| کد خبر: 27986 |

تونل سازان ایرانی اروپا را به چین وصل می کنند

تین نیوز | دانش فنی مهندسان ایرانی فراتر از مرزهای كشورمان رفته است و اكنون شاهد صادرات این خدمات به دیگر كشورها هستیم. مهندسان ایرانی تجربه زیادی در طراحی و ساخت جاده، پل، تونل و دیگر زیرساخت‌های عمرانی دارند كه نمونه های شاخص آنها را می‌توان در پروژه‌های عظیم پایتخت و اقصی نقاط كشور دید. متخصصان ایرانی اخیرا پروژه‌ای را در قزاقستان شروع كرده‌اند كه در همین آغاز كار توانسته نظر و رضایت سفارش‌دهنده را جلب كند و با این چشم‌انداز می‌توان به گسترش فعالیت شركت‌های ایرانی در نقاط دیگر جهان امیدوار بود.
دره شاكپاك بابا قسمتی از بزرگراه «اروپای غربی – چین غربی» است كه در منطقه تولكوباسك در قزاقستان قرار دارد. این بزرگراه به طول 8445 كیلومتر از مرز روسیه با فنلاند شروع شده و با گذشتن از روسیه و قزاقستان به مرزهای شمال‌غربی چین می‌رسد. دره شاكپاك بابا كه یكی از راه‌های حیاتی عبور از میان كوهپایه‌های جنوبی قزاقستان است به دلیل بارش سنگین برف در فصل‌های سرد تقریبا غیرقابل عبور می‌شود.
 
استفاده از آخرین فناوری‌های روز توسط مهندسان ایرانی
تونل شاكپاك بابا، كه با آخرین فناوری‌های روز توسط مهندسان ایرانی ساخته می‌شود می‌تواند نقش بزرگی در حمل و نقل جاده‌ای جنوب قزاقستان به‌ویژه بزرگراه «اروپای غربی – چین غربی» كه قرار است در سال 2015 به بهره‌برداری برسد، ایفا كند.
نماینده نظارت مهندسی قزاقستان در این باره گفت: در طرح اولیه قرار بود معبری به عرض
50 متر در كوه ایجاد شود و به صورت جاده از روی كوه ادامه داشته باشد كه این موضوع هزینه‌های مضاعفی را برای برف‌روبی ایجاد می‌كرد. پس از بررسی‌ها و مطالعاتی كه مهندسان ایرانی انجام دادند قرار بر این شد تا به جای معبر، تونل احداث شود. احداث تونل هم از نظر هماهنگی با اعتبار اولیه و هم صرفه‌جویی‌هایی كه در آینده برای كشور خواهد داشت مورد قبول وزارت راه و ارتباطات جمهوری قزاقستان قرار گرفت.
 
هماهنگ كردن هزینه ساخت تونل با اعتبار پروژه
سریكبلات ایرمانوف افزود: مهندسان ایرانی با بیش از 10 سال سابقه در ساخت چنین پروژه‌هایی در كشورهای مختلف و شرایط آب و هوایی متغیر بسیار حرفه‌ای عمل می‌كنند و اینكه توانستند هزینه ساخت تونل را با اعتبار اولیه پروژه هماهنگ كنند، نشان از تجربه بالای آنها دارد. این نخستین تونلی است كه با این طول در قزاقستان ساخته می‌شود و مهندسان ایرانی با نهایت انصاف در حساب كردن هزینه‌ها جای خود را در راس سازندگان چنین پروژه‌هایی در قزاقستان محكم كرده‌اند.
طول كلی دو تونل روی هم به بیش از 2 كیلومتر می‌رسد و سیستم تهویه، سیستم هشدار و اطفای حریق، نورپردازی در دهانه‌های ورودی و خروجی و سیستم كنترل ویدئویی در آن تعبیه شده است. وی تاكید كرد: به دلیل وجود روستاهایی در حاشیه این تونل یكی از اولویت‌های ما در اجرای این پروژه حفظ ملاحظات زیست محیطی و آسیب نرساندن به بافت طبیعی منطقه بود.
 
احترام به محیط زیست و ساكنان محلی
بعد از تصویب ساخت تونل، مواد منفجره مصرفی اولیه به مراتب كاهش یافت و این موضوع از چند نظر مثبت بود: اول اینكه ما باید این را در نظر داشته باشیم كه وقتی راهی را در كنار منطقه مسكونی می‌سازیم نباید تنها به این فكر كنیم كه ساخت راه می‌تواند زندگی مردم آن منطقه را در آینده مساعدتر كند، بلكه باید این را مدنظر داشته باشیم كه در حین ساخت كمترین ناراحتی و نارضایتی را برای ساكنان منطقه ایجاد كنیم. قبل از شروع كار، ما منطقه كارگاهی را به اهالی نشان دادیم و وسعت كار را برای آنها توضیح دادیم. این را هم باید اضافه كنم كه ما با پیمانكار ایرانی درك متقابل داریم و از آنها كاملا راضی هستیم. وی درباره مشخصات دیگر این پروژه گفت: راهی كه در امتداد تونل قرار دارد به طول 40 كیلومتر و دارای 6 پل، 3 رمپ و شیب، 6 زیرگذر برای عبور گله و 2 روگذر برای عبور ماشین‌های كشاورزی است.
 
دگرگونی اقتصاد منطقه با احداث تونل 100 میلیون دلاری
به گفته ایرمانوف، این پروژه بیش از 100 فرصت شغلی برای اهالی منطقه ایجاد كرده و بعد از بهره‌برداری، ایجاد زیرساخت‌های كسب‌وكار كنار جاده‌ای و رونق دادن به اقتصاد منطقه در دستور كار قرار خواهد گرفت. این راه بین‌المللی و  بین قاره‌ای هم می‌تواند به دسترسی كشور پهناور قزاقستان سرعت ببخشد و هم مناطقی كه در كنار آن قرار گرفته‌اند را به بازارهای جهانی وصل كند. محمد ابوطالبی، مدیرعامل شركت دنا رهساز، پیمانكار ساخت این تونل نیز درباره این پروژه گفت: این تونل با عرض 13/5 متر و ارتفاع بیش از 9 متر و به ارزش 100 میلیون دلار ارمغانی از متخصصان ایرانی در جهت صدور خدمات فنی و مهندسی به قزاقستان است. به گفته وی این پروژه با 170 متخصص از ایران و 700 نیروی مجرب از قزاقستان در حال اجراست. شركت ایرانی دنا رهساز در قزاقستان اتوبان آستانه- شوچنسك و جاده‌های آلماتی- بیشكك، قاراقاندا- آستانه، چیمكنت- تركستان و آكتائو- قزل‌آرده را احداث كرده و در ایران پنج دوره صادركننده نمونه شناخته شده، ضمن آنكه نشان راهساز نمونه را از رئیس‌جمهور قزاقستان دریافت كرده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.