| کد خبر: 27328 |

خطر همیشه در کمین است

تین نیوز | مخاطراتی که انسان در طول قرن‌های متمادی زندگی خود با آن مواجه بوده گاه و بیگاه وضعیت بحرانی و خطرات جبران ناپذیری را به زندگی انسان‌ها تحمیل کرده است. از این رو در دهه‌های اخیر بسیاری از کشورها و دولت ها به فکر آمادگی همیشگی در برابر خطرات و بحران‌ها افتاده‌اند. این اقدامات غیرنظامی دولت‌ها در راستای مقابله با مخاطرات و بحران‌هایی چون جنگ، تهاجمات فرهنگی و حتی سیل، زلزله و... در لغت پدافند غیرعامل نام گرفته است.در یک تعریف کلی، به هر اقدام غیرمسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی‌انسانی، ساختمان‌‌ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن  یا مخاطرات طبیعی شود، پدافند غیرعامل گفته می‌شود.
 تاریخچه پدافند غیرعامل
می‌توان چنین ادعا کرد که قدمت پدافند غیرعامل به قدمت تمدن بشری بازمی‌گردد اما این موضوع برای نسل‌های بشر به صورت تلاش آنها برای حراست و مراقبت در برابر دشمنان طبیعی و انسانی نمایان شده و دولت‌ها در طول تاریخ همواره تمهیداتی را برای در امان ماندن از این حوادث مدنظر داشته‌اند. برج‌ و باروهای حفاظتی شهر‌ها ، قلعه‌ها و حصارها نمونه‌های بارزی در این مورد هستند.در عصر جدید با توجه به مقتضیات عالم جدید و ایجاد دولت‌ها، این موضوع از حیطه شهر‌ی به گستره ملی نیز انتقال پیدا کرده است. با بروز جنگ جهانی اول و دوم و کشیده شدن جنگ به شهرها این موضوع اهمیت بیشتری یافت و شکل علنی به خود گرفت. پس از آن، جنگ سرد و چالش‌های جهانی مرتبط با سلاح‌های کشتار جمعی اهمیت آن را بیش از پیش مطرح کرد. در بیان کلی، پدافند غیرعامل نوعی آمادگی برای پیشگیری حوادث و مقابله با حوادث غیرمترقبه است.به دلیل اهمیت این موضوع از تاریخ چهارم تا دهم آبان به عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است. همزمان با شروع این هفته برخی از مقامات و مسئولان اظهارنظرهایی پیرامون آن ارائه داده‌اند.
 موضوع انشا: پدافند غیرعامل
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در اظهاراتی، نوشتن انشایی با سه موضوع در خصوص پدافند غیرعامل برای دانش‌آموزان مقاطع متوسطه دوره اول و دوم کشور مطرح کرد. بر این اساس، دانش‌آموزان می‌توانند یکی از سه موضوع یادشده را انتخاب کرده و حداکثر در سه صفحه انشای خود را به نگارش درآورند و تا پایان آبان‌ فرصت ارسال مطالب خود را دارند.سردار غلامرضا جلالی همچنین، گفت: یکی از مفاهیم پدافند غیرعامل، در بخش راهبردی و بلندمدت است که مجلس، دولت، ریاست جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت نظام مخاطبان این مفهوم هستند.او مفهوم سازمان پدافند غیرعامل را در بخش زیرساخت‌ها تعریف کرد و ادامه داد: در این حوزه مهندسی، فضای خانواده، شرکت‌های دولتی و خصوصی و پیمانکاران نیز مخاطب هستند.به گزارش ایرنا، سردار جلالی افزود: سازمان پدافند غیرعامل و سازمان استاندارد تلاش می‌کنند در قالب تفاهم‌نامه‌ای که امضا شد در این حوزه گام بردارند. این تفاهم‌نامه مفاهیم کلی را در برمی‌گیرد، از این رو کارگروهی تشکیل شده که می‌تواند مفاهیم را اجرایی کند و در دو سه ماه آینده به روسای خود گزارش دهد.
 پدافند غیرعامل در پیشگیری و مدیریت بحران خلاصه می شود
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این باره گفت: در مجموع اقدام‌ها در پدافند غیرعامل نیاز به دانش، هوشیاری و مهارت داریم تا جامعه را در صورت وقوع حوادث حفظ کنیم.اسفندیار چهاربند اظهار کرد: شاید بتوانیم پدافند غیرعامل را در پیشگیری و مدیریت بحران خلاصه کنیم. چرا که همه ما از طریق انواع حوادث طبیعی و انسان‌ساز تهدید می‌شویم.به گزارش فارس، او افزود: حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و توفان است که به انسان صدمه می‌زند و انسان باید بتواند پیشگیری کرده و بحران را نیز مدیریت کند. دسته دیگر حوادث انسان‌ساز است مانند رخدادهای نامطلوب فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که باید پیشگیری کرده و در صورت وقوع بحران آن را مدیریت کرد و مجموع این اقدام‌ها نیاز به دانش، هوشیاری و مهارت دارد تا جامعه را در صورت وقوع حوادث حفظ کنیم.
 استانداردها از الزامات پدافند غیرعامل هستند
در یکی دیگر از اظهارات نیز رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، استانداردها را از الزامات پدافند غیرعامل دانست و گفت: پدافند غیرعامل باید به روش‌های جدید مجهز شود که این روش‌ها مبتنی بر استانداردهای روز دنیاست.به گزارش ایرنا، نیره پیروزبخت با بیان اینکه زمانی که به استانداردها توجه کنیم در واقع به سمت شفاف‌سازی حرکت خواهیم کرد، افزود: استاندارد نظمی است مبتنی بر قاعده و قانون که به طور قطع به شفاف‌سازی فعالیت‌ها کمک می کند و شفاف‌سازی نیز در حوزه پدافند غیرعامل تاثیر بسزایی دارد.
 پدافند غیرعامل و ساخت و سازهای شهری
یک جامعه شناس شهری در گفت و گو با آرمان می‌گوید: یکی از مصادیق پدافند غیرعامل توجه به ساخت شهر برای مقابله با بحران هایی از قبیل سیل، زلزله، جنگ و... است. در مورد این مساله یکی نظارت بر ساخت و سازهای واحدهای مسکونی و دیگری اجرای طرح جامع و تفصیلی شهر مطرح می‌شود.قمر فلاح می‌افزاید: اما متاسفانه این موارد یا اجرا نمی شود یا اینکه در کمیسیون ماده 5 قوانین را تغییر می‌دهند. چیزی که در قوانین وجود دارد این است که در کوچه‌های کم عرض به هیچ وجه نباید برج ساخته شود اما، متاسفانه می بینیم که عده‌ای هستند که قانون را تغییر می‌دهند. فروش تراکم هم که یکی از منابع کسب درآمد مدیران شهری است.او تصریح می‌کند: مساله دیگر این است که بارها و بارها بر این موضوع که تهران بر روی خط زلزله قرار دارد تاکید شده است اما متاسفانه می بینیم که ساختمان‌سازی و شهرسازی روی اصول انجام نمی گیرد. در ساخت شهرها هم می‌بینیم که ساخت بزرگراه‌ها و ایجاد دسترسی‌ها از مواردی است که اصلا روی اصول نبوده و از سوی مدیران شهری مورد توجه قرار نمی گیرد.فلاح ادامه می‌دهد: یکی از مصادیق پدافند غیرعامل این است که فضای باز در شهرها برای جمع شدن مردم در مواقع بحران وجود داشته باشد. اما در شهری مانند تهران اصلا چنین فضایی را نداریم.او بیان می‌کند: آموزش و آگاه سازی هم در این مورد اصلا در کشور ما صورت نمی‌گیرد. این در حالی‌است که باید در محله‌ها و مدارس موضوع پدافند غیرعامل و مدیریت بحران آموزش داده شود. متاسفانه به طور کلی در این حوزه هیچ برنامه خاصی وجود ندارد.
 سیاست گذاری‌های اجتماعی و پدافند غیرعامل
یک سیاست گذار اجتماعی نیز در این‌باره به آرمان می‌گوید: مقابله با آسیب‌های اجتماعی همواره ارتباط مستقیمی با موضوع امنیت ملی و امنیت اجتماعی دارد. چرا که آگاهی‌رسانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌تواند کمک شایانی به مدیریت بحران کند.فرشید یزدانی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد سیاست گذاری‌ها در رابطه با آموزش جامعه که بتوانند در مواقع خاص به صورت خود‌گردان عمل کنند بسیار حائز اهمیت است. اما شاهد این موضوع هستیم که نقش سیاست‌گذاری‌ها در زمینه آموزش و مشارکت های مردمی در حوزه های اجتماعی این رویکرد ضعیف است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.