| کد خبر: 27808 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ وضعیت ترانزیت هوایی کالا در کشور

تین نیوز | ایران به دلیل برخورداری از موقعیت ویژه جغرافیایی، همواره در طول تاریخ به عنوان پیوند دهنده ای استراتژیک بین کشورهای منطقه بوده و از توانمندی‌های بسیاری در مقوله ترانزیت کالا و مسافر برخوردار است. اما با وجود این توانمندی‌ها، طی سال‌های گذشته در کشورمان توجه چندانی به این موضوع نشده، به نحوی که اکنون سهم ایران در حمل و‌نقل هوایی کالا و مسافر‌ قابل توجه نیست.

به گزارش تین نیوز، مسعود دانشمند، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به اینکه ترانزیت هوایی از موضوعاتی است که کمتر در کشور مورد توجه قرار گرفته، افزود: به خاطر تحریم ها در ایران هنوز شبکه حمل و نقل کالا از طریق هوا، طراحی نشده و برای این شیوه حمل کالا برنامه ریزی لازم صورت نگرفته است.

وی افزود: به خاطر موقعیت جغرافیایی ایران، امکان ترانزیت هوایی کالا در کشور فراهم است ولی به دلیل در اختیار نداشتن هواپیماهای کارگو، هنوز ترانزیت هوایی کالا به معنای واقعی در ایران شکل نگرفته و اگر هم انتقال هوایی کالایی انجام شود به قدری ناچیز است که قابل محاسبه نیست، لذا می توانیم بگوییم از ترانزیت هوایی کالا تقریبا سهمی نداریم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با تاکید برلزوم بسترسازی برای توسعه حمل و ‌نقل هوایی بار در کشور گفت: با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی ایران، در صورت اجاره هواپیماهای کارگو و فراهم شدن زیرساخت های لازم می توان مسیر ترانزیت هوایی کالا را در کشور ایجاد کرد.

در این زمینه معاون سابق هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور، در خصوص وضعیت ترانزیت هوایی کالا در ایران گفت: در حال حاضر فقط در بخش توزیع بار فعالیت داریم یعنی بار از ایران به صورت نقطه به نقطه به سایر کشورها توزیع می شود و از خارج هم به صورت نقطه به نقطه بار وارد ایران می شود.

علیرضا منظری افزود: به طور کلی بار در ایران یا صادراتی است و یا وارداتی و بار ترانزیتی به معنی کامل وجود ندارد و یا در حد بسیار محدود جابجا می شود.

این کارشناس ارشد حمل و نقل هوایی اظهار کرد: اگر بخواهیم ترانزیت هوایی کالا داشته باشیم باید ابتدا فرودگاه امام به هاب باری تبدیل و توسط شرکت های هواپیمایی ایرانی یا خارجی، شبکه پروازی باری ایجاد شود، به طوری که بار ترانزیت توسط یک سری از پروازها وارد و به وسیله پروازهای دیگر از کشور خارج شود. در این شرایط، درآمد حاصل از ترانزیت کالا نصیب کشور خواهد شد.

کدام کالاها از طریق هوایی وارد و صادر می شوند؟
مدیرکل گمرک فرودگاه امام در خصوص کالاهایی که از طریق هوایی وارد و صادر می شوند، گفت: واردکنندگان یا صادرکنندگان هر کالایی را از طریق هوایی وارد نمی‌کنند و کالاهایی را وارد می کنند که هزینه آن برای شان صرف کند.

فاتحی با اشاره به اینکه هزینه حمل ونقل هوایی برای واردات و صادرات 10 تا 15 برابر هزینه حمل و نقل زمینی است، افزود: عمده کالاهایی که از طریق هوایی وارد یا صادر می‌شوند، کالاهای سریع الفساد مثل دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی مثل گوشت، ماهی و ... است.

مدیر کل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) با اشاره به کالاهای دیگری که از طریق هوایی وارد یا صادر می‌شوند، تصریح کرد: از سوی دیگر برخی کالاها مثل کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل و ... با توجه به این که سرعت بازار در این تیپ‌ کالاها و تغییر قیمتشان بسیار زیاد است از طریق هوایی وارد می‌شوند.

فاتحی با اشاره به کالاهای صادراتی ایران از طریق هوایی گفت: عمده کالاهای صادراتی ایران از طریق هوایی مربوط به خشکبار، میوه، سبزیجات و .. می‌شود.

اگرچه ترانزیت هوایی در برخی از کشورها یکی از راه های افزایش درآمدهای ارزی است، و از چنان اهمیتی برخوردار است که حیات اقتصادی کشورها به آن بستگی دارد، اما در ایران، به خاطر وضعیت خاص حاکم بر صنعت هوانوردی، ترانزیت هوایی کالا و درآمدهای ناشی از آن مغفول مانده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.