| کد خبر: 26757 |

آغاز گسترده ترین مطالعات ترافیکی در پایتخت

تین نیوز | معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از آغاز گسترده¬ترین مطالعات ترافیکی در شهر تهران خبر داد و گفت: این اقدام، گامي نو در جهت دست¬یآبی به آماری کارآمد و قابل اعتماد در جهت انجام تحلیل¬های کارشناسی دقیق و به روز از وضعیت ترافیک پایتخت است که به برنامه¬ریزان و مدل‏سازان شهری در ترسیم مدل¬های واقعی شهر و برنامه¬ریزی درست در راستای کنترل ترافيک و کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران،  سید جعفر تشکری هاشمی افزود: مسأله ترافیک دارای ابعاد و زوایای گوناگونی است که همچون کلافی در هم تنیده، پیچیدگی¬های بسیاری دارد و علاوه بر سطوح آشکار همچون ظرفیت معابر، قوانین و مقررات و محدودیت¬های ترافیکی که مد نظر مسئولان قرار می¬گیرد، دارای لایه¬های پنهانی همچون     انگاره¬های اجتماعی و فرهنگی و پیش¬فرض¬های ذهنی و رفتاری است که عدم توجه به آن¬ها، بحران ترافیک را تشدید خواهد کرد.

وی با اعلام این که مدل¬سازي حمل و نقل شهري، مهم¬ترين قسمت فرآيند برنامه‏ريزي حمل و نقل در جهت تحلیل سیاست¬های مدیریتی است، تأکید کرد: به منظور پرهیز از سعی و خطا در اقدامات حمل و نقلی، دست¬یآبی به ابزاری کارآمد برای پیش¬بینی¬ تصمیمات بلند مدت، بررسی عوامل تأثیرگذار در فعالیت روزانه آن¬ها از طریق زنجیره سفرهای شهری و شبیه¬سازی جمعیت و فرآیند حمل و نقل با استفاده از اطلاعات پرسشگری از شهروندان، در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.  

آماربرداری ترافیکی از 19 دروازه¬ ورودی پایتخت

 معاون شهردار تهران با اشاره به این که سفرهای شهری عموماً دارای دو هدف عمده کاری و آموزشی می‏باشند، اظهار کرد: مهم-ترین موضوعی که برای تصمیم¬سازان حوزه حمل و نقل و ترافیک دارای اهمیت است، دست¬یآبی به آمار و اطلاعات به روز از وضعیت آمد و شدهای شهری است که منشأء آن، ریشه در تقاضای سفر خانوارهای شهری دارد. 

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که برای عملیاتی شدن این طرح، آماربرداری گسترده¬ای در تهران آغاز شده که ظرف یک ماه آینده ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: مرحله اول این آماربرداری شامل آمارگیری از دروازه¬های ورودی شهر، پایانه¬های مسافربری و حمل و نقل بار و کالاست.
وی با تأکید بر این که بخش اول این آمارگیری شامل آماربرداری از 19 دروازه ورودی شهر با همکاری 400 آماربردار و مشارکت پلیس راهور و پلیس راه انجام خواهد شد، اضافه کرد: در این طرح، مسافرانی که به طور روزانه وارد تهران می¬شوند، شناسایی شده و در خصوص مقاصد، ساعات و اهداف سفرشان مورد پرسشگری قرار خواهند گرفت.
 
آمارگیری سفر از 200 هزار خانوار تهرانی

معاون شهردار تهران با اشاره به این که بخش دوم این آمارگیری با همکاری 250 آماربردار، در مبادی پایانه¬های پایتخت و شهرها و شهرک‌های اقماری آن صورت خواهد پذیرفت، اظهار کرد: در این طرح، علاوه بر مسافران پایانه‏های چهارگانه تهران، مسافران فرودگاه مهرآباد، ایستگاه راه¬آهن و آن بخش از ایستگاه¬های مترو که نقش پایانه¬ای دارند نیز مورد پرسشگری قرار خواهند گرفت.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که بخش سوم این آمارگیری شامل آماربرداری از بار و کالایی است که به تهران وارد و در سطح شهر توزیع می¬شود، تصریح کرد: بزرگراه¬های آزادگان، بسیج، شهید یاسینی و قسمتی از بزرگراه شهید بابایی به لحاظ حمل و نقل بار و کالا با کمک 150 آماربردار مورد آمارگیری قرار خواهند گرفت. 

وی گام چهارم این طرح را آمارگیری از خانوارهای تهرانی اعلام و اضافه کرد: این عملیات گسترده با همکاری اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و به کمک 100 هزار دانش¬آموز تهرانی صورت خواهد پذیرفت که به موجب آن، اطلاعات 700 هزار نفر در قالب 200 هزار خانوار تحت پوشش قرار خواهد گرفت تا مدل¬سازی جهت برنامه¬ریزی¬های آتی، دقیق¬تر صورت گیرد.

شهروندان با آماربرداران همکاری کنند

معاون شهردار تهران با اشاره به این که مرحله پنجم این طرح شامل برداشت اطلاعات زنجیره¬های سفرهای شهری با کمک 3 هزار معلم شهر است که اطلاعات 6 هزار خانوار را تکمیل خواهند نمود، اظهار کرد: گام ششم این طرح، آمارگیری حجم سرنشین در خطوط برش چهارگانه شهر است و بزرگراه¬های شهری از جمله مقاصد این آماربرداری است که نسبت به برداشت آمار حجم سرنشین¬ها و خودروها از سوی 1300 آمارگیر در آن¬ها اقدام خواهد شد. 

 تشکری هاشمی با بیان این که آخرین مرحله عملیاتی این طرح، آماربرداری از 100 معبر شهری از سوی 300 آماربردار است، تصریح کرد: در این مرحله، اطلاعات تردد شهروندان در معابر شهری برداشت خواهد شد و مجموع نتایج حاصل از این آمارگیری گسترده به منظور برنامه¬ریزی صحیح در اختیار برنامه¬ریزان قرار می¬گیرد. 
وی در پایان با تأکید بر این که آمار فوق تنها به منظور برنامه¬ریزی¬های حمل و نقلی مورد استفاده قرار می¬گیرد و نتایج حاصل از این آمارگیری مبنای برنامه¬ریزی¬های کلان ترافیکی در آینده تهران خواهد بود، خاطرنشان کرد: ارائه اطلاعات دقیق از سوی شهروندان، مسئولان شهر را در مدل¬سازی مطلوب¬تر ترافیکی و برنامه¬ریزی¬ مناسب¬تر حمل و نقلی شهر کمک می¬کند و از شهروندان عزیز درخواست می¬کنیم تا با ارائه آمار و اطلاعات دقیق در جهت ترسیم آینده¬ای ایمن و پاک با مدیریت شهری همکاری کنند. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.