| کد خبر: 26771 |

هواپیمای پرنده آزاد ساخته شد

تین نیوز  | هواپیمای پرنده آزاد در ورژن جدید با عنوان PICA1 و در کلاس VLA استاندارد اروپا است توسط شرکت هوافضای درنا و با حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری تولید و صبح 29 مهرماه در پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران رونمایی شد.
 
با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هواپیمای پرنده آزاد ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.
به گزارش تین نیوز از پایگاه اطلاع رسانی دولت  هواپیمای پرنده آزاد در ورژن جدید با عنوان PICA1 و در کلاس VLA استاندارد اروپا است توسط شرکت هوافضای درنا و با حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری تولید و صبح 29 مهرماه در پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران رونمایی شد.
این هواپیما 750 کیلوگرم وزن دارد و برای آموزش خلبانی، دوره های PPL، CPL و IR می تواند در مراکز آموزشی خلبانی مورد استفاده قرار گیرد و همچنین، تکنولوژی بالای مواد کامپوزیتی و تجهیزات پیشرفته ناوبری از دیگر خصوصیات بارز این هواپیما است.
رفتار پروازی این هواپیما در مقایسه با هواپیماهای کلاس VLA به لحاظ سرعت، برد و سقف پرواز قابل رقابت با موارد مشابه خارجی آن است.
این هواپیما با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در راستای سیاست حمایت از شرکت های دانش بنیان هوایی ساخته شده است.
پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران که دربرگیرنده توان ملی کشور در حوزه‌های مختلف هوافضاست، به عنوان معتبرترین نمایشگاه هوافضای کشور و به همت اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از 29 مهر تا 2 آبان ماه سال جاری در سالن حجاج ترمینال 5 فرودگاه مهرآباد برگزار می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • آسمانی 0 0

    جهت اطلاع آندسته از خوانندگان خبر که احیاناً آگاهی ندارند عرض کنم کنم منظور از کلاس VLA استاندارد اروپا این نیست که اروپا این محصول را تأیید کرده است. بلکه منظور بیان کننده خبر احتمالاً این بوده است که استاندارد پایه هواپیما که بر اساس آن طراحی صورت گرفته است، استانداردی معادل آن بوده است که توسط برخی از دوستان زحمتکش هواپیمایی کشوری اقتباس و تدوین شده است. معادل ایرانی آن CAD VLA نام دارد و میتوانید آن را در سایت سازمان هواپیمایی کشوری پیدا کنید. راستی آیا مسئولین درنا نگفتند که آیا سازمان هواپیمایی کشوری به این محصول TC داده است یا خیر؟

  • آراد آریاپور 0 0

    سلام ناوگان هواپیماهای کلاس VLA، همچون هواپیمای تکنام، دارای گواهینامه JAR - VLA هستند و اگر پرنده آزاد توانست صلاحیت JAR - VLA را بگیرد، آنوقت می تواند وارد بازار رقابت شود. وگرنه این همان پرنده آبی قاتل است.

  • آسمانی 0 0

    JAR - VLA قدیمی و منسوخ شده. بعد از تعطیلی سازمان JAA و جایگیزینی آن توسط آژانس ایمنی هواپیمایی اروپا(EASA)، نام آن به CS - VLA تغییر کرد. گواهینامه تأیید صلاحیت طراحی هواپیما(Type Certiciate) بر مبنای درخواست سازمان طراح اعطا میشود. مثلاً اگر مشتریان هواپیمای آزاد اگر فقط داخلی باشند، نیازی به تأیید آن توسط سازمان EASA یا جای دیگری نیست. اما اگر پای مشتریان اروپایی در میان باشد و قرار باشد که هواپیماهایی که تولید میشوند به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر شوند، در آنصورت سازمان EASA نیز باید طراحی آن را مورد تأیید قرار دهد. کلاً کشور های وارد کننده میبایست گواهینامه تأیید صلاحیت اعطا شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری که طراحی را به تأیید رسانده است، مورد تأیید مجدد قرار گیرد. کمپانی های بزرگ هواپیما سازی از آنجایی که مشتریان بسیاری در اروپا یا آمریکا دارند از همان شروع پروژه اقدام به درخواست از سازمان های مربوطه(EASA یا FAA) برای تأیید طراحی میکنند. معمولا در چنین پروژه هایی کارشناسان تأیید طراحی اروپایی و یا امریکایی به طور همزمان در پروسه های تست و بررسی طراحی ها حضور دارند. ایکاش خبرنگار محترم خبر از مسئولین درنا میپرسید که تأیید صلاحیت این هواپیما در چه مرحله ایست. چیزی که در این خبر آزار دهنده است تلاش برای گرفتن اعتبار از نام اروپا است. بدون اینکه این حق را برای خواننده قائل شوند که حقیقت را بداند. ایکاش در این خبر گفته میشد که مثلاً در فلان مرحله از تأیید صلاحیت هواپیما توسط سازمان هواپیمایی کشوری ایران هستیم. یا مثلاً گفته میشود: با توجه به اینکه مشتریان بالقوه در فلان کشور وجود دارد مراحل تأیید مجدد طراحی توسط کارشناسان آن کشور به طور همزمان در حال انجام است.

  • کارشناس کشوری 0 0

    تا آنجایی که بنده اطلاع دارم این هواپیما تاییدیه های رده VLA را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت نکرده.

  • انتصار زاده آبیکی 0 0

    این همان Blue Bird نیست که می خواهند به روایت رنگ کردن گنجشک و انداختن به مردم بجای قناری رفتار کنند اون که مجوزی نداشت ضمن اینکه چیزی که ما تو نمایشگاه دیدیم و مسئولین آن، همان قبلی ها بودند و هواپیما همان Blue Bird فقط رنگش سبز و زیتونی بود