| کد خبر: 27409 |

فرصت هایی بزرگ در بازار حمل و نقل کشور

تین نیوز | گستردگی بازار حمل و نقل به اندازه‌ای است كه اگر هر سال چندین نمایشگاه در این حوزه برگزار شود باز هم شركت‌ها و فعالان اقتصادی مربوطه از آن استقبال می‌كنند اما گشت و گذار در این نمایشگاه و گفت‌وگو با مسئولان غرفه‌ها نشان می‌دهد انتظارات و برداشت‌های آنها از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تا چه اندازه متفاوت است. گروهی از دست‌اندركاران صنعت حمل و نقل معتقدند نمایشگاه از هدف اصلی خود یعنی برقراری ارتباط بی‌واسطه بین تولید‌كننده محصولات و خدمات و مصرف‌كنندگان دور افتاده و فقط به مكانی برای پیش‌فروش محصولات برخی شركت‌های خودروساز تبدیل شده است. به عقیده آنها دولت باید در راستای حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان حمل و نقل و گسترش بازار آنها در این قبیل نمایشگاه‌ها اقدام كند. در مقابل عده‌ای هم معتقدند حضور شركت‌های قدرتمند و مسئولان مرتبط با حوزه حمل و نقل در نمایشگاه امسال به مراتب پررنگ‌تر از گذشته بوده است و از رهگذر این توجه می‌توان به چشم‌انداز پیش‌روی صنعت حمل و نقل و بازارهای مرتبط با این صنعت امید بست.
 
توسعه حمل و نقل عمومی بدون توجه به بخش نرم‌افزاری ممكن نیست
محمد مهینی؛ رئیس هیات‌مدیره شركت ویراتك شریف، یكی از حاضران در این نمایشگاه است كه با معرفی این شركت به‌عنوان مجموعه‌ای دانش‌بنیان در زمینه تولید محصولات نرم‌افزاری كاربردی در حوزه‌های گوناگون از جمله حمل و نقل به «كسب وكار» می‌گوید: توسعه حمل و نقل عمومی تنها از طریق افزایش امكانات سخت‌افزاری و تعداد خودروهای ناوگان ممكن نیست و استفاده بهینه از ناوگان، نیازمند استفاده دقیق و علمی از اطلاعات و هوشمند‌سازی مدیریت ناوگان حمل و نقل است. مهینی با اشاره به محصول ویژه این شركت كه نرم‌افزاری برای مدیریت هوشمند و مكان محور ناوگان حمل و نقل است، می‌افزاید: این نرم‌افزار قابلیت مدیریت هوشمند انواع ناوگان از جمله اتوبوسرانی، تاكسیرانی، جمع‌آوری پسماند و ناوگان ویزیتوری و پخش را به مدیران مربوطه می‌دهد كه از این طریق صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مسافت طی شده توسط ناوگان و هزینه‌های مرتبط ایجاد می‌شود.
 
دولت باید نمایشگاه را به امكانی برای تجاری‌سازی تبدیل كند

مهینی در ارزیابی نقاط قوت و ضعف نمایشگاه امسال، گفت: نمایشگاه باید به تجاری‌سازی یك محصول دانش بنیان كمك كند و دولت باید در این راستا از شركت‌های فعال حمایت كند اما متاسفانه این اتفاق در كشور ما كمتر می‌افتد و همانطور كه شاهد هستید نمایشگاه به امكانی برای پیش فروش خودرو تبدیل شده است. پیش فروش خودرو اتفاق بدی نیست اما پایین آمدن سطح نمایشگاه به این حد، نامطلوب است. وی افزود: حمایت دولت از نرم‌افزار مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل كه در مجموعه ما با تلاش عده‌ای از نخبگان دانشگاه شریف تولید شده ، در سایه تغییر قوانین امكان‌پذیر است به‌گونه‌ای كه مثلا واردات این نرم‌افزار از خارج كاملا ممنوع شود. حمایت دیگری كه از دولت انتظار داریم این است كه به مصرف‌كنندگان محصولاتی كه ادامه تولید آنها ایجاد صرفه‌جویی و كارآفرینی می‌كند، یارانه اختصاص یابد. در واقع ما برای خودمان وام یا درخواست ویژه‌ای نداریم فقط می‌خواهیم محصول ما با تسهیلات به دست مصرف‌كننده كه شركت‌های حمل و نقل هستند، برسد تا آنها رغبت بیشتری برای خرید این محصول  داشته باشند.

مساعدت دولت در پرداخت مطالبات بخش خصوصی
فرزاد رمضانی؛ عضو هیات‌مدیره شركت ایران روور تولید‌كننده خودرو بیابانی و آپشن خودروهای 4 محور، وضعیت شركت‌های حمل و نقل را تاحدودی متاثر از وضعیت كلی اقتصاد كشور دانست و به «كسب وكار» گفت: كاهش فروش و ركود كم و بیش در اغلب شركت‌های تولید‌كننده كالا و خدمات حمل و نقلی هم قابل مشاهده است و امیدواریم وضعیت فعلی با چشم‌انداز مثبتی كه در بازارهای مختلف به وجود آمده، در آینده نزدیك به وضعیتی مطلوب تبدیل شود. این فعال صنعت حمل و نقل مشكل اصلی شركت‌های حمل و نقلی كه طرف حساب آنها دولت است را تاخیر در پرداخت‌ها اعلام كرد و افزود: اگر سازمان‌های دولتی درباره پرداخت مطالبات شركت‌های خصوصی مساعدت بیشتری انجام دهند، ادامه كار این شركت‌ها با مشكل مواجه نمی‌شود و این شركت‌ها نیز می‌توانند سهم خود را در توسعه حمل و نقل عمومی به خوبی ایفا نمایند.
 
تهیه مواد اولیه از كانال دلال‌ها
شركت‌های تولید‌كننده تجهیزات ایمنی ترافیك عموما با مشكل تهیه مواد اولیه مواجه هستند و مجبورند مواد اولیه را از كانال دلال‌ها تهیه كنند. مسعود مخلق‌آذر؛ رئیس هیات‌مدیره شركت ایمن راه با بیان این مطلب به «كسب وكار» گفت: اگر مشكل تهیه مواد اولیه حل شود ،
شاهد كاهش قابل‌توجه قیمت تجهیزات ایمنی ترافیك خواهیم بود چرا كه درحال حاضر مواد اولیه با قیمت غیرواقعی به دست تولید‌كنندگان می‌رسد و قیمت تمام شده آنها به صورت كاذب افزایش پیدا می‌كند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.