| کد خبر: 27406 |

ایران، دولت الکترونیک ندارد

تین نیوز | دولت باید این توانایی را داشته باشد كه بهترین خدمات را در كمترین زمان و با بهترین راندمان در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار دهد.
سیستم‌ها و ابزارهایی كه در حال حاضر در ادارات دولتی برای ارائه خدمات و اطلاعات به شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرند، قدیمی بوده و روند كار در دستگاهای دولتی كند است و در جلب رضایت شهروندان موفقیت چندانی ندارد. هدف اصلی دولت الكترونیك، فراهم آوردن محیط دیجیتالی برای ارائه اطلاعات، ایجاد ارتباطات و ارائه خدمات است. تهیه و تدارك اطلاعات كامل و جامع در زمینه فرآیندهای اجرایی، اوراق و فرم‌های موجود برروی اینترنت در زمینه ارائه اطلاعات و تسهیلات برای ثبت و بایگانی فرم‌های الكترونیكی و ابلاغ‌های رسمی ارائه شده از طریق پست، نمونه‌هایی از خدمات دولت الكترونیك است.
دولت الكترونیك در اواخر دولت هشتم مورد توجه قرار گرفت اما در دولت نهم و دهم، طرح‌های راهبردی آن تا حدی كنار گذاشته شد و در حال حاضر ایران به لحاظ شاخص‌های حكومت الكترونیك، در میان كشورهای جهان و حتی منطقه جایگاه مناسبی ندارد.

رمضان شجاعی، عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینكه حتی مكاتبات نمایندگان مجلس با وزارت‌خانه‌ها نیز به صورت دستی و كاغذی انجام می‌شود، می‌گوید: «بعضی از وزارت‌خانه‌ها حتی سامانه الكترونیكی ندارند و هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها در این زمینه ایجاد نشده است. اگر دولت الكترونیك به معنای واقعی شكل بگیرد، هزینه رفت و آمد‌ و حتی ترافیك شهری كاهش پیدا كرده و در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود.»
شجاعی می‌افزاید: «نیاز به سیستمی یكپارچه و هماهنگ وجود دارد كه بتواند دستگاه‌ها، ادارات و بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی را در ارتباط با هم قرار دهد. مجلس باید برای این مساله قانون مدون و مشخصی داشته باشد و دولت نیز می‌تواند در این زمینه لایحه جامعی را به مجلس ارائه كند.»
 
زیرساخت‌های دولت الكترونیك در كشور ایجاد نشده است
اسماعیل قدیمی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با تاكید بر اینكه دولت الكترونیك نیاز به زیرساخت‌های قوی دارد، می‌گوید: «دولت الكترونیك نیازمند زیرساخت‌های فناورانه، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و نیروی انسانی متخصص است. دولت الكترونیك نیازمند سیستم‌های دولتی و غیردولتی قوی، دارای راهبرد و سیاست‌گذاری مشخص است. كشورهای آمریكایی، اروپایی، چین و برخی دیگر از كشورهایی كه به تازگی به جمع كشورهای صنعتی پیوسته‌اند از این زیرساخت‌ها برخوردار هستند. در این بین نیروی انسانی و مدیریت كار آمد و علمی از بیشترین اهمیت برخوردار است. متاسفانه مدیریت در كشور آن‌طور كه باید علمی، مبتنی بر شایسته‌سالاری، تجربیات تاریخی و ساز و كار‌های تصمیم‌گیری عقلانی نیست.»

قدیمی با تاكید بر اینكه به هیچ‌وجه زمینه‌های مورد نیاز برای ایجاد دولت الكترونیك در ایران وجود ندارد، می‌گوید: «دولت الكترونیك؛ یعنی دولتی كه قادر است همه زیرساخت‌ها و ساختارهای فناورانه، مدیریتی، علمی و مهارتی لازم برای حذف كاغذ، رویه‌های سنتی و تعامل دارای بهره‌وری بالا را ایجاد كند كه عموما در ایران شكل نگرفته است.»

این استاد دانشگاه، یكی از دلایل مهم عدم شكل‌گیری دولت الكترونیك در ایران را عدم رقابتی‌بودن اقتصاد آن می‌داند و می‌گوید: «وقتی اقتصاد نفتی مطمئن از درآمدهای بادآورده وجود دارد، چطور ممكن است دولت الكترونیكی كه مبنای آن بر رقابت است در كشور شكل گیرد؟ ایران هنوز در دوران پیشا صنعتی به‌سر می‌برد، در حالی كه دولت و شهروند الكترونیك مربوط به دوران پسا صنعتی است؛ یعنی كشوری كه در آن همه ‌ساز و كارهای رقابت ایجاد شده، پست‌ها شایسته‌سالارانه توزیع می‌شود و بر اساس نیروی متخصص شكل گرفته است. در ایران هنوز زیرساخت‌ها و ساختارهای صنعتی نیز ایجاد نشده است، پس نمی‌توان انتظار داشت به مرحله دولت الكترونیكی جهش كند كه سیستم تعامل و همكاری در آن بسیار پیچیده‌تر بوده و مبتنی بر خلاقیت، فناوری و شناخت از فناوری و مهارت استفاده از آن است. شهروند و دولت الكترونیك نیازمند سواد رسانه‌ای هستند، در حالی كه در ایران سواد رسانه‌ای حتی در بین متخصصان نیز ناچیز است.»
 
در زمینه دولت الكترونیك طرح مشخصی وجود ندارد
دخیل‌عباس ‌زارع‌زاده، عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس  با بیان اینكه دولت الكترونیك باید به صورت جدی دنبال شود، می‌گوید: «دولت الكترونیك نیازمند طرح و برنامه‌ریزی‌ مدون است كه سازمان‌ها و ادارات مختلف را در پیوند منسجم و هماهنگ با یكدیگر قرار دهد. متاسفانه سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در زمینه طراحی و به‌كار‌گیری سیستم‌های جدید در بخش دولتی صورت نگرفته است تا سیستم‌های داخلی بخش دولتی، ‌داده‌ها و اطلاعات و ابزارهای مدیریتی با یكدیگر هماهنگ و در ارتباط باهم باشند.»
زارع‌زاده با تاكید بر اینكه در مجلس در زمینه دولت الكترونیك طرح مشخصی وجود ندارد، می‌گوید: «البته به دلیل اینكه دولت الكترونیك دارای جنبه‌های درون سیستمی برای دولت است، دولت باید در این‌زمینه پیشنهادات خود را به مجلس ارائه كند و در این زمینه اقدامات كارشناسانه انجام دهد كه در این‌صورت توفیق بیشتری نیز خواهد داشت، مجلس نیز می‌تواند در این زمینه دولت را یاری  كند.»

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.