کار تنظیم نشده است بلکه در این احکام طرح طبقه بندی مشاغل، حق تاهل، سختی کار، فوق العاده جذب و... نیز لحاظ نشده است.
همچنین در این نامه اشاره شده است که کلیه کارکنان رسمی بعد از تغییر قرارداد بلحاظ بازنشستگی دچار مشکل شده‌اند و صندوق بازنشستگی نیز حاضر به جوابگویی به آنان نیست.
این کارگران درباره تغییر قرارداد کارگران روزمزد دائم، به موقت نیز توضیح داده‌اند: احکام کارکنان روزمزد دائم طبق حکم صادره توسط سازمان تامین اجتماعی فاقد اعتبار می‌باشد و باید طبق فرمت قدیم اصلاح می‌شد که هنوز انجام نپذیرفته است. این در حالی است که شرکت سرمایه گذاری بانک مسکن یک شرکت دولتی و از شرکت های اقماری بانک مسکن می‌باشد و دارای کارمندان رسمی است، چرا احکام ما کارکنان انتقال یافته به اندازه یک سوم دریافتی‌های سال ۹۱ پرداخت می‌شود.
 
در این نامه پیرامون مطالبات این کارگران آمده است: کلیه مطالبات ما در سال ۹۱ بالغ بر چهار میلیون تومان بود که تا کنون پرداخت نشده و شرکت بالاست حاضر به پرداخت آن نیست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    این نمونه ای از خصوصی بازی در راه آهن هست. کارمندان رسمی که این بلا سر آنها آمده است بار ها جلوی نواحی راه آهن و استانداری‌ها تجمع کرده اند. البته تعداد آنها بسیار بیشتر از این تعداد هست. جالبه که آقای ضیغم با جسارت تمام آنها را غیر راه آهنی دانسته اند. هنوز اعتراضات لکوموتیورانان و تاخیرات گستره قطار در سال ۹۰ که در اعتراض به کاهش ایمنی ریلی بود که هنوز هم ادامه دارد از یادمان نرفته است. ولی ایشان و بقیه مسئولین راه آهن باید بدانند با این وضعیتی که سر نیروی متخصص انسانی بخش ریلی آمده است باید هر لحظه منتظر فاجعه ای دردناک بود که خودکشی(به دار آویختن) یک مامور استیم در محوطه راه آهن تهران مورد بسیار جزئی آن هست. همه میدانند که سانحه خیام که بیش از ۳۰۰ کشته داشته است نتیجه ی یکی از این خصوصی سازی‌ها بوده است. که با بکار گماردن ماموران آموزش ندیده شرکت‌های خصوصی و عدم کنترل قطار متوقف اتفاق افتاده است.

  • محمد 0 0

    دقیقا همین بلا رو هم میخواهند سر لکوموتیورانان بیارن. آیا مفهوم خصوصی سازی این است؟ آیا خصوصی سازی یعنی نداشتن امنیت شغلی است. آیا خصوصی سازی یعنی اینکه مدیران به نام دوستان خود شرکت ثبت کنند و تا میتوانند حق کارگر را پایمال کنند؟ در راه آهن خصوصی سازی یعنی این.

  • کارشناس خبره راه آهن 0 0

    ازابتدا این نوع خصوصی سازی دارای اشکال بوده وراه آهن حق نداشته وندارد کارکنان رسمی وروزمزد خود را به شرکت بالاست منتقل ودر مراجعت آنها خللی ایجاد نماید.

  • اکبر 0 0

    فاجعه بزرگ که در این وسط اتفاق افتاد واگذاری خط وابنیه فنی راه آهن به شرکت هلدینگ امیرمنصور آریا بود که براحتی وبا یک معامله زیربنای راه آهن واین همه نیروی فنی وزحمتکش در راه اهن را به شرکت تجاری وسود اندوز واگذار کردند ومشکلات زیادی برای آنها وخانوده هایشان ایجاد کردند. هیچکس هم پاسخگو نیست

  • حسین 0 0

    الان راه آهن فقط به فکر خصوص سازی شده و شرکت های خصوصی هم که همه اش از مدیران قبلی راه آهن تشکیل شده که اموال دولتی رو مفت گرفتن و دارن سود می کنن و به فکر ساختمان و ریل و تاسیسات بیت المال نیستند و دارند خراب میشند و شرکت های خصوصی در این دیدگاه هستند که ما که ۵ سال و یا سه سال اجاره هستیم از دست ما هم خواهند گرفت به فکر مراقبت از اموال و تاسیسات و ساختمان ها و ریل نمی باشند و همچنین به فکر آموزش نیرو ها نیستند