| کد خبر: 23364 |

توسعه گردشگری، امنیت ملی به همراه دارد

تین نیوز |  رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد از طریق توسعه گردشگری می‌توان غبارها را کنار زد و توریسم می‌تواند علی رغم توسعه اقتصادی و اشتغالزایی امنیتی ملی را به همراه داشته باشد. از سوی دیگر لوازم این امر باید به درستی طراحی شود؛ از طراحی محیط‌های مفرح گرفته تا امکاناتی که با سنن ما سازگاز هستند. همچنین موسسات راهنما باید بتوانند ظرفیت های فرهنگی ما را درست طراحی و معرفی کنند.
5 مهر مصادف با روز جهانی گردشگری است. به همین مناسبت سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری برنامه‌ای برای بزرگداشت این روز با حضور مسئولان سازمان و رئیس مجلس شورای اسلامی ، جمعی از دست‌اندرکاران حوزه گردشگری و فعالان و اساتید دانشگاه ترتیب داده است.
 
«علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ایران یک کشور نفت خیز است گفت: هنگامی که از توسعه صحبت می‌شود ذهن‌ها به سمت توسعه نفتی معطوف می‌شود و گردشگری کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.این در حالی است که امیدواریم توجهات به سمت گردشگری بیشتر شود.»
 
وی ادامه داد: «امیدوارم حرکت پرتوانی که امروز شاهد آن هستیم سبب شود تا گردشگری سهم قابل توجهی در کشور ما پیدا کند. باید یاد کنم در چنین روزی حصر آبادان شکسته شد و برای فتوحات بعدی نیز این روز نقش مهم و محور گستری در خصوص سرافرازی ایران داشته است. از این رو یاد شهدا و رزمندگان را گرامی می‌داریم.
 
لاریجانی در ادامه به نکات مهمی در خصوص اهمیت گردشگری اشاره کرد و گفت: «در این جلسه گفته شد امروزه مسابقه‌ای در دنیا برای توسعه گردشگری وجود دارد. از چند جهت ما باید به صنعت گردشگری توجه کنیم که یکی از آنها مسائل اقتصادی است که مطرح شد.»
 
به گفته او، امید است این تلقی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وجود آمده باشد تا در کارنامه 11 ساله‌ای که رسیدن به هدف چشم‌انداز را در پیش داریم تمهیدات لازم برای تحقق و توسعه گردشگری انجام و عملیاتی شود.
 
وی در ادامه به 4 فصل بودن ایران اشاره کرد و میراث کهنی که در اختیار ایران است یاد کرد و گفت: تمام این موارد نشان‌دهنده ریشه‌دار بودن ایران است و شاید کمتر کشوری چنین قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تاریخی قوی داشته باشد از این رو باید از تمامی این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرد.
 
وی در ادامه به مسائلی که بعد از انقلاب پیش آمد و سبب شد حوزه گردشگری تا حدودی مغفول بماند اشاره کرد و گفت: «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مدت زمان فعالیت خود در این حوزه تمام تلاشش را به کار برد تا این صنعت را حفظ کند اما به دلیل شرایط بودجه‌ای کشور به اندازه‌ای که در اختیارشان قرار دادند توانست کار کند اما بهتر است ساز و کاری برای همکاری و حضور مردم برای حفظ و مرمت آثار تاریخی لحاظ شود. قطعا این مهم مورد توجه مسئولان سازمان قرار گرفته است اما توصیه می‌کنم بسترهایی فراهم شود تا  با حضور مردم گردش مالی به وجود بیاید.»
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به زیارتگاه‌های مختلف ایران اشاره کرد و از حرم امام رضا (ع) به عنوان نقطه عطف این زیارتگاه‌ها نام برد و افزود: ایران دارای چهره‌های فرهنگی ـ ادبی و هنری زیادی چون بوعلی سینا، ملاصدرا و زکریای رازی و غیره است که آثار مکتوب و غیر مکتوب بسیاری از آنها باقی مانده است.
 
به گفته او، ما می‌توانیم با تبلیغ و معرفی درست این چهره‌های شاخص به جهانیان گردشگران بسیاری را که علاقمند هستند با افکار، ایده‌ها و تفکرات بزرگان آشنا شوند را جذب کنیم.
 
او ادامه داد: چنان‌که هاند کوربن مدت زیادی را در ایران زندگی مرد تا با تفکرات ذهنی فیلسوف مورد علاقه خود آشنا شود.
 
لاریجانی در ادامه به ظرفیت‌های علمی غنی که ایران دارد اشاره کرد و گفت: می توان از تمام این عوامل به عنوان جاذبه‌هایی برای توسعه گردشگری بهره جست.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به تنوع فرهنگی و قومی ایران اشاره کرد و گفت: با وجود آن‌که تنوع فرهنگی در ایران وجود دارد اما یک قطب همگرایی در اقوام مختلف ایران وجود دارد.با وجود آن‌که می‌توان همه این حوزه‌ها را با توسعه گردشگری داخلی رونق بخشید باید توجه داشت که بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی، همسایه‌ها و سایر کشورهای مسلمان علاقمند هستند تا از آثار تاریخی و مذهبی ایران بازدید کنند. از این رو باید به این حوزه توجه خاصی نشان داد.
 
وی در ادامه به گردشگری در معنای عام را مورد توجه قرار داد و گفت: بعد از تجددی که در دنیا به وجود آمده است امروز عموم مردم نیازمند انجام سفر برای رهایی از زندگی مدرن خود هستند چراکه انسان برای آن‌که بتواند از این حالت خارج شود نیازمند سفر است تا بتواند در طبیعت دست‌نخورده به آرامش از دست رفته خود برسد این در حالی است که در محیط شهر نشینی امکان ارتباط با طبیعت دست‌نخورده وجود ندارد از این رو ما می توانیم با به وجود آوردن شرایط ویژه برای حضور گردشگران در طبیعتی بکر و دست‌نخورده آرامش را برای آنها به ارمغان بیاوریم.
 
او گفت: در این میان نباید فراموش کنیم که مردم از تکرار فراری هستند و نباید مجددا محیط متجدد و آپارتمان نشینی شهری را در مقاصد سفر خود به همراه داشته باشیم. از این رو هجوم سفر به سوی مکان‌هایی است که طبیعت در آنها بکر و دست‌نخورده باقی مانده است.
 
لاریجانی در ادامه به خلق مدل جدیدی در سفر تاکید کرد و گفت: باید نگاه درستی از سفر به وجود آید و در این میان نباید شرایط برای انحطاط  محیط زیست فراهم شود باید در حفظ محیط زیست و طبیعت بکر سفر و گردشگری را رونق دهیم.
 
او در ادامه به چند نکته دیگر اشاره کرد و گفت: باید هر شرایطی که برای سفر ایجاد می‌کنیم منجر به آرامش روح شود درعین حال سفر به طبیعت بکر باید با همنوایی همراه باشد تا ارتباط معنوی گردشگر با طبیعت برقرار شود تا مسافر هنگام بازگشت از مقصد خود دچار بیماری مدرنتیه خود نشود.
 
او در ادامه به سفر به شمال کشور و سواحل آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود آن‌که در شمال کشور طبیعت زیبا داریم اما شاهد نماده‌های جدید هستیم که سبب می‌شودتجربیات بکر محقق نشود این در حالی است که ما نیازمند سفری با آرامش بیشتر هستیم.
 
به گفته او، در این میان تخریب جنگل‌ها یک مشکل بزرگ است که برای توسعه گردشگری جنگل‌های بسیاری از بین می‌رود این در حالی است که یکی از دلایل سفر ایجاد آرامش و ارتباط با طبیعت بکر است.
 
لاریجانی اضافه کرد: نکته دیگر این که دریافت‌های دقیق‌تر از فرهنگها سبب می‌شود تا تصویری روشن‌تر از تعامل فرهنگ‌ها بین جوامع مختلف به وجود آبد گردشگری می‌تواند در شفاف‌سازی چهره فرهنگی ایران تاثیر بسزایی داشته باشد هر چند غربی‌ها به دلیل آن‌که فرهنگ شرقی را یک فرهنگ عقب‌افتاده می‌دانند در صدد آن هستند تا این مهم تحقق نیابدو امروزه نیز حضور داعشی‌ها این این امر را تسریع کرده است اما باید توجه داشت که صحبت کردن غربی‌ها در خصوص عقب‌افتادگی شرق به هیچ عنوان ملاک و مصداق صحیحی نیست.
 
او در ادامه به صحبت های وزیر انگلستان که حرفهای عجیب و غریبی در خصوص  ایران زده بود اشاره کرد و گفت: تمام این حرفها دلیلی بر قصد بد غربی‌ها برای عقب‌مانده نشان دادن فرهنگ شرق را می‌توان در صحبت‌هایی که اخیرا وزیر انگلیس گفته شاهد بود.چرا آنها باید با ما این‌‌گونه صحبت کنند آیا آنها قدرتی بیشتر از ایران دارند؟ آیا امپراطوری خاصی دارند؟ این در حالی است که آنها به دلیل اضطرابی که از حضور داعشی‌ها در منطقه دارند این‌گونه سخن می‌گویند.سخن گفتن آنها همانند کودکی است که از روی ترس فریاد می‌زند و گاهی نیز فحاشی می‌کند.
 
رئیس مجلس یادآور شد: این در حالی است که آنها نیازمند مبارزه با تروریسم هستند اما می‌خواهند این امتیاز را بر ما بفروشند آنها در طول سال‌های گذشته به تروریسم کمک کردند و اشتباه‌کرده‌اند اما امروزه از زبانی استفاده می‌کنند که گویی به ما امتیاز می‌فروشند.
 
لاریجانی درادامه همچنین به صحبت های نماینده پنتاگون اشاره کرد و گفت: هنگامی که از آنها در خصوص سیاستشان در مقابل با داعشی‌ها صحبت می‌شود می‌گویند در عراق تاکتیکی عمل می‌کنیم و در سوریه راهبردی. معنای این حرفها این است که برخورد با تروریسم برای این قدرت‌ها اهمیت ندارد در واقع ایجاد نا امنی در منطقه را می‌خواهند .
 
او در ادامه پیش‌بینی کرد که این نا امنی در منطقه همچنان ادامه خواهد داشت از این رو می‌توانیم با توجه به آن‌که ایران امن ترین کشور در منطقه است می‌توان با توسعه گردشگری این امنیت را به جهانیان نشان داد و تصویری که غربی‌ها از ایران در ذهن جهانیان ایجاد کرده‌اند را تغییر داد.
 
لاریجانی در ادامه تاکید کرد از طریق توسعه گردشگری می‌توان غبارها را کنار زد و توریسم می‌تواند علی رغم توسعه اقتصادی و اشتغالزایی امنیتی ملی را به همراه داشته باشد و لوازم این امر نیز باید به درستی طراحی شود از طراحی محیط‌های مفرح گرفته تا امکاناتی که با سنن ما سازگاز هستند در این میان موسسات راهنما باید بتوانند ظرفیت های فرهنگی ما را درست طراحی و معرفی کنند.
 
او در ادامه بر آموزش عمومی جامعه برای سازگاری با گردشگران که باید به صورت مستقل انجام شود تاکید کرد و گفت: باید تلاش کرد تا ایران در فهرست مقصد سفر آژانسداران خارجی قرار بگیرد و این امر فنون مختلفی دارد که قطعا مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر آن واقفند و از آن استفاده می‌کنند.
 
به گفته لاریجانی، نکته دیگری که باید به آن توجه کرد سازماندهی کار و امور گردشگری و نیاز سرمایه‌گذاران به تسهیلات ویژه است.
 
او ادامه داد: در حال حاضر وضعیت بودجه کشور به نحوی نیست که بتوانیم سرمایه سنگین برای توسعه گردشگری در نظر بگیریم لذا باید از بخش خصوصی در این باره استفاده کنیم.در این میان تعریف بسته های سرمایه‌گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا بتوانیم تسهیلات ویژه‌ای را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم که گردش مالی خوبی برای آنها به همراه داشته باشد.
 
وی وعده داد: اگر چنین بسته‌هایی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تامین و بنامه‌ریزی شود می‌وان روی کمک صندوق توسعه ملی حساب کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.