| کد خبر: 26765 |

ورود داعش به عراق، تهدید یا فرصت؟

تین نیوز | میزان صادرات 560 میلیون دلاری شهریور امسال به عراق و تراز تجاری مثبت بین دو کشور نشان‌دهنده حرکت رو به رشد صادرات کالای ایرانی به دومین شریک تجاری ایران است.
 
البته ورود داعش به عراق چینش مهره‌های بازار عراق را به هم ریخت و نا امن شدن مناطق شمال عراق و از دست دادن بخشی از بازار کردستان، باعث کاهش شش درصدی سهم صادرات ما به عراق شد. البته با برداشته شدن گمرکات مرزی عراق مرکزی صادرات به جنوب عراق افزایش یافت و می‌توان گفت تغییر چشمگیری صورت نگرفته است.
 
حجم صادرات به عراق در پنج ماهه ابتدای امسال دو میلیارد و 213 میلیون و 319 هزار دلار بود که با افزایش 560 میلیون و 536 هزار دلاری تابستان را به پایان رساند.
 
طبق آمار گمرک، تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران و عراق 98.5 درصد به نفع ایران است و عراق، دومین شریک تجاری ایران محسوب می شود و یکی از دو کشوری است که تراز تجاری‌مان نسبت به آن مثبت است یعنی میزان صادرات‌مان به این کشور بیشتر از میزان واردات‌مان است.
 
رستم قاسمی، رییس ستاد همکاری‌های ایران و عراق بازار عراق را در حال حاضر محل مناسبی برای ورود تجار ایرانی می‌داند.
 
البته دلایل قاسمی برای دعوت تجار به این بازار، بودجه 147 میلیارد دلاری دولت عراق در مقابل جمعیت 40 میلیون نفری این کشور است.
 
به اعتقاد وی اگر تجار بتوانند در زمینه‌های توریسم درمانی، مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی، دارو و تجهیزات پزشکی و کالاهای کشاورزی و مواد غذایی وارد این بازار شوند، می‌توانند سهم بیشتری از این بازار کسب کنند.
 
البته رییس ستاد توسعه همکاری های ایران و عراق یکی از بزرگترین اهدافش را برداشتن ویزا برای رفت و امد بین دو کشور ایران و عراق عنوان می‌کند.
 
برداشتن ویزای ایران و عراق، به نفع صنعت گردشگری
 محسن چمن آرا، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز در این باره ایسنا می‌گوید اگر ویزا برای تجار بین دو کشور برداشته شود، با سهولت بیشتری می‌توانند تردد کنند.
 
البته دلایل قاسمی برای برداشتن ویزا ، فراتر از دلیل چمن آرا است و معتقد است: اگر ویزا بین دو کشور حذف شود، یک میلیون و 700 هزار نفر توریست عراقی که در سال گذشته وارد ایران شدند، از مرز سه میلیون نفر عبور می کنند.
 
مشکلات تجار 
چمن آرا که عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایلام است به عنوان یک فعال تجاری در اتاق بازرگانی مرزی، مهم ترین مشکل فعلی صادرات به عراق را عدم قبول استانداردهای ایران توسط دولت عراق می‌داند و می‌گوید دولت عراق باید تسهیلاتی را قائل شود که شرکت های ایرانی پس از قبول پروژه، در عراق شرکت ثبت کنند.
 
کاستی‌های صادرات به عراق
 خودرو یکی از مهمترین کالاهایی است که پیش‌تر، پرمزیت‌ ترین کالای صادراتی ما به عراق بود اما صادرات این کالا در سال‌ گذشته و امسال نزولی بوده است که دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق دلیل افت صادرات خودرو را مدیریت نادرست صادرات توسط شرکت‌های خودروساز و دست اندازهای وزارت صنایع ایران و عراق می‌داند.
 
البته سنجابی وعده داده است که با رایزنی‌هایی که دولت های دو کشور در حال انجام آن هستند، در ماه های باقی مانده سال جاری، صادرات خودرو به مرز 159 میلیارد دلار یعنی به اندازه نیمی از صادرات سال 1391 که پر رونق ترین سال برای صادرات خودرو به عراق بود، برسد.
 
یکی دیگر از کالاهایی که بازار پر رونقی در عراق دارد، دارو و تجهیزات پزشکی است. دولت عراق هفت میلیارد دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گزفته است که در این میان ترکیه توانسته حدود 15 درصد از این بازار را از آن خود کند اما به گفته رییس ستاد توسعه همکاری های ایران و عراق ورود کالاهای ایرانی در این بخش تنها هشت میلیون دلار (0.11 درصد) بوده است.
 
آن‌طور که به نظر می‌رسد، بازار عراق به دلیل تفاهمات همکاری‌های دوجانبه دولتی، بازار خوبی برای ورود تجار ایرانی شده یا به قول رییس ستاد همکاری های ایران و عراق فرش قرمز برای صادر کنندگان پهن شده است اما این بازار در صورت تدوین یک استراتژی مشخص صادراتی و کاهش ریسک برای صادرکنندگان، می تواند به بازار مستحکمی تبدیل شود که بخش خصوصی هم نگرانی کمتری از تعویض دولت عراق و از بین رفتن بازارها داشته باشد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.