| کد خبر: 27913 |

اعلام آخرین وضعیت ۲ خط متروی پرند و ورامین

تین نیوز | مدیرعامل شركت راه آهن شهری تهران و حومه (حومه) اظهار كرد: شركت مترو تهران و حومه هم اكنون 200 كیلومتر خط در 2 بخش برون شهری (اقماری) و درون شهری (شهر تهران) در دست ساخت دارد.

 هابیل درویشی در تشریح آخرین وضعیت خطوط در حال بهره‌برداری و توسعه‌ای مترو تهران و حومه، 100 كیلومتر خط مترو در دست ساخت در بخش برون شهری (اقماری) را شامل دو پروژه مترو تهران پرند به طول 52 كیلومتر حدفاصل حرم مطهرامام(ره) - فرودگاه امام(ره) - شهر جدید پرند اعلام كرد و افزود: در سال‌های گذشته، دولت ساخت و توسعه مترو شهرهای اقماری را به عهده گرفت و قرار شد این پروژه نیز توسط دولت ساخته شود اما وقتی این مسئله به نتیجه نرسید در سال 1391 و در دولت دهم با توافق دولت با شهرداری قرار بر این شد كه پروژه مترو تهران - پرند با تامین بودجه صددرصدی دولت توسط شركت مترو تهران وحومه انجام شود؛ تاكنون حدود 80 درصد پروژه پیشرفت داشته و در صورت تامین اعتبار دولتی می‌توانیم پروژه را تا 6 ماه كاری به بهره‌برداری برسانیم.

وی دیگر پروژه برون شهری مترو را تهران - ورامین - پیشوا - گرمسار به طول 110 كیلومتر عنوان كرد و افزود: فاز نخست این پروژه از تهران - ورامین تا پیشوا در حال ریل‌گذاری است و چنانچه دولت بودجه و اعتبار آن را پرداخت كند برابر زمان‌بندی بهره‌برداری خواهد شد.

وی همچنین با اعلام این كه در خطوط یك تا 5 مترو تهران به طول 152 كیلومتر و 87 ایستگاه به طور میانگین روزانه بیش از 3 میلیون سفر جابجا می‌شود، گفت: هم اكنون برای خطوط دردست ساخت مترو تهران و حومه كه در 200 جبهه كاری در دست انجام است، حدود 10 هزار نفر به طور مستقیم و بیش از 20 هزار نفر به صورت غیرمستقیم فعالیت دارند.
وی گفت: اولویت‌بخشی ما به استفاده از روش حفاری دستی بر روش حفاری مكانیزه نه تنها موجب تسریع در پیشرفت كار است بلكه توانسته بخش بزرگی از متخصصان كشور و جوانان را در صنعت مترو به عنوان یك صنعت پیشرو مشاركت بخشد؛ به معنای دیگر امروز صنعت مترو سرآمد حمایت از تولید داخل است و ما به این افتخار می‌كنیم.

وی با اشاره به این كه امروز به اشتباه نسخه مترو را به مثابه یك فعالیت صرف عمرانی می‌پیچند، گفت: هر چند ماهیت كار مترو، عمرانی است اما بخش عمرانی در صنعت مترو كمتر از 40 درصد آن را شامل می‌شود این در حالی است كه مترو یك صنعت است و به هیچ عنوان قابل قیاس با پروژه‌های عمرانی نیست و لذا بخش تجهیزات آن بسیار حساس و بااهمیت است.

مدیرعامل شركت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) در بیان جزئیات پیچیده فنی و اجرایی صنعت مترو اظهار داشت: در یك كیلومتر خط مترو، به اندازه 12 هزار متر مربع ساختمان سه طبقه و با همه معارض‌های متعدد تاسیسات شهری و...،4 كیلومتر ریل گذاری، حدود یك كیلومتر ریل سوم، بیش از 5 كیلومتر كابل‌های فشار قوی، سیگنالینگ (كنترل و هدایت قطارها) و بسیاری اقدامات دیگر انجام می‌گیرد.

وی در ادامه با اعلام این كه شركت مترو تهران و حومه هم اكنون 200 كیلومتر خط در دو بخش برون شهری (اقماری) و درون شهری (شهر تهران) در دست ساخت دارد گفت: این میزان از فعالیت در بخش مترو در هیچ جای دنیا سابقه ندارد به طوری كه در شهری مثل مسكو در طول سال حدود 8 كیلومتر خط مترو توسعه و بهره‌برداری می‌شود و حال آن كه شركت مترو تهران به شرط تامین بودجه و حمایت‌های لازم، قادر است سالیانه بیش از تعهد خود خط مترو جدید تحویل دهد.

مدیرعامل شركت مترو تهران وحومه در تشریح خطوط مترو در دست ساخت درون شهری نیز اظهار داشت: هم اكنون خط 3 به طول 37 كیلومتر، خط هفت به طول 27 كیلومتر و خط شش به طول 31 كیلومتر در مرحله ساخت است كه بخش شمالی خط 3 به طول حدود 18 كیلومتر و دو كیلومتر خط مترو فرودگاه مهرآباد (ایستگاه تبادلی بیمه درخط 4 مترو) در اولویت كاری امسال این شركت می‌باشد.

وی خط مترو فرودگاه مهرآباد را از نظر طراحی، ساخت و بهره‌برداری ایستگاه‌ها و قطارها و نیز سرفاصله قطارهای آن متفاوت از همه خطوط و ناوگان موجود مترو تهران و حومه توصیف كرد و افزود: سرفاصله حركت قطارها دراین خط حدود 2 دقیقه پیش‌بینی شده و طراحی واگن‌ها به گونه‌ایست كه مسافران بتوانند چمدان و لوازم همراه خود را با خود به راحتی حمل كنند.

مدیرعامل شركت مترو تهران و حومه با اعلام این كه قطارهای خط مترو فرودگاه مهرآباد به تعداد 4 رام در دست ساخت است گفت: ویژگی منحصر به فرد دیگر این خط این است كه قطارها بتوانند حتی هوشمند و بدون راهبر(راننده) تردد كنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.