| کد خبر: 26786 |

عمان رقیب بنادر امارات می‏شود؟

تین نیوز | عمان در تلاش برای تنوع بخشیدن به درآمدهای خود سعی دارد بندر سوهار را به مرکز تجارت در منطقه خلیج فارس تبدیل و در این زمینه با بنادر اماراتی رقابت کند.
 
 تبلیغی که در کنار بزرگراهی در خارج از بندر جبل علی دوبی نصب شده می‏گوید: نیازی نیست که شرکت‏ها کالاهای خود را از طریق مسیر تنگه هرمز ترانزیت کنند. در عوض آنها می‏توانند کالاهایشان را در بندری در خارج از خلیج فارس تحویل بگیرند و آن را از طریق خشکی به منطقه انتقال دهند.
 
در این بیلبورد تبلیغاتی نوشته شده است: «چرا وقتی می‏توانید مستقیما به خلیج فارس برسید، از مسیر تنگه هرمز استفاده می‏کنید؟» این بیلبورد، بندر جبل علی را نیز به چالش می‏کشد که به واسطه تخلیه بسیاری از محموله‏های ورودی به منطقه از مسیر تنگه هرمز به یکی از بزرگترین بنادر جهان تبدیل شده است.
 
این تبلیغ، درست در کنار بندر جبل علی، توسط بندر سوهار، تاسیسات واقع در ساحل شمالی عمان که فاصله ای حدودا 200 کیلومتری با جنوب شرق دوبی دارد، سفارش داده شده است.
 
سوهار رقابت خود را در زمینه تخلیه و بارگیری محموله‏های دریایی با جبل علی و دیگر بنادر مهم داخل خلیج فارس آغاز کرده است.
 
این بخشی از طرح بلندپروازانه عمان برای تنوع بخشیدن به منابع درآمدی خود علاوه بر نفت است. این طرح حکایت از آن دارد که تجارت خارجی در منطقه در سال‏های آینده تحولات قابل توجهی را شاهد خواهد بود.
 
ادوین لامرس، مدیر اجرایی بازرگانی سوهار، گفت: هدف این بندر تخلیه و بارگیری محموله‏های بزرگ کل منطقه خلیج فارس است، نه فقط عمان و این یکی از پروژه‏های کلیدی برای صنعتی شدن این کشور است.
 
وی افزود: این پروژه هزینه‏های زنجیره عرضه را برای عمان پایین می‏آورد.
 
عمان هم با پرسش مهمی که تمام صادرکنندگان نفت متمول حاشیه خلیج فارس با آن مواجه اند، روبروست: وقتی نفت تمام شود، ما چکار باید بکنیم؟
 
هرچند کشورهای عربستان، امارات و قطر ذخایر عظیمی برای ادامه تولید نفت و گاز در دهه‏های آینده دارند، اما ذخایر انرژی عمان بسیار کمتر است. بنابراین، احتمالا منابع انرژی این کشور زودتر به اتمام خواهد رسید. برآوردهای شرکت چندملیتی BP نشان می‏دهد که ذخایر نفت عمان ممکن است با میزان تولید فعلی در حوالی سال 2030 به اتمام برسد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.