| کد خبر: 26740 |

◄ ترکیه خط ترانزیتی آذربایجان - گرجستان را راه‌اندازی می‌کند؟ / فالکن چگونه مجوز پرواز گرفت

تین نیوز | احتمال راه اندازی خط ترانزیتی آذربایجان-گرجستان توسط ترکیه،
موافقت کمیسیون عمران با استفاده از بتن در جاده سازی، اعلام راه‌آهن گرگان، بجنورد به مشهد به عنوان خط قرمز نمایندگان استان خراسان شمالی،  برگزاری شانزدهمین همایش بین المللی و نهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی، شایعه استعفای نوریان، قرائت گزارش مربوط به سقوط فالکن در کیش در مجلس، و ... مهمترین خبرهای حمل و نقلی هفته است که در گزارش زیر به طور خلاصه روایت شده است.

بخش جاده‌ای

1- آیا ترکیه خط ترانزیتی آذربایجان-کردستان را راه‌اندازی می‌کند؟
محمد عیقرلو عضو کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران در نشست اعضای کمیسیون حمل و نقل این اتاق در خصوص مشکلات به وجود آمده در بخش حمل و نقل جاده‌ای ایران و ترکیه گفت: ترکیه منتظر واکنش ایران نخواهد ماند و بلافاصله خطوط ترانزیتی آذربایجان-گرجستان را راه اندازی خواهد کرد. زیرا کرایه صادرات از ایران به اروپا بالا است و این مساله به ضرر بخش خصوصی است و عواقب آن جبران ناپذیر خواهد بود.

2- مذاکره؛ راه حل مشکلات حمل و نقل جاده‌ای ایران و ترکیه
سفارت جمهوری اسلامی ایران تماس بین مقامات دو کشور برای حل و فصل اختلاف نظر بر سر نحوه تعیین قیمت سوخت را تنها راه حل مساله ساده در حمل و نقل جاده ای می داند و اعتقاد دارد در حالی که رانندگان دو طرف در مرزها منتظر حل مساله برای عبور هستند جنجال رسانه ای حل این مشکل کاملا فنی را طولاتی تر می کند. رسانه ها به روشن تر شدن این مساله کمک کنند.
سفارت ایران در ترکیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: تا کنون هیچ تبعیضی بین کامیونهای خارجی که به ایران وارد شده اند قائل نبوده‌ایم. در حالی که رانندگان کشورهای مختلف با سیستم جاری قیمت سوخت در ایران مشکل ندارند و از آن ابراز رضایت می کنند تبدیل این سیستم برای کامیونهای ترکیه به مشکل بزرگ جای تعجب دارد!

3-موافقت کمیسیون عمران با استفاده از بتن در جاده سازی
مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران در مجلس در خصوص تصمیم وزارت راه و شهرسازی مبنی بر استفاده از بتن در آسفالت معابر گفت: گرچه این تصمیم در حال حاضر هنوز به طور کامل عملی نشده است اما اقدام بسیار صحیح و کارشناسانه ای است.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران استفاده از بتون در لایه بیندر را مطرح ساخته است و با دلایل خود نظر مثبت این کمیسیون را جلب کرده اند. 
لاهوتی گفت: طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، استفاده از بتن در لایه بیندر نه تنها از لحاظ فنی باعث استحکام بیشترجاده و ماندگاری طولانی تر خواهد شد بلکه از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه خواهد بود. 

4- احداث کمربندی جنوبی و شمالی در کرج ضروری است
معاون عمرانی استانداری البرز اعلام کرد: اتصال بزرگراه شهید همت به کرج مشکل ترافیکی این شهر را رفع نمی کند.
هیربد معصومی افزود: احداث یک کمربندی جنوبی و یک کمربندی شمالی در کرج ضروری است. 
وی گفت: بزرگراه شهید همت اوایل سال آینده به کرج متصل می شود و درخواست های لازم از وزارت راه و شهرسازی برای مساعدت در این زمینه انجام شده است. 

بخش ریلی

1- راه‌آهن گرگان، بجنورد به مشهد؛ خط قرمز نمایندگان استان خراسان شمالی 
دبیر مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تسریع در اجرای طرح راه‌آهن گرگان، بجنورد به مشهد گفت: طرح راه‌آهن، خط قرمز نمایندگان استان خراسان شمالی است.
قاسم جعفری هر گونه تعلل در اجرای این طرح را باعث افزایش قیمت اجرای این طرح ملی عنوان کرد و بیان داشت: اخیراً نمایندگان استان مذاکراتی را با معاونان رئیس جمهور و وزارت راه و شهرسازی داشته‌اند که انتظار می‌رود تا دولت سریع‌تر این مطالبه مردم را اجابت کند.

2- تامین قطعات راه‌آهن همدان-سنندج به مشکل خورد
علی‌نعمت چهاردولی عضو کمیسیون عمران مجلس در رابطه راه‌آهن غرب گفت: این پروژه در حال انجام است، اما متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی به شدت و قدرت قبلی نیست ولی با این حال ساخت این پروژه در حال پیگیری است. 
وی در مورد دلیل کُند شدن این پروژه گفت: باید یک سری از قطعات ریلی از خارج تامین شود که متاسفانه در این ورود مقداری مشکل دارند. 

3- کوتاه ترین مسیر ریلی غرب کشور به تهران در دست احداث است 
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از راه آهن همدان - سنندج گفت: راه آهن تهران – همدان – سنندج با هدف ایجاد کوتاه ترین مسیر ریلی غرب کشور به تهران در دست احداث است که پیشرفت فیزیکی زیرسازی این خط ریلی حدفاصل تهران-همدان حدود 92 درصد و ایستگاه های ساوه و همدان حدود 28 درصد است که 70 کیلومتر از این مسیر نیز با احتساب خطوط ایستگاهی ریل گذاری شده است.
علی نورزاد افزود: راه آهن تهران-همدان- سنندج از طریق دو استان همدان و سنندج و همچنین ارتباط با مسیر راه آهن اراک- کرمانشاه - مرز خسروی در راستای اتصال شبکه ریلی ایران به کشور عراق از سال 1385 اجرایی شده است. 

4- برگزاری شانزدهمین همایش بین المللی و نهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی
شانزدهمین همایش بین المللی و نهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی  27 و 28 مهر ماه برگزار شد. 
این همایش که با حضور شرکت های فعال ریلی برگزار شد با نگاهی محوری به بخش خصوصی، سرعت، ایمنی و محیط زیست توسط انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران و تحت حمایت سیویلیكا در شهر تهران در محل سالن بین المللی همایش های رازی برگزار شد. 

بخش هوایی

1- هواپیمای فالکن چگونه مجوز پرواز گرفت؟ 
منصور آرامی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: بر اساس گزارش مکتوب سازمان بازرسی، علیرغم وجود اشکالاتی در موتور، جعبه سیاه و اتوپایلوت، هواپیمای مذکور مجوز پرواز را دریافت کرده بود.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون جنازه نفر چهارم پیدا نشده گفت: قطعات لاشه هواپیما در کف دریا دسته بندی شده، ولی هنوز استخراج نشده و اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است.
آرامی تصریح کرد: از آنجا که هواپیمای فلایت چک دیگری در کشور موجود نبود، با مجوز شورای عالی امنیت ملی، از یک فروند هواپیمایی فلایت چک خارجی، برای بررسی و تست تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه ها استفاده شد. 

2- نوریان؛ رفتن یا نرفتن مسئله این است
استعفای قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی، این روزها در محافل خبری در حوزه هوایی، به گوش می رسد.
اکنون شنیده ها حاکی از آن است که نوریان، تقاضای کناره گیری از سمت خود را به آخوندی ارائه کرده و گمانه زنی هایی نیز درباره علت این استعفا به گوش می رسد. گفتنی است؛ علیرغم پیگیری های تین نیوز، هنوز هیچ اظهار نظر رسمی از سوی مسئولان درباره این استعفا ارائه نشده است.

3- ایرلاین‌های خارجی هیچ پروازی در مسیرهای داخلی ایران ندارند
مدیر کل دفتر نظارت بر شرکت‌ها و سازمان‌های هوانوردی اعلام کرد: هیچ یک از ایرلاین‌های خارجی حق ارائه پرواز برای مسیرهای داخل ایران را ندارند.
مرتضی دهقان تصریح کرد:‌ طبق سیاست‌های سازمان هواپیمایی کشوری کلیه مسیرهای داخلی پروازهای ایران باید از طریق شرکت‌های هواپیمایی داخلی انجام شود و از این رو درخواست ایرلاین‌های خارجی برای ورود به این مسیرها با موافقت روبرو نخواهد شد. 

4- احتمال بهره‌برداری از هتل فرودگاه امام تا دهه فجر
مجری طرح توسعه فرودگاه امام، گفت: پروژه هتل فرودگاه در حال اتمام است و امیدواریم تا ایام دهه فجر آماده بهره برداری شود.
غلامرضا شیرازیان افزود: کلیه اتاق های 3 ستاره به طور کامل و قسمت 4 ستاره هم 40 درصد آن تجهیز شده و امیدواریم تا دهه فجر آماده بهره برداری شود.
وی افزود: در طرح جامع فرودگاه امام، ترمینالی برای خدمات زیارتی و سیاحتی در بخش هوانوردی فرودگاه، در نظر گرفته شده که برای احداث آن در شرف مذاکره و تبدیل تفاهم نامه با گروه سرمایه گذار هستیم.

بخش دریایی

1- لزوم سوق دادن بخشی از سفارشات ساخت کشتی به سمت داخل
پیمان مسعود زاده، رئیس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران در خصوص تصمیم گیری برای ساخت کشتی در داخل یا خارج از کشور گفت: بهترین تصمیم یک تصمیم بینابین است اگر بخواهیم نسخه ای بپیچیم که هم منافع تولید کننده و هم منافع مصرف کننده در آن دیده شود باید بخشی از سفارشات که در داخل مزیت دارد را به سمت داخل سوق دهیم و آن بخشی که به زعم تولید کننده به دلایل زمانی، کیفیت، مبلغ یا شرایط پرداخت در خارج مزیت دارد به صورت مشارکتی بین کشتی ساز و مصرف کننده داخلی ( کشتیرانی ها) به خارج از کشور سفارش ساخت داده شود.
مسعود زاده گفت: نباید بگوییم اصلا هیچ شناوری از خارج وارد نشود و یا اینکه آزاد بگذاریم که کاملا رقابتی باشد. باید بخش هایی از کشتی سازی که در آنها مزیت داریم شناسایی کرده و برای آنها در داخل کار تعریف کنیم . معتقدم اگر 35 تا 50 درصد تقاضاها به سمت داخل سوق پیدا کند می تواند ظرفیت های بسیاری را ایجاد و ظرفیت های خالی صنعت را پر کند. 

2- نابودی صنعت کشتی سازی ایران با خرید کشتی‌های دست دوم
مدیر کارخانه دریای خزر شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) گفت: خرید کشتی های دست دوم از کشورهای خارجی و نداشتن سفارشات جدید، صنعت کشتی سازی ایران را به نابودی می کشاند.
رضا عبدالمجید اظهار کرد: متاسفانه در سال های اخیر خرید کشتی های دست دوم از کشورهای حاشیه دریای خزر رواج فراوانی در کشور یافته و موجب وارد شدن خسارت های فراوان به صنایع داخلی شده است.
وی افزود: یکی دیگر از آسیب هایی که خرید این گونه کشتی ها به همراه دارد، مدت زمان اندک استفاده از آنها است. 

3- بهره برداری از بندر شادگان در سوم آبان ماه سال جاری
سعداله عبداللهی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: بندر شادگان از ابتدای آبان ماه سال جاری وارد فاز عملیاتی شده و فعالیت خود در زمینه ی تخلیه و بارگیری شناورهای زیر 500 تن را آغاز خواهد کرد.
وی اظهار داشت: سرانجام پس از ماه ها پیگیری برای دریافت مجوز دریایی، این بندر محلی در مساحتی بالغ بر3 هکتار ضمن برخورداری از بخش های مختلف از جمله دو پست اسکله، ساختمان های انبار مسقف، سایت اداری و اجرایی و مخابرات، آتش نشانی، اورژانس، سیستم توزین، پمپ ها، مخزن زمینی و هوایی ،دیزل ژنراتور و ... با هزینه ای بالغ بر 400 میلیارد ریال تکمیل شده، فعالیت خود را آغاز می نماید.

4- احمد رفعت رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی شد
در پی ‏کناره ‏گیری مهندس محمد ساعد محمودی از ریاست دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، این مسئولیت به احمد رفعت واگذار شد.
بر این اساس وزیر صنعت، معدن و تجارت طی حکمی احمد رفعت را به ریاست دبیرخانه شورای مذکور منصوب کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عضو اتاق 0 0

    سایت محترم تین نیوز احتراما خبر خط ترانزیتى آذربایجان - گرجستان صحیح هست نه(کردستان) لطفا اصلاح فرمایید. تین نیوز: با تشکر از تذکر شما اصلاح شد.