| کد خبر: 27905 |

شتاب گردشگری با شبکه ریلی

تین نیوز | توسعه شبکه ریلی در کشور به‌رغم فراهم بودن شرایط نسبی اقلیمی و ضرورت‌هایی که در این زمینه احساس می‌شود در سال‌های گذشته متناسب با نیازها و برنامه‌های توسعه‌ای نبود و بعضا در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه محدود است.
 
 حمل‌ونقل زمینی، هوایی و دریایی یكی از عناصر مهم و تاثیر‌گذار در عرصه گردشگری است كه در بخش حمل‌ونقل زمینی، شبكه راه‌آهن و قطارهای ویژه گردشگری طی سال‌های اخیر مورد استقبال گردشگران كشورهای مختلف قرار گرفته است.
 
سهولت و امنیت بالای سفرهای گردشگری با قطار از ده‌ها سال قبل به این سو باعث شد تا بسیاری از مؤسسات و شركت‌های گردشگری این شیوه سفر را برای جذب گردشگران به‌كار بگیرند.
 
در برخی كشورها، شبكه‌های خصوصی ریلی با استفاده از تجهیزات متفاوت و طراحی به سبك‌های گوناگون، موجب ترغیب بیشتر گردشگران برای سفر به مناطق دیدنی تاریخی، فرهنگی و مناظر طبیعی شده‌اند.
 
در ایران اما براساس برخی آمارهای منتشر شده شاید كمتر از 15درصد از سفرهای ریلی مسافری به قطارهای گردشگری یا تور اختصاص دارد و بیشتر سفرها با قطار جهت حمل‌ونقل به مقصد است، نه لذت بردن از دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری طول مسیر یا بهره‌مندشدن از منافع گردشگری. همكاری بخش دولتی، عمومی و متولیان حمل‌ونقل ریلی نیز با شركت‌های مسافرتی و تورگردانان مطلوب نیست. چندی پیش شبكه ریلی در مسیر تهران، اصفهان و شیراز فعال و موجب خوشحالی فعالان گردشگری شد. تصور بر این است كه به‌دلیل هزینه كم، راحتی، ایمنی و آسایش قطار، تعداد تورهای گردشگری این مناطق از طریق شبكه راه‌آهن افزایش یابد. اما افزایش سفرها نباید توجیهی برای افزایش هزینه سفر خارج از توان مالی گردشگران در شبكه ریلی شود. از آنجایی كه یكی از محورهای مهم سیاست‌های اقتصادی برای خروج از ركود، توسعه گردشگری است، فعال‌ شدن بیشتر در این بخش با مقرون‌به‌صرفه بودن سفر در شبكه ریلی میسر است.
 
نمونه ملموس همین قطار گردشگران خارجی از مجارستان است كه با ارائه تمامی امكانات رفاهی، گردشگران اروپایی را به ایران منتقل و سفری خاطره‌انگیز برای گردشگران فراهم كرد و از منافع آن هم بهره‌مند شد.اكنون كه تمایل برای توسعه سفرهای گردشگری با قطار به‌دلیل راحتی، ایمنی و هزینه كمتر آن نسبت به سایر وسایل حمل‌ونقل افزایش یافته و شركت‌های مسافرتی و تورگردان‌ها برای برنامه‌ریزی سفر گردشگران داخلی و خارجی با قطار آماده مشاركت هستند، نارسایی‌های مدیریتی و عدم‌استفاده از ارزش افزوده گردشگری در شبكه ریلی وجود دارد. نكته مهم اما سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در شبكه ریلی است و ضروری است سیاستگذاران شرایط لازم را با ارائه تسهیلات و ایجاد اطمینان در سرمایه‌گذاران فراهم كنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.