| کد خبر: 26750 |

ورود کارگروه مشترک شورا و مجلس به طرح انتخاب شهردار

تین نیوز | بحث طرح انتخاب شهردار در مجلس باعث شده تا روسای شوراهای اسلامی استان‌ها و مراکز استان‌ها برای شنبه هفته آینده نشست فوق‌العاده‌ای را ترتیب دهند.
 
در این نشست كه قرار است در وزارت كشور برگزار شود، مهدی چمران رئیس شورای‌عالی استان‌ها، محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدجواد كولیوند نایب‌رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از مدعوین ویژه هستند و لایحه دولت و طرح مجلس پیرامون نحوه انتخاب شهردار مورد بررسی قرار می‌گیرد. این نشست به نوعی نشان می‌دهد كه اعضای شوراها و نمایندگان مجلس به‌دنبال این هستند تا با همكاری هم به بررسی كارشناسی طرح انتخاب شهردار بپردازند تا برای آن فقط از روی جناح‌گیری‌های سیاسی تصمیم‌گیری نشود.
 
در این میان فعالیت كارگروه‌ مشتركی كه سال گذشته بین اعضای شورای شهر تهران و مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس تشكیل شد نیز می‌تواند به تصمیم‌گیری تخصصی در این زمینه كمك كند. اگرچه این كارگروه چند ماهی است كه تشكیل جلسه نداده، ولی‌‌الله شجاع‌پوریان، عضو كمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر دلیل آن‌را مشغله كاری مجلسی‌ها و انتخاب هیأت رئیسه شورای شهر عنوان كرد.
 
وی با بیان اینكه اساسا كارگروه مشترك شورا و مجلس 4هدف- كه 2تای آن جنبه قانونگذاری و 2تای دیگر جنبه اجرایی دارد - را دنبال می‌كند، به همشهری گفت: «این كارگروه بیشتر به‌خاطر هم‌اندیشی برای رفع مشكلات شهر تهران مثل آلودگی هوا، ترافیك و... تشكیل شده است تا اعضای آن به جای اینكه از زبان رسانه با هم صحبت كنند، راهكارها را رودررو ارائه كرده و تفاهمنامه‌های لازم را امضا كنند. با همین رویكرد و با توجه به اولویت‌های تهران 5كمیته تخصصی نیز در این كارگروه شكل گرفت.»
 
این عضو كارگروه مشترك شورا و مجلس در پاسخ به این سؤال كه آیا در این كارگروه بر سر طرح انتخاب شهردار نیز بحث خواهد شد یا نه، اظهار كرد: «حتما در جلسه آینده كارگروه، این موضوع را مطرح خواهیم كرد تا دوطرف از نظرات هم باخبر شوند.» شجاع‌پوریان در عین حال عقیده دارد كه طرح انتخاب شهردار نیز به‌كار كارشناسی بیشتر نیاز دارد و باید برای آن همایش‌های بزرگی با حضور صاحب‌نظران برگزار شود. این عضو شورای شهر تهران بر این نظر است كه حتی باید روی لایحه دولت در این‌باره نیز بحث شود.
 
تنزل جایگاه شوراها با خلع ید آنها در انتخاب شهردار 
یكی از اعضای این كارگروه مشترك، مهرداد بذرپاش، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است. وی نیز در گفت‌وگو با همشهری ورود كارگروه مشترك به طرح انتخاب شهردار را ضروری دانست. بذرپاش با بیان اینكه كارگروه مشترك با همه كمیته‌های زیرمجموعه‌اش باید در آینده‌ای نزدیك تشكیل جلسه بدهد، افزود: حتما یكی از موضوعات جلسه بعدی‌مان با اعضای شوراهای شهر تهران، طرح انتخاب شهردار خواهد بود.
 
وی در مورد مسئله انتخاب شهردار توسط مردم نیز ابتدا بر یك ‌نكته تأكید كرد و آن اینكه اساسا در طرح مجلس چنین چیزی عنوان نشده و فقط در لایحه دولت این موضوع آمده است. وی سپس گفت: خلع ید شوراها در انتخاب شهردار، جایگاه‌ شوراها را به حداقل تنزل می‌دهد. به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، انتخاب بالاتری برعهده مردم گذاشته شده و آن انتخاب افرادی متخصص در زمینه مدیریت شهری ازجمله در زمینه‌های فرهنگی، شهرسازی، عمرانی و... است.
 
به‌نظر بذرپاش با این روش صاحب صلاحیت‌ها وظیفه انتخاب شهردار را برعهده خواهند گرفت و در غیراین صورت - یعنی خلع ید شوراها در انتخاب شهردار- عملا شوراها خاصیت پیگیری امور شهری را از دست خواهند داد. نكته دیگر كه این نماینده مردم تهران در مجلس عنوان كرد این بود كه اكنون اگر شهرداری نتواند خوب عمل كند، شوراها می‌توانند او را جابه‌جا كرده یا از وی سؤال كنند. وی با تأكید بر اینكه مجلس موضوع انتخاب شهردار توسط مردم را مطرح نكرده و این فقط كار برخی رسانه‌هاست، تصریح كرد: نكته دیگر در این طرح شرایط استیضاح شهردار است كه استیضاح وی با اندك اختلافی میان اعضا و شهردار امكان‌پذیر نباشد بلكه اجماع نسبی برای آن میان اعضا ایجاد شده و نسبت قابل توجهی از اعضا با استیضاح موافق باشند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.