| کد خبر: 27471 |

قطارهایی که در تونل مخفی کاری مسئولان چپ می‌کنند / تکرار سوانح روی ریل بی‌توجهی

تین نیوز | نهمین حادثه در محور ریلی جنوب در حالی بامداد امروز سه‌شنبه رخ داد که متولیان امر به مانند حوادث قبلی سعی در مخفی کردن وقوع حادثه داشتند، موضوعی که از چشم رسانه‌ها دور نماند.
 
حوالی ساعت دو و 30 دقیقه بامداد امروز سه‌شنبه قطار باری در مسیر ریلی جنوب بار دیگر دچار سانحه می‌شود تا مخفی کاری مسئولان موجب تاخیر در اطلاع رسانی در این زمینه شود، برخوردی که در دیگر حوادث مشابه نیز تکرار شده است.
 
مدیرکل راه آهن استان لرستان زمان وقوع حادثه را دو بامداد امروز اعلام می‌کند و می‌گوید که خط آهن سراسری جنوب در ساعت 10 و 30 دقیقه بازگشایی شده است.
 
تناقض در زمینه تعداد حوادث رخ داده؛ مسئله این است
علیزاده از ایجاد تاخیر برای حرکت سه قطار مسافربری در این مسیر خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: حادثه ریلی یاد شده طی بامداد امروز در محل ایستگاه کشور رخ داده است و عملیات ترمیم خط تا ساعت 10 صبح امروز ادامه داشته است.
 
وی آمار مسافران قطارهای عبوری معطل شده از شب گذشته تا صبح امروز را اعلام نکرده و می‌گوید که در این زمینه آماری در اختیار ندارد.
 
نکته جالب آنجاست که به رغم اینکه حادثه رخ داده در بامداد امروز نهمین حادثه طی سالجاری در محور ریلی جنوب محسوب می‌شود، مدیرکل راه آهن استان لرستان تعداد این حوادث را به زعم خود تنها سه حادثه می‌داند.
 
علیزاده می‌گوید: واگن‌های قطار باری خارج شده از خط حامل پودر سنگ بوده‌اند که خسارات زیست محیطی نداشته‌‌اند.
 
وی یادآوری می‌کند که با توجه به بازگشایی محور هیچ کدام از قطارهای عبوری از خط آهن سراسری شمال - جنوب لغو نشده‌اند و مطابق برنامه قبلی حرکت می‌کنند.
 
ستاد مدیریت بحران: اطلاع‌رسانی از طریق راه آهن باید صورت گیرد
مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان نیز معتقد است که اطلاع رسانی در زمینه حوادث ریلی باید توسط متولیان امر در اداره کل راه اهن استان لرستان صورت گیرد چرا که این حوادث در زمره حوادث غیرمترقبه محسوب نمی‌شود که در حوزه اختیار ستاد حوادث غیرمترقبه استان باشد.
 
رضا آریایی با یادآوری اینکه در این حادثه 9 واگن قطار باری از ریل خارج شده است می گوید: این حادثه در ایستگاه صعب‌العبور کشور رخ داده و امکان اعزام اتوبوس یا هر وسیله دیگری برای جابجایی مسافران قطارهای عبوری وجود نداشته است.
 
وی با بیان اینکه درخواستی برای اعزام اتوبوس نیز از سوی مسئولان راه آهن ارائه نشده است یادآور می‌شود: در این منطقه به لحاظ شرایط توپوگرافی راه دسترسی غیر از مسیر ریلی وجود ندارد.
 
آریایی با ارجاع خبرنگاران برای دریافت اطلاع تکمیلی به مسئولان راه آهن معتقد است که ارائه اطلاعات در این زمینه در مورد علت و چگونگی حادثه در حوزه اختیارات راه آهن است.
 
حوادثی که علت آنها هیچ گاه اعلام نمی‌شود
 
این سخنان در حالی مطرح می شود که مسئولان امر در اداره کل راه اهن لرستان اعلام علت حادثه را در گرو بررسی کمیسیون سوانح راه اهن می دانند، موضوعی که هیچ گاه اطلاعات آن در اختیار رسانه ها قرار داده نمی شود تا به نوعی رسانه‌ها دنبال نخود سیاه فرستاده شوند.
 
پرواضح است که فرسودگی خطوط ریلی محور جنوب در محدوده استان لرستان بی ارتباط به موضوع خروج واگن های باری از ریل نبوده و تکرار این حوادث در میان بی توجهی مسئولان امر نگران کننده است.
 
پیگیری در مورد وقوع حادثه شب گذشته از مسئولان اداره کل محیط زیست لرستان نشان می‌دهد که پودر سنگ خالی شده در منطقه به لحاظ زیست محیطی آلودگی جدی نداشته ولی باید این پودر سنگ هرچه سریعتر از محیط زیست منطقه جمع آوری شود.
 
بنابر این گزارش حوادث ریلی در محور جنوب در حالی تکرار می شود که تاکنون بارها مسئولان مختلف از تکرار این حوادث ابراز نگرانی کرده اند چرا که اگر به جای یکی از این قطارهای باری یک قطار مسافربری از ریل خارج شود معلوم نیست چه فاجعه ای رخ خواهد داد.
 
انتقادات سکوت مسئولان را نمی شکند
در آخرین اظهارات در این زمینه حجت الاسلام قاسم متقی نیا امام جمعه موقت خرم آباد با اشاره به وقوع حوادث متعدد در خطوط ریلی استان لرستان از مسئولان ملی و استانی خواست با تدبیر  و چاره اندیشی برای رفع مشکل فرسودگی این خطوط ریلی اقدام کنند.
 
 این سخنان امام جمعه موقت خرم آباد در حالی مطرح شد که تاکنون 9 حادثه در خطوط ریلی لرستان طی سالجاری رخ داده که دو حادثه اخیر در مهر و آبان ماه سالجاری با عدم اطلاع رسانی مسئولان مواجه شد.
 
سید عابدین نوری سخنگوی شورای شهر دورود و عضو هیئت رئیسه شورای عالی استانهای کشور پیش از این به گفته بود که قدمت خطوط ریلی در استان لرستان به هفتاد سال می رسد و تاکنون به علت فرسودگی به خصوص از ایستگاه دورود تا تله زنگ هر ماه شاهد حوادث و اتفاقات ناگواری بوده ایم.
 
وی با یادآوری اینکه به رغم وقوع اتفاقاتی که همواره شاهد آن هستیم مدیران ارشد راه آهن در بیشتر مواقع سکوت پیشه کرده و در این زمینه اقدامی انجام نمی‌دهند، از مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواسته بود که پیش از وقوع فاجعه انسانی در این مسیر نسبت به بازسازی خطوط فرسوده ریلی جنوب در محدوده لرستان اقدام کنند.
 
بنابر این گزارشنخستین اخبار و گزارشها از وضعیت فرسودگی خطوط ریلی جنوب در محدوده استان لرستان در سال 89 منتشر شد.
 
خبرهایی از خروج مکرر قطارهای باری در این محور ریلی که منجر به مسدود شدن محور می شد.
 
این در حالیست که طی این سال‌ها به طور مکرر شاهد وقوع حوادث مختلف در استان بودیم به طوریکه در هفت ماه نخست سالجاری هشت حادثه در این محورهای ریلی به وقوع پیوسته است.
 
ششمین حادثه در این محور ریلی در شهریورماه سالجاری به وقوع پیوست تا به دنبال آن رودخانه سزار شاهد سرازیر شدن نزدیک به 60 هزار لیتر سود سوزآور باشد، موضوعی که تلفات نزدیک به 120 هزار قطعه ماهی را در این رودخانه مهم که از سرشاخه‌های دز محسوب می‌شود را به دنبال داشت تا این حادثه فاجعه زیست محیطی سال 93 لرستان نام بگیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مرتضی 0 0

    همه این سوانح به علت فرسودگی خطوط این ناحیه میباشد و باید هرچه سریعتر اقدام به بازسازی شود. این اقای مدیر کل که میگه سه سانحه پس معلومه که بی … اخه اگه مدیریت داشت نمیگذاست این همه سوانح بره بالا مگه سال گذشته یادتون نیست فقط یک یا دو سانحه در محور بودکه فکر کنم هیچ قطاری لغو نشد اون زمان اقای درویشی مدیر کل بودن.

  • کارشناس خط و سازه های فنی راه آهن 0 0

    ببخشید اگه ما کار شناسیم یا باید به حرف ما گوش بدند یااون چیزی که به نفعشونه انجام بدند. این خط نیازی به بازسازی نداره. نیاز به بهسازی در برخی نقاط داره. و اصلا هر کسی که بگه این خط باید اسلب ترک بشود یا مریض روانی است یا مسائل پشت پرده وجود داره یا منفعت شخصی ولا غیر. این سوانح هم همشه از سوء مدیریت حاکم در راه اهن نه امیدوارم آقای وزیر سریع موضوع را تشخیص و اقدام عاجل کنه. البته با درایتی که آقای وزیر دارند بالاخره تشخیص خواهند داد

  • 0 0

    در[…] وضعیت ناهنچار خط و نابسامانی عملکرد مجموعه راه آهن مطرح شد که به حدی است که به قول[…] فکر عبور بی سانحه از این خط جای تعجب دارد نه عبور با سانحه

  • کارشناس ریلی 0 0

    متاسفانه من کارشناس مجرب ریلی در این اطاق فکر نمی بینم جز مهندش محسن هاشمی آنهم بعنوان فرد با تجربه ریلی موفق. بنابراین هیچ توقعی از این اطاق فکر نداشته باشید. چون وقتی صاحب نظر نباشی در تخصصی چه فکری می تونه کار ساز باشه؟؟؟!!!!!

  • saeed 0 0

    بهتر نیست به این فکر کنیم که خصوصی سازیهای ما تقریبا ۸۰ درصدش مشکدار است؟ چرا لحظه ای فکر نمیکنیم که همان کارگران خط و اداره خط قدیم را چگونه آواره شرکتهای مختلف کردیم و آن شرکتها چگونه حقوقات آنها را پایمال کردند و این مشکلات بازخورد همان انتقالات و استثمار نیروی کار هست؟ وای بروزی اگر مشاغل حساس تر مانند لکوموتیورانی را هم اینگونه خصوصی سازیم!

  • یک کارشناس ریلی مجرب 0 0

    از جناب کارشناس ریلی که صلاحیت تخصصی اعضای اتاق فکر ریلی را زیر سوال بردند می خواهم فهرست اعضای اتاق فکر را مرور نمایند و اگر واقعا و بدون غرض می فرمایند و ترکیب تیم موجود را فاقد تخصص ریلی می دانند تیم جدیدی از متخصصان کشور را پیشنهاد فرمایند