| کد خبر: 27297 |

روزنوشت چهارشنبه ۳۰ و پنجشنبه یکم آبان ماه سال ۹۳:

مذاکرات هسته‌ای تمدید می‌شود

وبلاگ تین نیوز، سیدحمید حسینی | فضای این روزهای كشور تحت تاثیر اسیدپاشی به پنج زن در اصفهان است و بازار شایعه و افترا داغ است، یكی از دوستان كه در نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشكی اصفهان شركت كرده، تماس گرفت و از نبود بازدید كننده و ترك نمایشگاه توسط خارجی ها خبر داد.
این جریان از یك طرف امنیت روانی جامعه را به هم زده و خانواده ها را دل نگران كرده، به طور مثال من امشب تا ساعت 9:30 جلسه داشتم و به نوه دهساله ام گفتم كه ساك ورزشی من و خودش را آماده كند و به در منزل بیاید تا قبل از ساعت ده شب در مجموعه انقلاب باشیم، نوه ام از من خواست كه وقتی در منزل رسیدم در پاركینك ایشان را سوار كنم وقتی علتش را پرسیدم گفت می ترسم در كوچه كسی رویم اسید بریزد. از طرف دیگر این جریان بر اقتصاد تورسیم كشور و خصوصا اصفهان به شدت آسیب خواهد رساند (اكنون اصفهان روزانه هزار نفر توریست خارجی دارد) 

آخر هفته را درگیر چند کار شخصی بودم و علیرغم دعوت قبلی نتوانستم درجلسه شورای گفتگوی استان تهران شرکت كنم، امیدوارم چند پروژه تجاری ملی که از چند وقت پیش پیگیری و 90 درصد کارهایش انجام شده عملیاتی گردد و من قادر باشم تا سفرهای خارجی خود به مقصد تركیه، ایتالیا و چین را انجام دهم. 

امروز در رابطه با مدیریت صدا و سیما از یك منبع موثق شنیدم که نهایتا سه نفر در مرحله نهایی باقی مانده اند که این سه نفر عبارتند از آقایان سرافراز، اخوی محمد و آقای صفار هرندی، احتمالا در هفته آینده حکم رئیس جدید صدا و سیما ابلاغ می گردد. 

روزنامه ها از ساخت فیلمی شبیه مارمولک در ترکیه خبر منتشر کرده و در این باره عكس ها و مطالب متعددی منتشر كرده و خواستار پیگیری این موضوع توسط مقامات مسئول شده اند، من یادم هست كه حدود دو سال پیش آقای مهندس حمزه لو یك تهیه كننده ترك را معرفی كرد كه خواستار خرید فیلم نامه مارمولك بود و نمی خواست بدون موافقت نوسیندگان فیلم نامه كپی برداری كند و با توجه به اینكه اخوی محمد وزیر ارشاد بود با من تماس گرفت كه این مجوز را از ارشاد دریافت دارد و دفتر اخوی آنان را به آقای كمال تبریزی ارجاع داد و من تلفن آقای تبریزی رادر اختیار این دوستان گذاشتم تا مذاكره و توافق كنند و فكر كنم كه این امتیاز را ترك ها خریداری نموده اند و با تغییراتی آن را برای تركیه بومی سازی خواهند نمود. 

از عصر چهارشنبه پیگیر ملاقات و جلسه با هیئت قطری بودم و مطلع شدم كه این هیئت ظهر پنج شنبه در اتاق ایران حضور خواهند یافت و با آقای دكتر سلطانی ملاقات خواهند داشت و لذا با دكترسلطانی هماهنگ كردم كه در جلسه حضور یابم ولی صبح پنج شنبه خبر رسید که جلسه اتاق منتفی شده و لذا با هماهنگی سفارت ایران در قطر در هتل آزادی با نائب رییس اتاق بازرگانی قطر ملاقات و گفتگو كردم، ایشان علاقه مند به مشارکت با شركت نفت در برداشت حداكثری از چاه های نفت با استفاده از تكنولوژی آلمان بود و از طرف دیگر آماده همكاری با شركت های فنی و مهندسی ایران در پروژه های راهسازی قطر و خواستارخرید قیر از ایران بود. 

در نشست رسمی وزیر اقتصاد و تجارت قطر با مهندس نعمت زاده كه از ساعت ١١ آغاز شد، شرکت کردم، در این نشست طرف ایرانی بر توسعه روابط تجاری و همکاری در برگزاری مسابقات جهانی فوتبال در قطر تاکید و لزوم توسعه روابط بانکی، ایجاد خط کشتیرانی و تسهیل در صدور ویزا را یاداور شد و خواستار کمک وزیر اقتصاد و تجارت قطر در این رابطه شد، ایشان نیز به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران تاکید و نهایتاً یک قرارداد بین بخش خصوصی ایران و قطر برای صدور سنگ امضا نمودند. 

دیروز نیز یک نشست با یک گروه ایرانی فعال در قطر داشتم که با مقامات عالیرتبه قطر همکاری داشته و خواستار خرید حامل های انرژی و مواد خام برای بازار آسیا بودند. 

گزارش از بازار انرژی چین به دستم رسید که جالب بود و حکایت از رسیدن مصرف روزانه نفت خام چین به بیش از ده میلیون بشکه و وادات حدود 6 میلیون بشکه در روز بود. اخیراً گزارش هایی منتشر شده که 180 میلیون بشکه نفت خام در حال حمل به طرف چین می باشد و چین از قیمت پایین نفت برای تامین ذخایر استراتژیك خود نهایت بهره را خواهد برد (البته این رقم معادل واردات یك ماه چین می باشد). از طرف دیگر چینی ها در بازار جهانی مشغول خرید طلا هستند و اكنون روزانه فقط صد كیلو شمش طلا از بازار دبی می خرند و پیام داده اند كه در صورت آمادگی حاضرند همین مقدار نیز از پالایشكاه پارس التون خریداری نمایند، متاسفانه در ایران انحصار هم بازارها نهایتا در اختیار یكی از ارگانهای دولتی است و بانك مركزی اجازه صادرات شمش طلا را نمی دهد. 
گزارش مفصل فوق را به مرکز بررسی های اقتصادی اتاق فرستادم تا ترجمه و در جلسه شورای مشاورین مورد بحث و بررسی قرار گیرد. 

پنجشنبه شب در مراسم روز ملی كره جنوبی كه در رزیدانس سفیر این كشور برگزار شد شركت كردم و دقایقی با رایزن بازرگانی ای كشور گفتگو كردم که از حضور هیئت بلند پایه" كترا"در تهران خبر داد كه یكشنبه با حضور مدیران بیش از ٥ شركت كره ای در هتل اوین برگزار و مقامات عالیرتبه دو كشور دیدگاه های خود را مطرح می كنند. 

افراد زیادی در رابطه با نتیجه مذاكرات و لغو تحریم ها نظر من را جویا می‌شوند من از قبل گفتم كه این مذاكرات تمدید خواهد شد و امریكایی ها در صددند تا قبل از حضور اروپایی ها در بازار ایران قراردادهای بزرگ اقتصادی با ایران را نهایی كنند (مخابرات، نفت، هواپیمایی، خودرو، غلات و دارو و،،،) سپس تحریم ها را لغو خواهند نمود، خبر امضا قرارداد بین بوئینك و ایران ایر و موافقت با فروش نقشه ها در این رابطه قابل توجه است، همزمان خبر واگذاری نمایندگی اپل و حضور جنرال موتورز در ایران در این راستا است. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.