| کد خبر: 27896 |

لزوم ایجاد بانک نفت

وبلاگ تین نیوز | براساس اصل 44 قانون اساسی درصد قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی کشور باید به بخش خصوصی واگذار شود. بدون شک در این اصل برای حوزه نفت استثنایی وجود ندارد، از این رو لازم است مسئولان بالادستی با زدن عینک خوش‌بینی و اعتماد کردن فضا را برای فعالیت این بخش فراهم کنند، خواسته این بخش علاوه بر اعتماد، امکان ورود بخش خصوصی به بالادستی نفت است نه نحیف پنداشتن آن.

بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت دیداری با فعالان بخش خصوصی حوزه انرژی اتاق بازرگانی ایران داشت. در این دیدار وزیر رسما اعلام کرد که «بالادست انحصاری است و دولت نمی‌خواهد آن را باز کند که بنده به‌عنوان وزیر نفت از این تصمیم حمایت می‌کنم، زیرا باز شدن آن ورود بخش خصوصی واقعی را در پی نخواهد داشت. وزارت رفاه و دفاع پالایشگاه دارند اما وزارت نفت پالایشگاه ندارد که این موضوع مشکل کار است که تلاش می‌شود پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود؛ چیزی که در هشت سال گذشته تنها استخوان آن مانده است. »

این صحبت‌های وزیر نفت اتمام حجت وزارت نفت به بخش خصوصی است که این بخش توانایی ورود به بالادستی نفت به‌ویژه نفت خام و صادرات آن را ندارد و ما نیز حاضر به واگذاری این انحصار نیستیم.

اصل 44 باید اجرایی شود
سیدحمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی تهران و رییس کمیسیون اصل 44 و محیط کسب‌و‌کار در این‌باره به فرصت امروز می‌گوید: «وزیر نفت دغدغه‌های خاص خود را از مطرح کردن این دیدگاه دارد، چراکه به اعتقاد وی این بخش توان مالی لازم را ندارد. در حالی که براساس قانون پنجم توسعه وزارت نفت باید پروانه فعالیت بخش خصوصی را برای ایجاد میادین مشترک نفتی صادر کند، پروانه‌ای با وجود قانونی بودن صادر نشده است. »

وی کـه از بـنـیـانگذاران اتحادیــــه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی است با اشاره به اینکه وزارت نفت به فعالیت بخش خصوصی بالادستی نفت اعتقاد ندارد، می‌افزاید: «‌به اعتقاد من نیز نباید تنها شرکت ملی نفت تمامی پروژه‌های بالا دستی را داشته باشد بدون رقیب، خود سیاست‌گذار، تصدی‌گر و ناظر باشد. در فضایی که برای این شرکت رقیب وجودندارد امیدی نیز برای بهبود عملکرد آن وجود نخواهد داشت. چرا تنها بخش خصوصی پیمانکاری بخش‌هایی از طرح‌های بالادستی نفت را برعهده داشته باشد؟ این دیدگاه باید اصلاح شود. »

بر این اساس بهتر است راهکاری برای توجیه کردن وزارت نفت و از همه مهم‌تر وزیر نفت یافت تا این سیستم دولتی مجاب شود که حضور بخش خصوصی براساس قانون است و باید قانون عملی شود.

بانک نفت ایجاد شود
راهکاری که حمید حسینی برای توانمند کردن بخش خصوصی برای بالادستی نفت می‌دهد ایجاد بانک نفت است، چراکه در چند سال گذشته بانک‌هایی از جمله ملت، سپه و صادرات به‌عنوان پیمانکار اصلی در این حوزه سرمایه‌گذاری کردند و چون تخصص کافی نداشتند، با شکست مواجه شدند از این رو بهتر است بانک‌ها به‌عنوان یک سرمایه‌گذار در کنار بخش خصوصی فعالیت کنند.

عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است: «دیدگاه وزیر نفت باید اصلاح شود، چرا سود حاصله از پروژه‌های بالادستی نفت باید نصیب خارجی‌ها و شرکت‌های آنها شود، اما مردم کشور نباید از این سود بهره‌مند شوند؟»

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.