| کد خبر: 27336 |

عقب‌ماندگی ۹ساله در اجرای اهداف اقتصادی

تین نیوز |  9 سال از اجرای سند چشم‌انداز در کشور گذشته است و اکنون مقامات دولتی از تحقق‌نیافتن اهداف این سند بالادستی در کشور خبر می‌دهند.
سخنگوی دولت گفته است: برنامه چهارم توسعه را پشت سر گذاشته و برنامه پنجم نیز سال دیگر تمام می‌شود و به این صورت نیمی از زمان اجرای افق چشم‌انداز 1404 را که باید از 1384 تا 1404 طی می‌کردیم، سپری کرده‌ایم اما هنوز به نیمه راه نرسیده‌ایم.
رییس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم می‌گوید «کشور به‌لحاظ اقتصادی 9سال از سند توسعه چشم‌انداز عقب است.» این اظهارات به آن معناست که از سال 84 تاکنون که موضوع سند چشم‌انداز 20ساله عنوان شده، عملکرد اقتصادی ما، در راستای رسیدن به اهداف سند 20ساله نبوده است.
سند چشم‌انداز 20ساله ایران، سندی جهت تبیین افقی برای توسعه ایران در زمینه‌های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده است. اجرای این سند از سال 84 آغاز شد و به موجب آن قرار بوده است در فاصله سال‌های 84 تا 1404، چهار برنامه توسعه پنج‌ساله‌ای که تدوین می‌شود، همگی در راستای تحقق این سند بالادستی باشد. اجرای این سند، در سال 84همزمان با آغاز برنامه چهارم توسعه بود.
برنامه‌ای که با دولت نهم آغاز شد و چون دولت اعتقادی به آن نداشت، برنامه از دستور کار خارج شد. بعد از آن با یک‌سال تاخیر برنامه پنجم توسعه تدوین شد. اما آنچه کارشناسان در این مدت بر آن تاکید کرده‌اند، تعهد‌نداشتن دولت به برنامه‌های توسعه بوده است و عقب‌ماندگی‌های اساسی از آن؛ حال این بی‌توجهی به برنامه خود را در سند چشم‌انداز هم نشان می‌دهد.

عدم تسلسل در برنامه‌های توسعه، عامل عقب‌ماندگی
به گزارش ایرنا معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری با اشاره به عقب‌ماندگی از اجرای سند چشم‌انداز گفت: نیازمند جهشی بیشتر در برنامه‌های پیش‌رو یعنی برنامه ششم و هفتم هستیم و از این جهت برنامه ششم برنامه‌ای بسیار پراهمیت است. نوبخت تصریح کرد: باوجود پنج برنامه پیش از پیروزی انقلاب و پنج برنامه بعد از پیروزی انقلاب، ما هنوز به مرزهای توسعه‌یافتگی نرسیده‌ایم، درحالی‌که برخی کشورها همراه یا بعد از ما این برنامه‌ها را شروع کرده‌اند اما هم‌اکنون در مراحل توسعه‌یافتگی قرار دارند و از نظر توسعه انسانی نیز در پله‌های بالاتری ایستاده‌اند.
وی یکی از مسایل موجود در برنامه‌های توسعه‌ای کشور را فاقد نگاه بلندمدت‌بودن‌ ذکر کرد و گفت: این برنامه‌ها متسلسل نبوده و گاهی اوقات مسیرها تغییر می‌کردند. مثلا در یک برنامه ما محور توسعه را صادرات و در برنامه‌ای دیگر محور توسعه را کشاورزی و در برنامه‌ای دیگر محور توسعه را صنعت مشخص کردیم؛ این در حالی است که باید برنامه مشخصی در پیش می‌گرفتیم تا بتوانیم به هدفمان دست یابیم.

رییس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس دبیرخانه دایمی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه «9 سال از سند توسعه چشم‌انداز 20ساله کشور عقب هستیم» گفت: باید برای جبران این عقب‌افتادگی تلاش شود تا به اهداف موردنظر در این سند برسیم.
محمدابراهیم مداحی با بیان اینکه «رضایت مقام‌معظم‌رهبری از تحقق کامل اصل 44 قانون اساسی، زمینه‌ساز دغدغه ما برای تحقق کامل برنامه چشم‌انداز 1404 شده است» افزود: هرچند از برنامه چشم‌انداز حدود 9سال عقب هستیم و همچنین وضعیت خوبی در حوزه اقتصاد نداریم، اما در مقابل در حوزه‌‌های علمی و فناوری، سیاسی، امنیتی و بهداشت عملکردمان خوب بوده است.
وی تصریح کرد: راه عقبگردی در کار نیست و به اجبار باید حرکت روبه‌جلو داشته باشیم و برای تحقق آن از تمام ظرفیت‌‌های کشور استفاده کنیم. در این ارتباط سند آمایش سرزمینی کمک خوبی برای ما خواهد بود و تاکنون از سفر به 26 استان کشور آنها را به سه گروه الف، ب و ج تقسیم کرده‌‌ایم. همچنین نشست‌های مشترکی با خانه صنعت و معدن و خانه کشاورز داشته‌ایم تا نسبت به شناسایی فقدان یا خلأهای قانونی اقدام کنیم که نتیجه کار پالایش این اطلاعات و ارایه آنها به مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قوانین بوده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.