| کد خبر: 27857 |

لزوم تنوع بخشیدن به مقاصد در «هاب پروازی غرب کشور»

تین نیوز | مطرح بودن فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه به‌عنوان هاب پروازی غرب کشور و داشتن سابقه فعالیت حدود 58 ساله لزوم تنوع بخشیدن به مقاصد پروازی در این فرودگاه را بیش از پیش کرده است.
سال 1335 بود که فرودگاه کرمانشاه در محله مرادحاصل این شهر و در یک باند خاکی احداث شد، شاید در آن زمان بانیان آن تصورش را نمی‌کردند که این فرودگاه روزی به‌عنوان هاب پروازی غرب کشور مطرح شود.
 
این فرودگاه که از لحاظ تعداد پرواز و مسافر پروازی جزو 10 فرودگاه برتر کشوری قرار گرفته، ارائه‌دهنده سرویس به مسافران استان‌های همجوار همچون همدان، لرستان، ایلام و کردستان به مقاصد داخلی و خارجی است و این موضوع وظیفه مسئولان فرودگاه را در ارائه خدمات بهتر در زمینه حمل و نقل هوایی بیشتر کرده است.
 
البته این را هم باید اضافه کرد که فرودگاه کرمانشاه تنها فرودگاه غرب کشور است که پروازهای خارجی آن برقرار است و همین امر نیز حکایت از نقش استراتژیک این فرودگاه دارد؛ مرکزیت غرب کشور، فعالیت 24 ساعته و بین‌المللی بودن فرودگاه شهید آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی کرمانشاه فرصت مناسبی در اختیار این استان برای بهره‌گیری از ظرفیت پروازهای خارجی قرار داده است.
 
همچنین امنیت مسیرهای حمل و نقل هوایی در آسمان ایران موجب شده که شرکت‌های هواپیمایی معتبر جهان تعداد پروازهای خود از کریدور پروازی ایران را افزایش دهند، بین‌المللی بودن فرودگاه کرمانشاه پتانسیل خوبی برای استفاده از این فرصت را فراهم کرده است که بتوانند با جذب پروازهای خارجی سهمی از درآمدهایی که از این طریق به‌دست می‌آید را تصاحب کند.
 
صدور ویزا در فرودگاه کرمانشاه یکی از اقدامات خوبی است که در این فرودگاه راه‌اندازی شد و زمینه توسعه پروازهای خارجی و حتی کمک به تقویت صنعت توریسم در استان را فراهم کرد. اما یکی از مشکلاتی که این روزها دامن‌گیر صنعت هوایی کشور و استان کرمانشاه شده و نارضایتی‌هایی را هم در پی داشته، ابطال و تأخیر در پروازهاست. قطعاً مدیریت پروازها برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات نکته بسیار حائز اهمیتی است که می‌تواند مانع از ایجاد بسیاری از تنش‌ها در این خصوص شود.
 
*عدم تنوع در مقاصد پروازی/ فعالیت یک شرکت هواپیمایی خارجی در کرمانشاه
 عدم تنوع مسیرها و مقاصد پروازی داخلی و خارج یکی دیگر از ضعف‌های اساسی این فرودگاه با ظرفیت‌هایی است که ذکر شد و به نظر می‌رسد از ظرفیت‌های بالقوه این فرودگاه که بیشترین آمار پروازها در غرب کشور را به خود اختصاص داده نهایت استفاده صورت نگرفته است. چراکه در حال حاضر تنها به چهار مقصد داخلی و 2 مقصد خارجی از فرودگاه کرمانشاه پرواز صورت می‌گیرد!
 
نباید از فعالیت اندک شرکت‌های هواپیمایی خارجی در استان کرمانشاه غافل ماند، شرکت‌هایی که با ارتباط خود با کشورهای زیادی در دنیا می‌توانند زمینه ورود مسافران به کشور و استان را ایجاد کنند؛ در حال حاضر تنها یک شرکت هواپیمایی خارجی در استان فعال است که این موضوع هم از دیگر ضعف‌هاست که سهم اندکی از درآمدهای فرودگاه به شرکت‌های خارجی مربوط می‌شود.
 
*فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه مجهز به تجهیزات روز دنیا
 مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی استان کرمانشاه در این زمینه اظهار داشت: فرودگاه کرمانشاه به تجهیزات روز دنیا مجهز است.
 
پیمان شرفایی از تجهیز فرودگاه کرمانشاه به سیستم جامع خودکار هواشناسی خبر داد و بیان داشت: این سیستم اطلاعات هواشناسی را به برج مراقبت و خلبان برای اعتماد بیشتر هنگام پرواز ارائه می‌دهد.
 
وی با بیان اینکه فرودگاه کرمانشاه زیرساخت‌های خوبی دارد، گفت: جانمایی صحیح این فرودگاه موجب شده که تنها فرودگاه غرب کشور باشد که قابلیت نشست و برخاست بوئینگ 847 داشته باشد.
 
به گفته مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی استان کرمانشاه، این فرودگاه موفق به کسب گواهینامه فرودگاهی ایزوی 9001-2008 شده و در زمره معدود فرودگاه‌های کسب‌کننده این گواهینامه قرار گرفته است.
 
*تلاش برای راه‌ندازی پرواز دوبی-کرمانشاه با 3 پرواز هفتگی
 شرفایی یکی از نیازهای پروازی استان کرمانشاه به‌عنوان هاب پروازی غرب کشور را راه‌اندازی پرواز دوبی عنوان کرد و گفت: اخیراً با یکی از شرکت‌های معتبر خارجی توافق شروع شده برای ایجاد سه پرواز هفتگی دوبی-کرمانشاه و بالعکس شده است.
 
*پیگیری برای قشم، بندرعباس و شیراز به مقاصد پروازی

 وی گفت: در حال حاضر توسط هفت شرکت هواپیمایی پروازهایی به مقاصد مشهد، تهران، عسلویه، کیش، استانبول و جده صورت می‌گیرد و در حال رایزنی برای افزودن قشم، بندرعباس و شیراز به مقاصد پروازی هستیم.
 
این مسئول از تجهیز فرودگاه کرمانشاه به خودرو نجات فرودگاهی خبر داد و بیان داشت: این خودرو مجهز به 360 قلم تجهیزات نجات است که با اعتبار 16 میلیارد ریال خریداری شده و قابل بهره‌برداری است.
 
مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی استان کرمانشاه افزود: 2 دستگاه خودروهای اطفاء حریق فرودگاهی نیز برای فرودگاه خریداری شده که از این لحاظ نیز جزو معدود فرودگاه‌های کشور هستیم.
 
وی به روند بازسازی زیرساخت‌های فرودگاه کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به قدمت 40 ساله و مستهلک شدن ترمینال حج فرودگاه، بهسازی ترمینال حج با هزینه 20 میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون نیز در حال انجام است.
 
شرفایی توسعه ایستگاه ایمنی زمینی با هزینه 31 میلیارد ریال و بهره‌برداری از آن تا پایان سال، بهره‌برداری از ترمینال پروازهای ورودی داخلی با هزینه 12 میلیارد ریال و... را از دیگر اقدامات در این زمینه عنوان کرد.
 
این مسئول همچنین به ابطال و تأخیر پروازهای فرودگاه کرمانشاه اشاره کرد و گفت: ابطال و تأخیر پروازها تنها مختص کرمانشاه نبوده و در تمام کشور این امر اتفاق می‌افتد.
 
شرفایی بیان داشت: در 6 ماهه نخست امسال 2 هزار و 344 پرواز خارجی و داخلی از فرودگاه کرمانشاه صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش یافته است.
 
وی افزود: 242 هزار و 884 مسافر داخلی و خارجی در این مدت از فرودگاه کرمانشاه جا به‌جا شده‌اند و این آمار نیز از رشد 13 درصدی اعزام پذیرش مسافر نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.
 
مدیرکل فرودگاه‌ بین‌المللی شهید آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی کرمانشاه از رشد حدود سه درصدی اعتبارات عمرانی این فرودگاه در 2 سال گذشته خبر داد.
 
به گفته شرفایی، در 6 ماهه نخست امسال یک‌هزار و 800 تن بار از طریق این فرودگاه جا به‌جا شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز 14 درصد در ارسال مراسلات بار با افزایش رو به‌رو بوده است.
 
*نقص فنی بیشترین عامل ابطال پروازها 
شرفایی شرایط نامناسب جوی در استان‌های مبداء، مقصد و مسیرهای پروازی، چک دوره‌ای هواپیماها و نقص فنی را از مهمترین عوامل ابطال پروازها در فرودگاه کرمانشاه عنوان کرد و گفت: نقص فنی بیشترین عامل تأخیر پروازهاست.
 
بر اساس گزارش فارس، پاسخگویی به نیازهای پروازی داخلی و خارجی استان‌های همجوار و مطرح شدن فرودگاه کرمانشاه به‌عنوان 10 فرودگاه برتر کشور فرصت‌های ایده‌آلی برای بهره‌مندی از این ظرفیت با توجه به قدمت 58 ساله این فرودگاه ایجاد کرده است که عدم تنوع مقاصد پروازی و تأخیرها و ابطال‌ها تنها موجب فرصت‌سوزی و محرومیت استان کرمانشاه از این مزایای بالقوه می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.